Ervaring leert dat uw medewerkers sneller voor de fiets kiezen als u ze de juiste fiscale regelingen aanbiedt. Dit blijkt ook uit onderzoek. Wat de meest gunstige regelgeving is, verschilt per situatie. Raadpleeg uw eigen financieel adviseur of neem contact op met een werkgeversnetwerk in uw regio voor hulp bij het maken van deze keuze.

3 soorten regelgeving voor de fiets

Grofweg zijn er 3 soorten regelgeving van toepassing bij fietsstimulering:

  • De werkkostenregeling (WKR)
  • Fietskilometervergoeding
  • Lease-fietsregeling (nieuw per 1 januari 2020)

Meedoen?

Meld u aan voor Kies de fiets! en ontdek de potentiële groei van het aantal fietsforensen in uw organisatie.

Uitgebreid per 1 januari 2020: de werkkostenregeling (WKR)

Een werkgever mag via de werkkostenregeling (WKR) tot 1,2% van de loonsom als onbelaste vergoeding aan de medewerker geven. Deze regeling wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld een belastingvrije fiets of e-bike van de zaak. Maar de werkgever kan deze regeling ook gebruiken voor bijvoorbeeld een sportabonnement of een kerstpakket. De werkgever mag zelf bepalen welke keuzes hij maakt, zolang het maar wel in de vrije ruimte van de WKR past.

Vanaf 1 januari 2020 is deze regeling uitgebreid: over de eerste €400.000 van de loonsom is 1,7% onbelast. Daarboven blijft het 1,2 %. Vooral kleinere bedrijven profiteren hiervan. Want met een loonsom van € 400.000 mocht je eerst € 4.800 onbelast geven en nu dus € 6.800.

Fietskilometervergoeding

De fietskilometervergoeding van € 0,19 per kilometer is onbelast. De vergoeding valt officieel onder de WKR, maar het bedrag is vrijgesteld en kan dus naast de 1,2% vergoeding worden gegeven. Een werkgever kan een medewerker ook een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets of e-bike. De medewerker lost dan elke maand een deel van de fiets af door zijn of haar fietskilometervergoeding niet uit te laten betalen. Om fietsen extra te stimuleren, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een hogere fietskilometervergoeding dan autokilometervergoeding te geven.                                                                                                     

Inspiratie van de fietsambassadeurs

  • Bij Zalsman levert fietsen de medewerkers geld op door aantrekkelijke fiscale regelgeving.
  • Wiertsema & Partners verraste alle 110 medewerkers met een gloednieuwe e-bike, die de medewerker niks kost.
  • Vierstroom biedt 700 medewerkers gloednieuwe e-bikes via de nieuwe leasefietsregeling.

“De nieuwe leasefietsregeling is een gouden zaak. Die gaat mensen echt uit de spits halen!” – fietsambassadeur Amega

Nieuw per 1 januari 2020: leasefietsregeling

Vanaf 1 januari 2020 wordt het ter beschikking stellen van een 'fiets of e-bike van de zaak' door de werkgever aan medewerkers een stuk eenvoudiger. Als werkgever of ondernemer huurt u een leasefiets bij een leasemaatschappij of fietsleasebedrijf. De leasekosten horen tot de zakelijke kosten van uw organisatie. Of de werkgever schaft fietsen of e-bikes aan en verhuurt deze aan medewerkers. In dat geval worden de aanschafkosten tot de zakelijke kosten gerekend.

De gebruiker van de fiets wordt geen eigenaar. De medewerker betaalt standaard 7% bijtelling voor het privégebruik van de fiets van de zaak. Dat geldt ook voor de ondernemer die de fiets privé gebruikt.

Als uw medewerker voor deze regeling kiest, dan kan hij of zij geen onbelaste fietsreiskostenvergoeding meer krijgen. Voor zakelijke kilometers met de eigen auto of het OV, kan daarnaast nog wel een onbelaste kostenvergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer worden gegeven. De medewerker moet bijhouden en bewijzen dat er geen gebruik is gemaakt van de fiets van de zaak voor die betreffende zakelijke kilometers.

Bij de leasefietsregeling speelt ook het salaris een rol. Valt het salaris in de hoogste belastingschijf, dan betaalt de medewerker meer voor een leasefiets.

Als u als werkgever de leasefiets na een aantal jaren aan uw medewerker wil geven, dan moet de medewerker daar de actuele marktwaarde voor betalen.

Logo kies de fiets