Het zit min of meer in het DNA van het bedrijf: bij Fujifilm Manufacturing Europe BV is ‘fietsen naar je werk’ heel gewoon. “Dat was al zo toen ik hier 28 jaar geleden kwam werken’’, blikt Jos van Dommelen, facility manager bij Fujifilm, terug. Toch ziet Fujifilm, een van de grootste industriële werkgevers van Midden-Brabant, het fietsambassadeurschap als een nieuwe start. “We kunnen nog zó veel meer doen.’’

Profiel Fujifilm

Fujifilm produceert fotopapier, offsetplaten en membranen. Daarnaast wordt in het Tilburg Research Laboratory gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en producten. Van de 850 werknemers komt naar schatting 30% procent op de fiets naar het werk. De ambitie is om dat percentage te laten groeien naar 40%.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Fiscaal voordeel voor aanschaf van een fiets.

Fietsvoorzieningen

  • Verlichte fietsenstallingen.
  • Douches.
  • Laadpalen voor e-bikes.
  • Fietsreparatiesets en fietspompen.
  • Goede fietspaden en bebording rond het bedrijf.

Acties en communicatie

  • Deelname aan B-Riders.
  • Jaarlijks ‘fitgesprek’ met leidinggevende.
  • Lobby met gemeente en collega-bedrijven voor betere fietspaden.

Fietsstimulering past bij Fujifilm naadloos binnen de sterke vitaliteitsgedachte van het bedrijf. En ja, het helpt als je zelf het goede voorbeeld geeft, zeggen Van Roessel en Van Dommelen, die beiden dagelijks hun woon-werkroute van 20 km (10 km heen en 10 km terug) per fiets afleggen.

Het bedrijf doet zo veel mogelijk om drempels voor de 850 werknemers weg te nemen. Ben je bang dat je er niet zo representatief uitziet na je fietsrit naar het werk? Niet nodig, weet stafdirecteur Ton van Roessel uit ervaring: “Je kunt hier prima douchen en omkleden. Ik trek mijn pak, dat hier hangt op mijn werkkamer, ook pas aan na de fietsrit.’’

Fitgesprek

Het fitheidsverhaal staat niet op zichzelf: zo maakt het bedrijf het aantrekkelijk om lid te worden van een sportschool en Fujifilm is sponsor van Tilburg Ten Miles, een groot hardloopevenement waar ook de nodige werknemers aan deelnemen. Ook houden leidinggevenden jaarlijks een ‘fitgesprek’ met iedere werknemer. Dit gaat  over de algehele gezondheid van de werknemer(mentaal, fysiek en fit met de job). “Daar komt ‘fietsen naar je werk’ ook ter sprake.’’

Op orde

Stafdirecteur Van Roessel weet dat collega-bedrijven Fujifilm zien als voorbeeld omdat de fietsvoorzieningen, zoals verlichte stallingen (‘we hebben hier ook nachtdiensten’), laadpunten voor e-bikes, douches en reparatiesets op orde zijn, maar zelf heeft hij meer ambities. “We merken dat je aan fietsstimulering blijvend aandacht moet besteden, daar zouden wij nog veel meer aan kunnen doen. We weten nu bijvoorbeeld niet exact hoeveel werknemers op de fiets komen; we denken zo’n 30 procent.’’
Van Dommelen: “Voor ons is dat misschien nu wel het belangrijkste: onze mensen intern nog meer enthousiasmeren, die aandacht ervoor kan een nieuwe boost gebruiken. We hebben dat lange tijd wat laten liggen, misschien wel omdat wij fietsen zo vanzelfsprekend vinden.’’

"Het bedrijf moet vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zijn voor fietsers".

Ambassadeur

Het ambassadeurschap is een mooie aanleiding voor een nieuwe impuls, vindt Van Roessel: “Door de vragen die nu vanuit het ministerie krijgen en door ons ambassadeurschap worden wij weer getriggerd en op nieuwe ideeën gebracht. Een voorbeeld: in de OR wordt vitaliteit wel geregeld besproken, maar we hebben het daar nog niet specifiek over fietsstimulering. Ik vind het een goed idee om dat wél te gaan doen; ik denk dat de OR daar een goede rol in kan spelen.’’

Bereikbaar

Bij de voorzieningen neemt Fujifilm graag het voortouw. Het bedrijf moet vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zijn voor fietsers. Als dat niet zo is, is er werk aan de winkel, weet Van Roessel, die daar als voorzitter van het Tilburgse bedrijventerrein Vossenburg (230 bedrijven) een voortrekkersrol in kan vervullen. “In die rol probeer ik de fiets te promoten, en niet omdat parkeren op bedrijventerrein Vossenburg een knelpunt is. Zo hebben we in goed overleg met de gemeente een mooie nieuwe fietsroute kunnen realiseren. We waren al vanuit twee richtingen goed bereikbaar, inmiddels geldt dat voor drie richtingen. Wat dat betreft hebben we het goed voor elkaar. Die fietsinfrastructuur kunnen we samen met de overheid verbeteren. En het kan nog beter: denk aan een fietstunnel bij een gevaarlijke oversteek, of meer plekken waar fietsers voorrang krijgen op auto’s. Fietsen in onze regio aantrekkelijker maken past ook in de duurzaamheidsopdracht van ons bedrijf.’’

“Echt, het regent bijna nooit.’’

Omwenteling

En, vinden beide heren, wat betreft de mogelijke groei van het aantal fietsers staan veel seinen op groen. “We zien dat de introductie van de e-bike voor een omwenteling zorgt. Ook werknemers die wat verder weg wonen, pakken vaker de e-bike voor woon-werkverkeer.’’ Het argument ‘ik kom bezweet aan op mijn werk’ hoeft met de e-bike niet meer te gelden. Zelfs met het bekendste excuus van niet-fietsers – regen – hoef je bij beide fietsambassadeurs niet aan te komen. Ze durven het – met droge ogen – uit eigen ervaring te beweren: “Echt, het regent bijna nooit.’’ 

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: jos.van.dommelen@fujifilm.com
 

Ton van Roessel (links) en Jos van Dommelen