Er was eens… een attractiepark dat fietsstimulering serieus wilde aanpakken. De Efteling biedt al de nodige voorzieningen voor werknemers die op de fiets naar het werk komen, maar volgens directeur Fons Jurgens – zelf fervent fietser – is er nog een wereld te winnen. “We staan in de startblokken.”

Het cliché luidt dat de beste ideeën onder de douche ontstaan. Wyke Smit, als manager Bestuurlijke Zaken van de Efteling nadrukkelijk betrokken bij het fietsbeleid, weet wel beter: de beste ideeën ontstaan op de fiets. Smit: “Mijn directe collega’s moeten er weleens om lachen. Dan begin ik weer een zin met: “Vanochtend op de fiets bedacht ik…’ Maar het is echt zo, tijdens mijn dagelijkse fietsrit tussen Tilburg en Kaatsheuvel krijg ik vaak ingevingen.’’

Profiel Efteling

De Efteling in Kaatsheuvel is het grootste attractiepark in Europa (2017: 5,18 miljoen bezoekers). Van de ongeveer 3000 werknemers komt nu ongeveer 10% op de fiets naar het werk. De doelstelling is dat dat percentage groeit naar 30% (werknemers die soms per fiets naar het werk komen).

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Via de fietsenwinkel in Kaatsheuvel korting op aanschaf van een fiets.
  • Kilometervergoeding voor de auto en fiets zijn gelijk.

Voorzieningen

  • Overdekte fietsenstalling op het terrein, met oplaadpunten.
  • Kleedkamers en douches.
  • Deelauto’s voor werk-werkverkeer.

Acties en communicatie

  • Volgend jaar wordt de snelfietsoute Tilburg- Waalwijk langs de Efteling geopend. Dat is een goed moment om het fietsen een boost te geven.
  • Bestaande voorzieningen beter onder de aandacht brengen.

Afstand

Fons Jurgens herkent dat verschijnsel. Zelf overbrugt hij zo vaak mogelijk (‘het is voor mij soms best ingewikkeld als ik afspraken op meerdere locaties heb’) de afstand tussen Den Bosch en Kaatsheuvel: maar liefst ruim 25 kilometer, enkele reis. “Ik ben inmiddels overgestapt op een sportieve e-bike, dan is het prima te doen.’’
De directeur van de Efteling gebruikt de fiets voor nog een ander opvallend doel: bijpraten met collega’s. “We hebben inmiddels een app-groep, op weg naar Kaatsheuvel pik ik her en der wat collega’s op. Heel gezellig, en zo’n appgroep stimuleert echt.’’ Voor Jurgens is er nóg een reden om te gaan fietsen. “De Efteling is natuurlijk bij uitstek een omgeving van verhalenvertellers, en op weg er naar toe heb je geregeld bijzondere ontmoetingen in de natuurgebieden. Niet alleen met collega’s dus, maar de ene keer met een kudde schapen, de volgende keer een hert: het is gewoon een hartstikke mooi gebied.’’

Besmettelijk

Hoewel Jurgens en Smit fietsen ‘besmettelijk’ noemen, is er nog wel werk aan de winkel om dat virus ook intern verder te verspreiden. “Volgend jaar wordt een nieuwe snelfietsroute tussen Waalwijk en Tilburg, langs de Efteling, geopend. Dat is een goed moment om het fietsen een boost te geven.’’ Smit: “Niet alle collega’s kennen onze voorzieningen, bijvoorbeeld dat we een eigen technische dienst hebben waar je je fiets kunt laten repareren en dat we douches en kleedkamers hebben. We hebben zo’n 1000 medewerkers uit de directe omgeving die in veel gevallen best op de fiets zouden kunnen komen.’’

Volgens Jurgens past de fietsstimulering ook bij de volgende fase van het bedrijf. “Vroeger waren wij een seizoensbedrijf, inmiddels zijn we een jaarrond onderneming. Een deel van ons personeel begint om 6 uur ’s morgens, je kunt je voorstellen dat zo’n tijdstip een drempel is om te gaan fietsen. Net als voor onze mensen die tot 12 uur ’s nachts werken. Maar ik ben ervan overtuigd dat we met goede communicatie veel meer mensen aan het fietsen kunnen krijgen.’’
Meer fietsers past ook bij de maatschappelijke functie van het bedrijf, vindt Jurgens. De Efteling gaat immers flink uitbreiden, en dan helpt het als je de regio laat zien dat je serieus werk maakt van goede bereikbaarheid. Dat geldt niet alleen voor het eigen personeel. Jurgens: “Wij hebben 80.000 abonnementhouders, die voor het grootste deel in de buurt wonen. In onze mailings naar de abonnementhouders roepen we de mensen ook nadrukkelijk op om op de fiets te komen. Ze kunnen dan vlak bij de ingang parkeren, in dat opzicht is het ook een aantrekkelijk alternatief voor de auto.’’

"Fiets een keertje met mij mee".

Fons Jurgens

Goede voorbeelden

De beide fietsenthousiastelingen hopen via het ambassadeurschap op nieuwe ideeën te komen van collega-bedrijven. Jurgens: “We staan erg open voor goede voorbeelden en slimme ideeën van anderen, ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren. En ik hoop dat we daarbij ook kunnen blijven optrekken met de overheid. Bijvoorbeeld door het realiseren van fiscale regelingen die fietsbezit stimuleren en bij de aanleg van kwalitatief goede fietsroutes.’’

Intussen gaan de ambassadeurs intern verder met het verspreiden van de fietsboodschap. Jurgens: “Zo’n app-groep om samen te gaan fietsen werkt, merk ik. Misschien moeten we nog meer met die community-gedachte gaan doen. En intussen gaan we verder met positief stimuleren van de fiets en vertellen hoe lekker het is om fris op je werk te verschijnen. Want ook het hoofdstuk vitaliteit speelt natuurlijk een rol: op de fiets naar je werk is immers een laagdrempelige manier om fit te blijven.’’

Daarbij neemt de directeur zijn ambassadeursrol op meerdere fronten serieus. Als een collega moeilijk een gaatje in de goed gevulde agenda van de directeur kan vinden voor een gesprek, heeft Jurgens altijd een oplossing: “Fiets een keertje met me mee!”

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: efteling2030@efteling.com.