Rotterdam Ahoy, de bekende evenementenlocatie in Rotterdam-Zuid, breidt uit en daarbij past nieuw mobiliteitsbeleid met een prominentere rol voor de fiets. Ahoy wil fietsen vooral ook stimuleren bij bezoekers van evenementen. Want zeker bij grote evenementen als het Eurovisie Songfestival in 2021 en het North Sea Jazz Festival valt de grootste ‘winst’ te halen.

De ambitie en reden van het nieuwe mobiliteitsbeleid zijn voor algemeen directeur Jolanda Jansen klip en klaar. “We willen met ons fietsbeleid bijdragen aan duurzaamheid en bereikbaarheid. Nederland wordt steeds voller, dat merken we ook hier in Rotterdam dagelijks. We willen medewerkers én bezoekers bewust maken van goede en duurzame reismogelijkheden. Vaak is dat het ov in combinatie met de fiets of parkeren bij een P+R en vanaf daar naar de Ahoy fietsen. Of de metro pakken.”

Om te komen tot haalbare en meetbare doelen brengt de Verkeersonderneming eerst in kaart hoe medewerkers en bezoekers nu naar Ahoy komen. Maar bij de Rotterdamse evenementenorganisatie worden ondertussen ook al concrete plannen uitgewerkt om bezoekers te verleiden om duurzaam te reizen. Het uitgangspunt daarbij is gastvrijheid en maatwerk.

Profiel Rotterdam Ahoy

Rotterdam Ahoy biedt een podium van wereldformaat met veel mogelijkheden en beschikt over meerdere locaties waar het bedrijf evenementen faciliteert en/of organiseert. De 280 medewerkers schakelen moeiteloos tussen een concert, internationaal congres, sporttoernooi en vakbeurs. De ambitie is het creëren van evenementen die bezoekers bijblijven. Door in de huid van de klant en in die van de bezoeker te kruipen, wil Rotterdam Ahoy het verschil maken.

Het percentage medewerkers dat naar het werk fietst, is in voorjaar 2020 nog 7 procent. Rotterdam Ahoy wil vooral ook bij de grote stroom aan bezoekers fietsen stimuleren.

Regelingen om fietsen te stimuleren
De Verkeersonderneming onderzoekt eerst in opdracht van Rotterdam Ahoy voor welke medewerkers fietsen mogelijk is en welke regelingen/ voorzieningen aansluiten bij hun behoefte.

  • Medewerkers kunnen hun bonus inruilen voor een voucher voor de aanschaf van een (elektrische) fiets.

Voorzieningen

  • Fietsenstallingen voor medewerkers en bezoekers met als uitbreidingsmogelijkheid een pop-upstalling.
  • Creëren van voorzieningen voor draadloos opladen (magnetische tegel in combinatie met een ‘slimme’ fietsstandaard).
  • Douches en omkleedruimtes.
  • Elektrische deelfiets voor afspraken in de buurt.
  • Fietsen voor de technische dienst en parkeerbeheer.


Acties en communicatie
Acties voor medewerkers worden ontwikkeld op basis van een onderzoek van de Verkeersonderneming. Bezoekers worden bij aanschaf van hun ticket op maat geïnformeerd over de meest optimale reis. Daarin krijgt de fiets een duidelijke plaats. Hiervoor gaat Ahoy ook een speciale app inzetten (Mobility as a Service).

Topbeleving

Veel bezoekers komen één of zelfs meerdere keren per jaar naar Ahoy voor een bijzonder evenement. “We vinden het belangrijk dat onze gasten dan een topbeleving hebben en die begint en eindigt bij hun eigen deur”, stelt Ellery Landheer, coördinator logistiek en mobiliteit. “Als je in de file staat of moeite hebt om een parkeerplek te vinden, dan kan dat de nodige stress veroorzaken en begint je bezoek niet goed. We willen bezoekers onderweg al zo begeleiden dat ze ontspannen en blij aankomen.”

