Schiphol Group gaat voortvarend van start met het stimuleren van fietsen. Daarin willen Miriam Hoekstra-van der Deen (directeur operations) en Robbert Belle (hoofd arbeidsvoorwaarden) van het begin af aan alle bedrijven op Schiphol meenemen. “We willen geen kansen laten liggen en betrekken direct andere bedrijven bij het fietsbeleid. In het totaal werken er op Schiphol 65.000 mensen. Maar we kunnen natuurlijk alleen anderen overtuigend adviseren als we zelf ook het fietsen stimuleren”, aldus Hoekstra-van der Deen.

Profiel Schiphol

Bij Schiphol werken 2200 medewerkers in vaste dienst en enkele honderden freelancers. Op dit moment fietsen gemiddeld 80 medewerkers (4%) naar hun werk. De ambitie is dat in 2020 15% van de medewerkers naar de luchthaven fietst. Om dit te bereiken is nieuw beleid ontwikkeld om fietsen aantrekkelijker te maken.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Voor vervoer op Schiphol zijn deelfietsen beschikbaar.
  • Kilometervergoeding van € 0,19 per km.

Voorzieningen

  • Afsluitbare stallingen met oplaadpunten.

De luchthaven wil dit vooral doen door fietsen aantrekkelijker te maken dan de auto, met gunstige financiële voorwaarden, goede voorzieningen en snelle fietspaden. Hoekstra-van der Deen: “Eén van onze eerste prioriteiten is dat we de fietsinfrastructuur willen verbeteren. Hiervoor hebben we ook de gemeente Haarlemmermeer nodig. Gelukkig ligt er al een gebiedsconvenant waarin we gezamenlijk een ambitie uitspreken. We moeten echt goede fietsvoorzieningen hebben, van stallingen tot fietsroutes. Het realiseren daarvan kost tijd.”

Plaatsmaken voor passagiers

Het fietsbeleid is onderdeel van een breder mobiliteitsbeleid dat geënt is op Mobility as a Service. Daarbij worden medewerkers ondersteund om verschillende reismogelijkheden te combineren tot de meest geschikte reis op dat moment. Belle: “Veel mensen denken niet na over hun reis. De (lease-)auto staat voor de deur en is al betaald, waardoor iedere andere keuze duurder is. Wij willen toe naar een brede mobiliteitskaart inclusief een app en portal waar je ziet wat voor jou die dag de beste keuze is. Het mag natuurlijk geen extra geld kosten wanneer je CO2-neutraal reist. Daarom willen we ook fietsen beter financieren, bijvoorbeeld door al fietsend een e-bike bij elkaar te kunnen sparen.”
Naast de motivatie van Schiphol om de CO2-afdruk te verlagen, wil het bedrijf met fietsstimulering bijdragen aan de fitheid van medewerkers en de bereikbaarheid van de luchthaven. “Meer bewegen is belangrijk voor iedereen”, vindt Hoekstra-van der Deen, die zelf dagelijks op een deelfiets naar andere locaties op Schiphol fietst. “Daarnaast willen we Schiphol goed bereikbaar houden voor passagiers, ook als we de komende jaren een nieuwe terminal gaan bouwen. Iedere medewerker die we uit de auto en het ov krijgen, maakt plaats voor onze passagiers.”

"Wij willen toe naar een brede mobiliteitskaart waar je ziet wat voor jou die dag de beste keuze is".

Fietsen is cool

De groep potentiële fietsers bij Schiphol is aanzienlijk groter dan het aantal huidige fietsers: een postcode-analyse leert dat 30-40% van de medewerkers binnen een straal van 15 km woont. Bovendien verwacht Belle vooral een flinke slag te kunnen slaan bij nieuwe medewerkers (zo’n zestig tot tachtig per maand). “We willen een jong en dynamisch bedrijf zijn waar mensen graag werken. Ik denk dat ons fietsbeleid aantrekkingskracht heeft op sportieve en ondernemende mensen. Voor deze doelgroep is fietsen cool en rijden in een lease-auto suf. Nieuwe medewerkers willen we direct op de fiets zien te krijgen.”
Hoewel Belle met een reisafstand van ruim 45 km zelf buiten de doelgroep potentiele fietsers valt, fietst hij twee keer per week op een speed pedelec van Naarden naar Schiphol en weer terug. Doordat hij deze deelt met zijn buurman, is de stimulans om op ‘zijn’ dagen daadwerkelijk de fiets te pakken extra groot. “Ik doe er iets meer dan een uur over en fiets door een prachtig gebied, langs het Gein, de Amstel en door het Amsterdamse bos. Zo beweeg ik vier keer per week en zit ik zo fris als een hoentje achter mijn bureau. Het is zo lekker om buiten te zijn. Dat hoef je boeren niet te vertellen, maar wel aan medewerkers die via een overdekte parkeerplaats binnendoor naar hun kantoor lopen.”

Samen ontdekken

Hoewel Schiphol nog weinig ervaring heeft met de implementatie van fietsbeleid, zien Hoekstra-van der Deen en Belle dat niet als een belemmering om hun rol als fietsambassadeur vol verve op te pakken. “We willen graag fietsambassadeur zijn, ook al staan we nog aan het begin”, zegt Hoekstra-van der Deen. “We gaan ons fietsbeleid snel invoeren en er ruchtbaarheid aan geven. Juist op Schiphol kunnen we breder kijken dan onze eigen organisatie. Daarvoor zijn al allerlei samenwerkingsverbanden en ‘tafels’ die we kunnen benutten.”

Belle ziet een gezamenlijke start met al die andere bedrijven juist als een pre. “Wij zijn geen ambassadeurs die voor de troepen uitlopen, maar gaan het fietsbeleid samen met al die andere bedrijven ontdekken en oppakken. Een gezamenlijk vertrekpunt maakt onze ambassadeursrol juist sterker. Wij zijn niet beter of verder dan de andere bedrijven hier, maar willen met en van elkaar leren hoe we mobiliteit kunnen verduurzamen en vernieuwen.”

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: Robbert.Belle@schiphol.nl.

Miriam Hoekstra-van der Deen en Robbert Belle
Miriam Hoekstra - van der Deen en Robbert Belle