Het zit min of meer in het DNA van het bedrijf: bij Fujifilm Manufacturing Europe BV is ‘fietsen naar je werk’ heel gewoon. “Dat was al zo toen ik hier 28 jaar geleden kwam werken’’, blikt Jos van Dommelen, facility manager bij Fujifilm, terug. Ben je bang dat je er niet zo representatief uitziet na je fietsrit naar het werk? Niet nodig, weet stafdirecteur Ton van Roessel uit ervaring: “Je kunt hier prima douchen en omkleden. Ik trek mijn pak, dat hier hangt op mijn werkkamer, ook pas aan na de fietsrit.’’

Fietsstimulering past bij Fujifilm naadloos binnen de sterke vitaliteitsgedachte van het bedrijf. En ja, het helpt als je zelf het goede voorbeeld geeft, zeggen Van Roessel en Van Dommelen, die beiden dagelijks hun woon-werkroute van 20 km (10 km heen en 10 km terug) per fiets afleggen.

Profiel Fujifilm

Fujifilm produceert fotopapier, offsetplaten en membranen. Daarnaast wordt in het European Research and Business Development Centre gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en producten. Van de 800 werknemers komt naar schatting 30% procent op de fiets naar het werk. De ambitie is om dat percentage te laten groeien naar 40%.

Regelingen om fietsen te stimuleren

  • Fiscaal voordeel voor aanschaf van een fiets.

Fietsvoorzieningen

  • Verlichte fietsenstallingen.

  • Douches.

  • Laadpalen voor e-bikes.

  • Fietsreparatiesets en fietspompen.

  • Goede fietspaden en bebording rond het bedrijf.

Acties en communicatie

  • Jaarlijks ‘fitgesprek’ met leidinggevende.

  • Lobby met gemeente en collega-bedrijven voor betere fietspaden.

  • Een fiets-app waarmee medewerkers cadeautjes bij elkaar kunnen sparen op basis van het aantal gefietste kilometers.

Fitgesprek

Het fitheidsverhaal staat niet op zichzelf: zo maakt het bedrijf het aantrekkelijk om lid te worden van een sportschool en Fujifilm is sponsor van Tilburg Ten Miles, een groot hardloopevenement waar ook de nodige werknemers aan deelnemen. Ook houden leidinggevenden jaarlijks een ‘fitgesprek’ met iedere werknemer. Dit gaat over de algehele gezondheid van de medewerker (mentaal, fysiek en fit met de job). Van Roessel: “Daar komt ‘fietsen naar je werk’ ook ter sprake.’’

Om medewerkers te stimuleren om fit te blijven lanceerde Fujifilm in mei 2019 een fietsapp waarin medewerkers fietskilometers bij kunnen houden of met elkaar concurreren over het aantal gefietste kilometers. “Elk kwartaal reiken we een prijsje uit; eén van de fanatiekste fietsers was zo enthousiast over het fietsen dat hij zijn auto de deur al had uit gedaan.”

"Het bedrijf moet vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zijn voor fietsers."

Bereikbaar

Bij de voorzieningen neemt Fujifilm graag het voortouw. Niet voor niets zien collega-bedrijven Fujifilm als voorbeeld omdat de fietsvoorzieningen op orde zijn. Van Dommelen: “Als medewerkers met de fiets naar werk komen, kunnen ze hun fiets hier voor de deur in een overdekte stalling zetten, met genoeg laadpunten voor elektrische fietsen. Automobilisten moeten daarentegen hun auto een stuk verder parkeren, omdat ons bedrijventerrein autoluw is. Dat maakt het ook aantrekkelijker om op de fiets te komen.”

Het bedrijf moet vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zijn voor fietsers. Als dat niet zo is, is er werk aan de winkel, weet Van Roessel, die daar als voorzitter van het Tilburgse bedrijventerrein Vossenberg (230 bedrijven) een voortrekkersrol in kan vervullen. “In die rol probeer ik de fiets te promoten. Zo hebben we in goed overleg met de gemeente een mooie nieuwe fietsroute kunnen realiseren. We waren al vanuit twee richtingen goed bereikbaar, inmiddels geldt dat voor drie richtingen. Wat dat betreft hebben we het goed voor elkaar. Die fietsinfrastructuur kunnen we samen met de overheid verbeteren. En het kan nog beter: denk aan een fietstunnel bij een gevaarlijke oversteek, of meer plekken waar fietsers voorrang krijgen op auto’s. Fietsen in onze regio aantrekkelijker maken past ook in de duurzaamheidsopdracht van ons bedrijf.’’

Portret geinterviewden Fujifilm

Omwenteling

En, vinden beide heren, wat betreft de mogelijke groei van het aantal fietsers staan veel seinen op groen. “We zien dat de introductie van de e-bike voor een omwenteling zorgt. Ook werknemers die wat verder weg wonen, pakken vaker de e-bike voor woon-werkverkeer.’’ Het argument ‘ik kom bezweet aan op mijn werk’ hoeft met de e-bike niet meer te gelden. Zelfs met het bekendste excuus van niet-fietsers – regen – hoef je bij beide fietsambassadeurs niet aan te komen. Ze durven het – met droge ogen – uit eigen ervaring te beweren: “Echt, het regent bijna nooit.’’ 

Voor meer informatie over de fietsambities en aanpak kunt u mailen naar: jos.van.dommelen@fujifilm.com.

Logo fietsambassadeur

Meedoen?

Doe de fietsscan! en ontdek de potentiële groei van het aantal fietsforensen in uw organisatie.