Een milieuvriendelijke taxi waarin je graag een blokje omrijdt. Die is er in steeds meer steden, en wel in de vorm van de elektrische TukTuk. Ronald Montfoort, algemeen directeur van TukTuk Factory: “Ons transport is sympathiek en mensen beleven er lol aan. We willen onze e-tuks in elke stad ter wereld laten rijden. Zo maken we mensen gelukkiger, de straten vrolijker en de lucht schoner.”

De oprichters van TukTuk Factory waren meteen verkocht, tijdens een vakantie in Thailand. De kleurrijke aanblik van de wagentjes maakte dat ze een ritje niet konden weerstaan. Het was liefde op het eerste gezicht – de vriendelijke karretjes moesten ook de Nederlandse straten veroveren. In 2006 haalden de oprichters de eerste TukTuks naar Nederland. Maar een leuk idee bleek niet meteen toepasbaar. Montfoort: “De kwaliteit was niet bepaald om over naar huis te schrijven, we bleven reparaties uitvoeren. Bovendien waren ze luid en behoorlijk vervuilend.”

We zijn eruit

Na een aantal slapeloze nachten waren ze eruit: elektrische TukTuks, dat was de oplossing! “In 2008 – het jaar waarin we ook deelnamen aan Duurzame Dinsdag - richten we TukTuk Factory op, een bedrijf dat e-Tuks maakt met een batterij van 400 kilo, geschikt om 6 personen te vervoeren. We willen mensen wereldwijd een unieke vervoersbeleving geven en tegelijk de omgeving schoner en groener maken. En dat lukt goed. Onze TukTuk rijdt nu al in ruim 30 landen rond.”

“We produceren jaarlijks rond de 2000 exemplaren en dat aantal zal de komende jaren nog flink stijgen. Ook in Azië en vooral in India neemt de aandacht voor duurzaamheid snel toe en daarmee blijft onze afzetmarkt groeien.”

Ook op Bonaire rijdt de TukTuk rond

Op de toekomst gericht

De TukTuk komt in diverse verschijningsvormen. Zo is er de Cargo, de Limo en de Vendo. Deze laatste fungeert bijvoorbeeld als elektrische foodtruck of mobiele biertap. TukTuk Factory heeft een nieuw kantoor in Diemen, waaraan ook een showroom is gekoppeld. De fabriek in Thailand is verhuisd naar nieuwe locatie, die daar mogelijkheden heeft om verder uit te breiden.

“De TukTuk had altijd traditioneel uiterlijk”, vertelt Montfoort. “We zijn nu een nieuwe stijl aan het ontwikkelen, we behouden het vriendelijke karakter maar passen ook nieuwe technische snufjes toe. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan LED-verlichting en een touchscreen.”

FoodTuk

Zelf doen

Montfoort is van mening dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen als het om duurzaamheid gaat. “Ik geloof in een regulerende overheid maar je moet ook zelf actie ondernemen en je overtuigingen in de praktijk brengen. Het gaat economisch goed. Wat kunnen we dan nu extra doen op het gebied van milieu en duurzaamheid? Ik kom zelf uit de autobranche. Het was erg teleurstellend om te merken dat mensen voor een hybride auto kozen omdat dat belastingvoordeel opleverde.”