Aantrekkelijke regelgeving en goede voorzieningen zijn niet genoeg om fietsen te stimuleren. Het inspireren tot ander reisgedrag is net zo belangrijk. Met de juiste communicatie en acties kunt u uw medewerkers verleiden de fiets te kiezen én ze op de fiets te houden.

Vertel wat mogelijk is

Medewerkers weten vaak niet welke mogelijkheden hun werkgever biedt om van en naar werk te fietsen. De basis voor ander reisgedrag begint dan ook bij het goed informeren van medewerkers over de beschikbare regelingen en voorzieningen die uw organisatie aanbiedt.

Zo motiveren de fietsambassadeurs hun medewerkers

  • De Radboud Universiteit motiveert medewerkers met de campagne ‘het Bikkelseizoen’ van Rij2op5 ook in de herfst- en wintermaanden te blijven fietsen.
  • Tata-steel organiseerde de Tata Steel Fiets-challenge voor Kika Kinderen kankervrij.
  • De actie ‘autoloze dinsdagen’ van Enexis Groep krijgt vervolg in de landelijke campagne: 'Wanneer neem jij autovrij?'.

“Meedoen aan een fietsevenement voor het goede doel heeft een spin-off naar dagelijks fietsen.” – fietsambassadeur Dow

Zo belonen de fietsambassadeurs ver en veel fietsen

Medewerkers belonen die vaak de fiets pakken, is een effectieve manier om reisgedrag te veranderen. De inzet van speciale fietsapps kan hierbij helpen. Met deze apps kunnen medewerkers geld of cadeaus sparen en als werkgever krijg u inzicht in het aantal gefietste kilometers. De apps Go-Velo of RingRing zijn daar voorbeelden van. Deze apps houden alle fietsritten van medewerkers bij, geven feedback en stimuleren om vooral door te fietsen.

Inspiratie van de fietsambassadeurs

  • De Efteling introductie in 2019 de app Go Velo.
  • Fujifilm lanceerde een fietsapp om medewerkers te stimuleren om fit te blijven.
Logo toolkit

Geef het goede voorbeeld

Daarnaast kunt u als werkgever het goede voorbeeld geven door zelf ook regelmatig op de fiets te stappen. Laat daarnaast fervente fietsers met hun collega’s delen wat de voordelen van fietsen zijn. Draag enthousiast uit waarom u fietsen zo belangrijk vindt in uw bedrijfscultuur. Bijvoorbeeld in het kader van vitaliteit of duurzaamheid of passend bij de kernwaarden van uw organisatie.

Logo kies de fiets

Gratis toolkit

Kunt u hulp gebruiken met de communicatie? Vraag dan gratis de Kies de Fiets! communicatie-toolkit aan. Deze toolkit bevat handige promotiemiddelen zoals een poster en flyer die u gratis kunt inzetten in uw organisatie.