De afgelopen jaren is het Tata Steel gelukt om een kleine 1000 medewerkers op de fiets te krijgen met fietschallenges en -voorzieningen vanuit het programma IJmond Bereikbaar, waarin bedrijven en overheid samenwerken aan duurzame mobiliteit. Binnen het bedrijf worden gezond eten en bewegen aangemoedigd om medewerkers duurzaam te kunnen blijven inzetten. “Fietsen past perfect in de totale duurzaamheidsgedachte van Tata Steel, waarbij we ons richten op een schonere lucht én gezonde medewerkers”, stelt fietsambassadeur Derk Triezenberg.

Triezenberg benadrukt dat fietsen niet de enige duurzaamheidstroef is die het bedrijf in handen heeft. “Fietsen is niet voor alle medewerkers haalbaar. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers ligt rond de 47 jaar en een flink aantal woont te ver weg om naar het werk te fietsen. Ook bij ploegendiensten is de fiets niet ideaal. Daarom zetten we ook in op andere duurzaamheidsprojecten, zoals ‘het nieuwe werken’ en carsharing. En we vervoeren nog als een van de weinige bedrijven in Nederland medewerkers met de bus van en naar het werk.”

Voorbeeldfunctie

Dat neemt niet weg dat Tata Steel mogelijkheden ziet om de komende jaren meer medewerkers op de fiets te krijgen. Door regelmatig de spotlights op fietsers te richten in interne communicatiemedia en door fietschallenges te organiseren, groeit het aantal fietsers gestaag. Een mooi voorbeeld is de Tata Steel Fietschallenge voor Kika Kinderen kankervrij (najaar 2017), waarbij twintig teams in een maand tijd gezamenlijk ruim 55.000 kilometer fietsten en zo 7500 euro verdienden voor het bekende fonds.
Als fietsen zo een ingeslepen gewoonte wordt, blijf je het doen, weet Triezenberg uit eigen ervaring. “Verandering begint hier vaak bij het management. Zo waren wij ‘proefkonijn’ voor een workshop gezondheid. Sindsdien fiets ik zo’n drie keer per week vanuit mijn woonplaats Driehuis naar het werk en eet ik tussen de middag een salade. Nu het fietsen eenmaal in mijn ritme zit, pak ik automatisch de fiets en ervaar ik de voordelen. Op de pont ontmoet ik altijd collega’s, dan praat je even met elkaar. Ik heb geen ergernis van files en als ik thuis ben, heb ik al fietsend het werk achter me gelaten. Als management hebben we een voorbeeldfunctie en beginnen we eerst bij onszelf voordat we roepen dat het anders kan.”

Profiel Tata Steel

Bij Tata Steel in Velsen werken 9000 medewerkers. Ruim 10% fietst regelmatig naar het werk. Tata Steel heeft de ambitie om fietsen verder te laten groeien waarbij een percentage van 15 -20% haalbaar wordt geacht.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Er zijn op dit moment geen regelingen om fietsen of de aanschaf van een fiets te stimuleren.

Voorzieningen

  • Fietsenstallingen dicht bij de locaties.
  • Douches.

Acties en communicatie

  • Jaarlijkse challenges met prijzen en/of sponsoring.
  • Communicatie op intranet en nieuwsbrieven.

Blijvende aandacht

Een belangrijke ervaring die Tata Steel heeft opgedaan is dat je fietsstimulering moet inzetten op een manier die je kunt volhouden. Je kunt beter klein beginnen en dan van onderaf het succes groter maken. Een andere geleerde les is dat niets van zelf blijft gaan, maar dat blijvende aandacht nodig is. “Duurzaamheid en gezondheid komen als onderwerp steeds terug in al onze communicatiemiddelen. Ook over fietsen blijven we communiceren. Door de samenwerking binnen IJmond Bereikbaar zijn we op het juiste spoor gezet, onder andere door de werkwijze met challenges en beloningen. Dat willen we vasthouden.”
Op het enorme bedrijfsterrein van 750 hectare vormt het bieden van goede fietsvoorzieningen en een veilige fietsomgeving een extra uitdaging. “Wij zijn er niet met één prachtige grote fietsenstalling met oplaadpunten, kleedruimtes en douches. Met al onze locaties en de grote afstanden kiezen we voor eenvoudige kleine fietsenstallingen direct naast de vele locaties, omdat dat voldoet aan de behoefte.”

"Als fietsen een ingeslepen gewoonte wordt, blijf je het doen".

Elkaar inspireren

Binnen het nieuwe ambassadeursnetwerk hoopt Tata Steel te leren van de aanpak van andere bedrijven. “Binnen IJmond Bereikbaar hebben we ervaren dat je elkaar kunt inspireren. Ik hoop van de andere ambassadeurs te leren hoe we binnen ons bedrijf nog een extra stap kunnen maken. Ongetwijfeld hebben zij aantrekkelijke voorzieningen en regelingen die wij in ons bedrijf kunnen overnemen.”
Zelf wil Tata Steel andere werkgevers enthousiast maken over de samenwerking met andere partijen in de regio. “Je kunt als groot bedrijf vanalles zelf doen voor fietsers en invloed hebben op je eigen regio, zodat fietsstimulering blijvende aandacht krijgt. Investeren in bijvoorbeeld een goede fietsinfrastructuur, brengt de regio nog veel verder. Zo hebben wij het met IJmond Bereikbaar voor elkaar gekregen dat de pont in de spits een keer per tien minuten in plaats van twintig minuten gaat.”
Daarom vindt Triezenberg het waardevol dat de staatssecretaris een belangrijke rol speelt bij het nieuwe netwerk van fietsambassadeurs. “Zonder goede infrastructuur kom je nergens, ook niet op de fiets.”

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: donald.voskuil@tatasteeleurope.com.

Derk Triezenberg (links) en Donald Voskuil