Medewerkers zijn er zeer tevreden over, steeds minder collega’s reizen per auto naar het werk en fietsers krijgen ruim baan: MN heeft een mobiliteitsbeleid ‘uit het boekje’. Medewerkers weten gewoon niet beter, zeggen facilitair manager Pauline Rasterhoff en Luuk Aarts, directeur van de Corporate Staf.
 

MN verhuisde zes jaar geleden naar het Haagse Beatrixkwartier, dat goed met OV bereikbaar is. Dat was aanleiding voor een nieuw mobiliteitsbeleid, ook al omdat er in hartje Den Haag nauwelijks parkeergelegenheid is. Daarbij mikte het bedrijf nadrukkelijk op openbaar vervoer en fietsstimulering. Dat beleid werkt, zo blijkt in de praktijk. Vanuit ‘Facilities’ worden de voorzieningen waar mogelijk constant verbeterd. Schone mobiliteit is een overtuiging, maar het succes zit ‘m in de uitvoering.

Profiel MN

MN voert de pensioenadministratie, inkomensverzekeringen en sociale regelingen uit voor bijna 2 miljoen mensen en ruim 36.000 werkgevers, en beheert daarnaast een vermogen voor diverse pensioenfondsen in Nederland. Bij MN werken circa 1000 mensen; het merendeel reist met het ov of per fiets naar het werk.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Rentevrije lening voor fiets, e-bike of e-scooter, 1 keer per 3 jaar.

  • Eenmalige bijdrage van maximaal 250 euro bij aanschaf, 1 keer per 3 jaar.

  • Poolfietsen beschikbaar.

  • Reiskostenvergoeding per kilometer (geen minimumaantal kilometers).

Voorzieningen

  • Wekelijks een fietsenmaker aanwezig op kantoor.

  • Ruime inpandige fietsenstalling.

  • Ruime oplaadvoorzieningen.

  • Kapstok voor regenjassen en -pakken.

  • Douches met handdoeken.

  • Lockers en leenfietsen.

Acties en communicatie

  • Deelname aan jaarlijkse wedstrijd ‘low car die

  • Deelname aan actie Bereikbaar Haaglanden, waarbij medewerkers een week een e-bike konden uitproberen.

Ontmoediging auto

  • Beperkt aantal parkeerplekken. Toegang via een wachtlijst met parkeerpunten, gebaseerd op afstand woon-werkverkeer en verschil tussen ov en auto qua reistijd.

OV of fiets

Opmerkelijk is wel dat MN als voortrekker op mobiliteitsgebied zelf niet bijhoudt welk percentage van het personeel per fiets reist. Daar is echter een vrij eenvoudige verklaring voor, stelt Pauline Rasterhoff. “Bij MN weten medewerkers niet beter dat ze met het OV of de fiets naar werk komen. We zitten dichtbij OV, hebben een overdekte fietsenstalling, laadpalen voor elektrische fietsen, kleedruimtes, een goede regeling en een fietsenmaker die iedere donderdag hier is. Daarnaast kun je bij ons de auto ook niet kwijt en in de buurt is alles betaald parkeren.”

Directeur Luuk Aarts brengt een nuance aan: niet iedereen is dolgelukkig met het ontbreken van parkeergelegenheid. “Vooral mensen die hier willen komen werken en bijvoorbeeld 40 km van Den Haag wonen, moeten best wel eens slikken als ze horen dat je hier niet kunt parkeren. En verder zie ik dat er ook bij ons nog mensen op vervuilende scooters naar hun werk komen. We kunnen dus heus nog meer doen. Het fundament van het mobiliteitsbeleid is goed, maar zeker aan de randen zijn verbeteringen mogelijk, ook bijvoorbeeld in ons leasebeleid voor auto’s.’’

Belangrijkste blijft echter de mindset, en die staat bij MN als een huis: je reist CO2-neutraal, tenzij het niet anders kan. Aarts geeft zelf het goede voorbeeld: “Ik woon zelf maar 4 kilometer bij kantoor vandaan, dus voor mij is het heel vanzelfsprekend om op de fiets te komen. Maar ook als ik een afspraak heb buiten de deur, pak ik de fiets.’’

Filosofie

Het mobiliteitsbeleid van MN past naadloos bij de Mvo-filosofie van het bedrijf. Een zo laag mogelijke CO2-voetafdruk, duurzaam inkoopbeleid en een modern maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering horen daar ook bij. En het beleid zorgt ook voor een extra verbinding met de achterban van MN. Rasterhoff heeft daarvan op fietsgebied een mooi voorbeeld. “Wij hebben tegenwoordig één dag per week een fietsenmaker in dienst. Die frequentie is prima. Onze werknemers zijn er erg blij mee, net als de fietsenmaker. En als bedrijf zijn we trots omdat we hiermee ook onze eigen sector verder kunnen helpen. Wij beheren ook de pensioenen van de fietsenmakers: dit klopt aan alle kanten.’’

Douches met handdoeken

Wat ook in orde is, zijn de goede voorzieningen, waaronder een ruime inpandige fietsenstalling, oplaadvoorzieningen, douches met handdoeken en lockers om fietskleding in te bewaren, maar ook een aantrekkelijke regeling voor de aanschaf van een fiets. Ook het stimuleren via acties gebeurt op diverse fronten: zo was MN de eerste deelnemer aan de e-bike actie van Bereikbaar Haaglanden, waarbij werknemers een week een e-bike konden uitproberen.

"Kinderen zijn mijn inspiratiebron; zij hebben recht op schone lucht"

Actie

En wat uitproberen betreft: Aarts ziet in het fietsambassadeurschap ruimte voor nieuwe initiatieven. “Ik heb daar al wel gedachten over. Juist omdat een deel van onze klanten in de mobiliteitsbranche werkt, zouden we wellicht nog extra acties kunnen bedenken, bijvoorbeeld samen met de Bovag of fietsenmakers. Ook zouden we met de andere ambassadeurs en het ministerie kunnen kijken naar fiscale regels. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat wij gaan experimenteren met nieuwe regels. Zo kunnen we als een soort ‘proeftuin’ fungeren om in de praktijk te testen of bepaalde regelingen werken.’’

Portret van geinterviewden

Podium

Verder ziet Aarts het ambassadeurschap als kans en een podium om andere werkgevers ook te inspireren. Een eerste stap is het introduceren van de fietsmissie bij werkgevers in de Green Business Club die net als MN binnen het Beatrixkwartier gevestigd zijn.

Maar Aarts wil fietsstimulering ook op een andere manier inzetten: “Als ik in de stad fiets met mijn kinderen, wijzen zij op de vieze uitlaatgassen van de scooters die voor ons staan: ik vind dat het item ‘luchtkwaliteit’ nog veel te weinig aandacht krijgt. Kinderen zijn daarbij mijn inspiratiebron; zij hebben recht op schone lucht. Het is natuurlijk mooi dat er nu vijftien bedrijven zijn die fungeren als fietsambassadeur, maar het lijkt mij inspirerend om daar vijftien kinderen aan toe te voegen. Zij kijken op een andere, verfrissende manier naar mobiliteit; dat is ook goed voor onze bewustwording.’’

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: pauline.rasterhoff@mn.nl.

Logo fietsambassadeur

Meedoen?

Doe de fietsscan! en ontdek de potentiële groei van het aantal fietsforensen in uw organisatie.