Als groene energieleverancier heeft Greenchoice een warm kloppend hart voor duurzaamheid. Hun missie is om Nederland 100% op groene energie te laten draaien. Dat doet Greenchoice niet alleen. Integendeel. Ze kijken actief buiten de deur naar actuele duurzame ontwikkelingen hoe zij daarop kunnen inhaken. Het partnerschap met Duurzame Dinsdag past hier perfect bij.

In 2016 werd de Greenchoice Energieprijs gewonnen door de ‘Schooldakrevolutie’ en in 2017 door ‘Physee’. Martin de Beer (communicatiestrateeg en woordvoering Greenchoice) vertelt hoe zij betrokken zijn bij bovenstaande winnende bedrijven.

Zon in de ruiten

Physee timmert als start-up al flink aan de weg. Zij ontwikkelt en produceert ‘Smart- en Powerwindows’: ramen waarin onzichtbare zonnecollectoren zijn verwerkt. De ramen wekken stroom op en ondersteunen de klimaatbeheersing binnen het pand. “Wat een geweldig idee om zonnecollectoren te verwerken in ramen. Bedenk maar eens hoeveel ramen er zijn in de wereld. Genoeg ruimte om zelf stroom op te wekken dus”, aldus De Beer.

Binnenkort krijgt het mooie monumentale pand van Greenchoice in Rotterdam een aantal van deze ramen geïnstalleerd. “Dat vinden wij belangrijk. We omarmen innovatie, proberen nieuwe technieken uit en ontdekken wat het ons te bieden heeft. Zelfs al hebben we ons monumentale hoofdkantoor al van energielabel F naar A gebracht.”

Op deze manier krijgt Physee aandacht voor hun product en laat Greenchoice aan haar achterban zien dat ze in ontwikkeling blijft. De Beer: “Onze achterban heeft een donkergroen hart. Ze verwacht van ons dat we vooroplopen in de energietransitie.”

Hoofdkantoor Greenchoice

Buurt profiteert mee

Voor de Schooldakrevolutie gaat de samenwerking nog een stap verder. Deze maatschappelijke organisatie helpt scholen bij het realiseren van zonnepanelen op het dak. Hierdoor wordt niet alleen de school van groene stroom voorzien maar meestal ook vele huishoudens in de directe omgeving. De Schooldakrevolutie begeleidt het hele proces: van analyse van het zonnepotentieel van het dak tot aan het daadwerkelijk plaatsen van de panelen.

Daarnaast voorziet de Schooldakrevolutie in lespakketten om de leerlingen op die scholen over duurzaamheid te leren en enthousiast te maken om er zelf mee aan de slag te gaan. Greenchoice is een partnerschap aangegaan met de Schooldakrevolutie. Dit houdt naast een financiële impuls ook in dat ze bijdragen aan naamsbekendheid voor Schooldakrevolutie. Zo heeft Greenchoice bijvoorbeeld over Schooldakrevolutie geschreven in hun nieuwsbrief aan hun ruim 400.000 klanten. “Andersom werkt het natuurlijk ook. Onze algemeen directeur Evert den Boer staat als ambassadeur met een testimonial op de website van Schooldakrevolutie.”

Greenchoice helpt ook bij de educatieve poot van Schooldakrevolutie.Dat is zo leuk. Via een lespakket van KiesZon dragen we ons steentje bij aan de bewustwording van kinderen en betrekken ze zo bij het nut en de noodzaak van de energietransitie.”

We blijven praten

Kortom, je wint de prijs en dan? “Ik kan geen pasklaar antwoord geven over hoe onze ondersteuning of liever samenwerking eruitziet na het winnen van de prijs. In ieder geval levert het meer op dan die duizend euro. We blijven hoe dan ook met je in gesprek en gaan samen op zoek naar hoe we elkaar kunnen helpen.”