Toen Zalsman in 2016 door MKB Nederland en Zorgverzekeraar ONVZ verkozen werd tot Het Vitaalste Bedrijf van Nederland, gaf dat directeur Remco Reinink een boost om een nieuwe stap te zetten. Via het programma Beter Benutten kwam de fiets in het vizier, en was de keuze voor een stevig fietsbeleid snel gemaakt. “Het voordeel van vitaliteitsbeleid is dat je medewerkers gezonder worden, je ziekteverzuim daalt en je bedrijf aantrekkelijker wordt. Ons fietsbeleid geeft ons een sportief imago.”

In 2016 kwamen alle medewerkers nog met de auto naar het werk. Dat was niet zo vreemd, omdat ze vrijwel allemaal meer dan 15 kilometer van de zaak wonen. Toch lukte het Reinink om in korte tijd een flinke gedragsverandering op gang te brengen.

Profiel Zalsman BV

Zalsman BV is een grafisch bedrijf in Zwolle dat zich richt op drukken, printen en web2print. Er werken 134 medewerkers, waarvan 15% naar het werk fietst. De ambitie is dat dit percentage jaarlijks met 5% groeit, waarbij 60% van de medewerkers uiteindelijk naar het werk fietst. Zalsman BV is in 2016 gestart met fietsstimulering binnen het programma Beter Benutten. Toen kwamen alle medewerkers nog met de auto naar het werk.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Renteloze lening in combinatie met maximale fiscale regeling voor de aanschaf van een gewone fiets, e-bike of speed pedelec.
  • Behoud van autokostenvergoeding.

Voorzieningen

  • Fietsenstalling.
  • Douches.
  • Fietsenmaker.

Acties en communicatie

  • Goede voorbeelden als boegbeeld.
  • Voordelen voorrekenen.

 Ontmoediging auto

  • Zalsman BV overweegt om de kilometervergoeding voor de fiets hoger te maken dan die voor de auto.

Verdienmodel

Het geheim achter dit succes is dat Reinink het fietsen aantrekkelijker heeft gemaakt dan autorijden en hij zijn medewerkers daar vol verve van overtuigt. “Je verandert alleen je gedrag als dat wat oplevert. Onze medewerkers houden dezelfde kilometervergoeding als voor de auto, terwijl ze het aanschafbedrag voor de e-bike renteloos kunnen lenen. In combinatie met een aantrekkelijke fiscale regeling kost de fiets hen 30 euro per maand. Omdat ze hun reiskostenvergoeding van 100 euro per maand gewoon behouden, levert fietsen hen feitelijk 70 euro per maand op. En ze sparen natuurlijk ook nog autokosten uit.”

"Je verandert alleen je gedrag als dat wat oplevert".

Lachend de files voorbij

Reinink rekende dit zijn medewerkers een paar keer voor en kreeg zo 21 medewerkers in beweging, inclusief zichzelf. Op een speed pedelec fietst hij een aantal dagen per week in 45 minuten van Meppel naar Zwolle. Met de auto deed hij daar 30 minuten over. “Ik ben zeker geen sportfanaat, maar ik vind het heerlijk om buiten te zijn. Ik rijd een stuk langs de snelweg en vind het dan prachtig om ‘lachend’ in mijn colbert de file te passeren. Dan zien al die andere zakenmannen in pak toch maar mooi dat het ook anders kan. Ik kom fris en ontspannen op mijn werk aan en als ik naar huis fiets waait mijn werkdag weer lekker van mij af.”
Dat vitale gevoel wordt door de andere fietsers gedeeld en deze intrinsieke motivatie is voor sommigen zelfs een reden om hun auto te verkopen. Eén medewerker, Jan Karst, trapt 11.000 km per jaar weg. Reinink: “Hij is 13 kilo afgevallen en helemaal lyrisch over de fiets. Sinds Jan fietst is hij niet meer ziek geweest én heeft hij in twee jaar tijd maar liefst € 3.250,-  bespaard aan autokosten. Een prachtig boegbeeld voor ons vitaliteitsbeleid.”

Hoewel 21 interne vitale fietsambassadeurs een verleidelijk voorbeeld zijn, zint Reinink op nieuwe maatregelen om fietsen nog aantrekkelijker te maken en de auto te ontmoedigen. Hij wil dat het aantal fietsers jaarlijks met 5% groeit en zo uiteindelijk minimaal de helft van de medewerkers op de fiets krijgen. “Om de groei erin te houden, moet je creatief blijven. Het voordeel is dat de overheid ook meewerkt, omdat men beseft dat de wegen echt te vol worden. Hier in de regio worden prachtige fietspaden gerealiseerd.”

Remco Reinink en Els Kampen

Tel uit je winst

Als het aan Reinink ligt, stromen die fietspaden snel vol. De afgelopen jaren heeft hij al aan heel wat bedrijven in regio Zwolle-Kampen laten zien dat je ook in het MKB medewerkers op de fiets kunt krijgen en dat je bedrijf daar alleen maar van profiteert, in alle opzichten. “Mijn verhaal is dat het je als ondernemer geen cent extra kost, terwijl je voor je fietsbeleid gezondere medewerkers terugkrijgt. Je verzuim gaat omlaag (bij ons met 2%) en je hebt minder parkeerplaatsen nodig. Dus tel uit je winst.”

Als fietsambassadeur wil Reinink die boodschap ook landelijk uitdragen en met cijfers onderbouwen. Een extra voordeel van vitaliteitsbeleid is dat het afstraalt op je hele bedrijf. “Sollicitanten zijn gecharmeerd van ons fietsbeleid. Ook klanten komen graag bij een vitaal bedrijf. Een aantal van onze medewerkers zit op een fietsbureaustoel; ze fietsen tijdens hun werk gewoon door. Dat zien klanten, en dan heb je gelijk een leuk gesprek.”

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: els.kampen@zalsman.nl.