Dow heeft al ruim vijftien jaar een fietsplan, maar er is meer nodig om het groeiende aantal medewerkers op de fiets te krijgen. Daarom stimuleren fietsambassadeur Geerten van Dijk (Directeur Industry Park) en Marlou Eckhardt (HRM) het fietsen actief. ‘De gemiddelde leeftijd van de medewerkers stijgt en we willen bevorderen dat zij fit de eindstreep halen. Fietsen is gezond én voor iedereen haalbaar’, aldus Van Dijk.

Profiel Dow

Dow Benelux in Terneuzen is een dochteronderneming van The Dow Chemical Company met vestigingen in Amerika, Europa, Midden-Oosten, Azië, Afrika en Pacific. Terneuzen is de op één na grootste productielocatie van The Dow Chemical Company. Daarnaast is Terneuzen de Europese hub locatie voor research & development en services. Er werken 2600 vaste medewerkers en ruim 1000 flexibele krachten.

Percentage fietsers:10%

Ambitie over 3 jaar: 50% van de medewerkers op een fietsafstand van 15 km of minder fietst naar het werk

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Medewerkers kunnen fiscaal aantrekkelijk (met belastingvoordeel) een fiets of e-bike aanschaffen (Fietsplan).
  • De woon-werk-vergoeding is voor iedereen 0,19 per km, zowel voor autogebruikers als voor fietsers.

Voorzieningen

  • Fietsenstallingen met laadpalen. Ook zijn er op steeds meer locaties douches en kleedruimtes.
  • Bedrijfsfietsen voor werkverkeer.
  • Veiligheidshelmen en -hesjes van DOW (veiligheidsvoorschrift op het terrein).
  • Tijdelijke huisvesting met fiets voor medewerkers vanuit buitenland en Nederland (bij grote reisafstand).
  • Fietstunnel naar het bedrijventerrein (staat gepland).

Acties en communicatie

  • Jaarlijkse krijgen medewerkers informatie over het Fietsplan.
  • Dow doet bewust mee aan grote fietsevenementen in de regio zoals de Ride for the Roses (van KWF) en de Scheldeprijs (wielerwedstrijd in Nederland en België). Dow sponsort deze wedstrijd.

Beiden ervaren als fervent wielrenner zelf de voordelen van fietsen. Van Dijk fietst een keer per week 32 km naar Terneuzen (en weer terug naar huis) en zet dat bewust in zijn agenda. ‘Zo train ik ook buiten het weekend. Ik doe er een halfuur langer over dan met de auto, maar voel me er echt beter door. Je ontstresst al fietsend op weg naar huis.’ Eckhardt zou ook het liefst de racefiets naar het werk pakken, maar de Westerschelde vormt hiervoor, met uitsluitend een autotunnel, een barrière. Dus rijdt ze haar rondes in het weekend en ’s avonds. ‘Het is voor mij dé manier om mijn hoofd leeg te maken en je wordt gezond en sterk van fietsen, terwijl je vrij bent om te gaan wanneer je wilt.’ Met haar enthousiasme is ze dé aangewezen persoon om het fietsen binnen Dow te stimuleren. ‘Hier in Zeeland fiets je vrijwel overal door een prachtig en rustig landschap met volop frisse lucht. Waarom zou je de tijd die je normaal in de auto zit niet actief en gezond benutten?’, is een vraag die ze regelmatig aan haar collega’s stelt.

Fietstunnel en gele hesjes

Het hernieuwde fietsbeleid van Dow heeft verschillende pijlers, waarbij veiligheid voorop staat. Zo lobbyt Van Dijk samen met andere bedrijven stevig voor een veiliger infrastructuur. ‘Er komt een fietstunnel onder de weg naar het bedrijventerrein. Daarin hebben we mede geïnvesteerd. En we willen een oplossing zoeken voor de Westerschelde. 30% van de medewerkers woont aan de overkant. We willen onderzoeken of het mogelijk is om een fietsbus in te zetten.’
Eckhardt: ‘Alle fietsers krijgen uit veiligheidsoogpunt een geel hesje en een fietshelm. Die zijn op ons bedrijventerrein verplicht, maar we zien ze steeds vaker op de openbare weg. Dan weet je als Dow-medewerker gelijk dat er een collega fietst, een mooie reden om samen op te fietsen.’

Samen fietsen

Dat samen fietsen stimuleert Dow op verschillende manieren. Op vijf kilometer van het bedrijf is sinds kort een park met dertig tiny huizen voor medewerkers uit het buitenland en verdergelegen regio’s in Nederland. Bij ieder huis staat de fiets al klaar. ‘Hier wonen medewerkers uit bijvoorbeeld Groningen, Azië of Afrika (tijdelijk) naast elkaar. Als buren fiets je gemakkelijk samen naar het werk en zo kunnen mensen uit het buitenland veilig wennen aan onze fietscultuur’, vertelt Van Dijk. Met een Bikepool-app wil Dow dit gezamenlijk fietsen ook bevorderen bij medewerkers die niet direct naast elkaar wonen.

Een succes is de bedrijfsdeelname aan twee grote fietsevenementen: de Internationale wielerwedstrijd De Scheldeprijs en Ride for the Roses voor onderzoek naar kanker. Eckhardt: ‘We besteden bewust veel aandacht aan deze evenementen, omdat het een spin-off heeft naar dagelijks fietsen. Medewerkers trainen voor deze evenementen door naar het werk te fietsen, ervaren hoe lekker fietsen is en steken elkaar aan.’ Dit groeiende enthousiasme was terug te zien in de verdubbeling van het aantal Dow-deelnemers aan de Ride for the Roses (begin juni). 

Leren van elkaar

Bij de hernieuwde energie om fietsen stevig te stimuleren past de deelname aan het landelijk netwerk van fietsambassadeurs, vinden Van Dijk en Eckhardt. ‘We leren graag van andere bedrijven hoe zij medewerkers op de fiets krijgen en zijn benieuwd hoe zij gedragsverandering en het gebruik van de e-bike succesvol aanwakkeren.
Zelf zijn we sterk in de samenwerking met de gemeenten en de provincie en weten hiermee de infrastructuur voor fietsers te verbeteren. De andere fietsambassadeurs zouden van ons kunnen leren hoe je dat samen met andere bedrijven doeltreffend in een regio kunt aanpakken.
Het lijkt ons inspirerend om gezamenlijk het fietsforensen in Nederland op de kaart te zetten.’

Van Dijk hoopt dat hij over een jaar of drie 50% van de medewerkers binnen een straal van 15 km op de fiets krijgt. ‘Voor die afstand hoef je geen wielrenner te zijn. Dat is ook te doen op een gewone fiets of een e-bike.’