Dat is maatwerk, beseffen Landheer en Jansen. En sterk afhankelijk van de doelgroep, het seizoen en het type evenement. Landheer: “Bij lokale evenementen ligt het voor de hand om op de fiets te komen en dat geldt ook voor bezoekers die hun belevenis bij ons combineren met een hotelovernachting in de stad of met de trein naar Rotterdam komen. Dan zijn deelfietsen heel handig. Maar er zijn ook evenementen waar mensen in nette kleding naar toekomen. Dan zet je - zeker als het regent - je fiets het liefste voor de ingang.”

Mobility as a Service

Om al deze bezoekers op hun wenken te bedienen, wil Ahoy hen vooral op maat informeren over de beste reismogelijkheden. Bij de verkoop van tickets, op de website, maar vooral via Mobility as a Service (MaaS). “Via MaaS gaan we bezoekers een app aanbieden die hen real-time en op maat de beste en snelste reis aanbeveelt op basis van voorkeur, reistijd, prijs en gemak. Daarbij is de fiets vaak een optie, zeker voor een deel van de reis”, licht Landheer toe.
Daarnaast wordt samen met de gemeente Rotterdam aan nieuwe faciliteiten gewerkt om mensen te verleiden om anders te reizen. Zo komen er nieuwe parkeervoorzieningen aan de rand van Rotterdam met deelfietsen. Jansen: “Wat zeker mee helpt is de projectontwikkeling van Hart van Zuid. Dit wordt het tweede stadshart van Rotterdam met allerlei mooie voorzieningen als een theater, bibliotheek en zwembad. Er komt een gezamenlijke grote fietsenstalling aan de overkant van Ahoy en de routes naar dit centrum worden beter en veiliger. Zelf investeren we in de innovatieve fietstegel Fesla op het voorplein, waar elektrische fietsen via een speciale fietsstandaard opgeladen kunnen worden.”

Duurzaam Songfestival

Ahoy en de gemeente Rotterdam willen ook het Eurovisie Songfestival in 2021 zo duurzaam mogelijk organiseren. Daarbij heeft ook mobiliteit de aandacht. Voor buitenlandse gasten is fietsen bovendien een Hollandse beleving bij uitstek. “Om dat te faciliteren, komt er een grote bewaakte popup-fietsenstalling waar bezoekers gratis hun fiets kunnen stallen. Bij metrohalte Slinge komen deelfietsen. Vanaf daar kunnen bezoekers via een verlicht fietspad naar Ahoy fietsen.”

Ahoy kiest in haar fietsbeleid dus voor een gastvrije, verleidelijke tactiek. Daarbij realiseert Landheer dat het veronderstelde gemak van de auto nog bij te veel mensen tussen de oren zit, terwijl er ‘gemakkelijkere’ en leukere alternatieven zijn. “Hoe leuk is het om met een groep op de fiets naar een concert te gaan en daarna kletsend en zingend naar huis te fietsen. Je kunt dan ook met een gerust hart een biertje of een glas wijn drinken. Ik zie de fiets voor veel bezoekers als een verleidelijk alternatief.” Jansen verwacht dan ook dat bezoekers én medewerkers zich er over drie jaar van bewust zijn dat ze Ahoy goed kunnen bereiken met het ov en de fiets, vaak beter dan met de auto.

Boost

Landheer en Jansen hopen dat de aansluiting bij het netwerk van fietsambassadeurs hun plannen een boost zullen geven. Jansen: “We zijn nog maar net fietsambassadeur, dus onze rol moet zich nog uitkristalliseren. Ik verwacht dat we in het netwerk kennis en ervaringen zullen opdoen en delen, zoals onze ervaring met Mobility as a Service. En we kunnen samen het veelzijdige belang van fietsen laten zien. Bijvoorbeeld dat je er fitter en vrolijker van wordt én dat het zoveel duurzamer is dan de auto. En dat ook ov in combinatie met een ov-fiets een goed alternatief is voor de auto.
Dergelijke gedragsveranderingen realiseer je alleen samen. Daarvoor heb je een sterk netwerk nodig met andere organisaties en de overheid. Dan sta je sterker en bereik je meer.”

Fietsambassadeur Jolanda Jansen en linking pin Ellery Landheer