Nieuwe rijksmedewerkers werven via alleen een vacaturetekst? Tegenwoordig is er meer voor nodig. Sociale media in combinatie met verhalen trekken belangstellenden over de streep. Zoals ICT ‘ers in oktober tijdens de vierde wervingscampagnepiek. Aan het woord Marcel van der Quast, hoofdredacteur Werken voor Nederland, en Tim van Waard, sociale media manager bij het Expertisecentrum Organisatie en Personeel (EC O&P).

Marcel van der Quast en Tim van Waard
Marcel van der Quast en Tim van Waard, foto's: Paul Voorham

ICT’ers binnenhalen bij de overheid blijkt een grote uitdaging. Een paar honderd per jaar zijn er nodig, sinds begin 2014 loopt daarom een rijksbrede wervingscampagne voor ICT’ers. Op 19 oktober 2015 start de vierde piek in de wervingscampagne, waarbij veel vacatures in de spotlight staan. Ook via sociale media uiteraard, want daar zijn de kandidaten vaak te vinden. Zijn ze happig? ICT en overheid heeft een roestig imago. Geen lease-auto en het betaalt te weinig, vinden sommige ICT’ers. Dat blijkt uit de soms knorrige reacties op posts, zoals: ‘If you pay peanuts, you get monkeys’. Maar de vacatures bereiken ook nieuwe mensen die echt verrast zijn door de mogelijkheden bij het Rijk, weet Tim van Waard. “Met beide partijen gaan we via sociale media in gesprek. Dat leidt tot interessante gesprekken. Je moet willen luisteren en niet bang zijn voor kritiek. Het is leuk om in contact te komen met je lezers. Hoe je iets zegt, is hierbij heel belangrijk.”

Onderscheidend

Sinds september 2013 werkt een redactie bij EC O&P er hard aan om via digitale kanalen vers bloed binnen te krijgen bij het Rijk. “Met alleen vacatures plaatsen, bereik je niet wat je wilt,“ vertellen Van der Quast en Van Waard. “Daarom besloten wij een andere koers in te zetten. Veel mensen weten niet wat ze met hun opleiding en ervaring kunnen doen binnen de Rijksoverheid. Door ze te prikkelen met interessante verhalen van rijksmedewerkers en die te verspreiden via sociale media gaat dat meer bij hen leven. En dat leidt weer tot meer reacties en bekendheid bij de doelgroepen. Op zich doen we niets nieuws. Maar door de power die we erachter zetten, onderscheiden we ons ten opzichte van andere werkgevers. We hebben nu bijvoorbeeld maar liefst 200 mensen op de site die hun verhaal vertellen. En we scoren hoog in de Social Recruitment Monitor.”

Twitterranglijst in Social Recruitment Monitor
Twitterranglijst in Social Recruitment Monitor

De cijfers: effect van 2 verzonden berichten van 23 maart tot 20 april 2015

Facebook (11.500 volgers)

9385 bezoekers naar de website

482.000 keer getoond

526 keer geliked

318 keer gedeeld

LinkedIn (25.500 volgers)

3564 bezoekers naar de website

237.000 keer getoond

313 keer geliked

Effecten van 3 tweets in 2 fases van 23 maart tot 20 april 2015

Twitter (22.000 volgers)

4206 bezoeken naar de website

546.000 keer getoond

Volgers

Werken voor Nederland beheert de rijksbrede wervingskanalen op LinkedIn, Facebook en Twitter. “Op LinkedIn hebben we ruim 25.000 volgers. Als we een bericht publiceren, zien we dat volgers dat waarderen. Liken, commentaar geven, verder verspreiden, doorklikken naar de website. Dat halen we uit de statistieken. We weten wie onze berichten lezen en welke onderwerpen ze interessant vinden, zelfs al zijn ze niet direct op zoek naar een baan. Wij kruipen in de huid van de ontvanger. Zij lezen graag nieuws, blogs, informatie over carrièremogelijkheden en achtergronden over recente ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Welke projecten zijn er en wat maakt werken bij de Rijksoverheid zo interessant? Dát moet je vertellen! Voor stagiairs, starters en trainees zetten we interviews en foto’s op Facebook in. Je moet de informatie gericht aanbieden.”

Verhalen

Het verspreiden van persoonlijke verhalen onder de volgers werkt écht. Op de website van Werken voor Nederland is een profiel te lezen van een dierenarts bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Zij vertelt over haar specifieke taak, hoe haar werkrooster eruit ziet en hoe belangrijk het is om goed te communiceren met de medewerkers van de bedrijven waar ze komt. Tijdens sollicitatiegesprekken voor een vacature voor dierenarts bleek dat bijna alle kandidaten dat artikel hadden gelezen!

Marcel van der Quast en Tim van Waard op het station

Werken voor Nederland werft ook ICT’ers op andere manieren. In januari 2015 organiseerde EC O&P samen met 8 onderdelen van de Rijksoverheid een Inhousedag voor 110 HBO- en WO-studenten ICT. Zij kregen presentaties over de mogelijkheden voor een baan bij het Rijk. De opzet van deze dag was zó geslaagd dat de organisatie de Gouden Mier won, de jaarprijs voor de bedrijfsvoering.

Websites en profielen sociale media

www.werkenvoornederland.nl

LinkedIn van de Rijksoverheid

Facebook Werken voor Nederland

Twitter Werken voor Nederland