Voor mensen met een beperking is een boodschap doen soms best een opgave. Niet alle winkels zijn even toegankelijk. Reden voor vastgoedbedrijf Wereldhave om hier bij de inrichting van hun winkelcentra extra aandacht aan te besteden. Aafke Cnossen is daar blij mee. In haar rolstoel rijdt ze in 5 minuten naar winkelcentrum Winkelhof in Leiderdorp. ‘Zelfstandig kunnen winkelen geeft me vrijheid.’

‘Ik vind het heerlijk om op mijn gemak door Winkelhof te struinen’, vertelt Aafke. ‘Naar de drogisterij of een winkel voor huishoudelijke spullen. En er zitten ook leuke kledingzaken. ‘Ik woon tegenover het winkelcentrum, ik ben er zo. Door een aangeboren afwijking aan haar wervelkolom en ruggenmerg zit ze al van jongs af aan in een rolstoel. ‘De hellingbaan is niet al te steil, dus ik kom makkelijk binnen. Het winkelcentrum is ruimtelijk maar ook gezellig.’

Ons doel is iedereen een prettige winkelervaring te bieden, dus een winkelcentrum waar mensen met en zonder beperking zich welkom voelen.

Gastvrijheid centraal

Een bewuste keuze, volgens Pieter Polman, directeur van de Nederlandse tak van het vastgoedbedrijf Wereldhave. ‘In onze nieuwe strategie staat gastvrijheid centraal. Ons doel is iedereen een prettige winkelervaring te bieden, dus een winkelcentrum waar mensen met en zonder beperking zich welkom voelen. Daar horen ook sfeervolle koffiecorners en gezellige zitjes bij.’

Uitzonderlijk is dat Wereldhave niet alleen eigenaar van het winkelcentrum is, maar ook beheerder en manager. Voordeel daarvan is dat Winkelhof zo ingericht kon worden als Polman het voor ogen had. ‘Ruim van opzet, nergens drempels, overal brede automatische deuren, een lift die doorloopt tot de ondergrondse parkeergarage. En er worden deze zomer duidelijke borden geplaatst als bewegwijzering, die eerst in onze andere centra zijn uitgetest, onder andere door mensen in een rolstoel.’ Ook staat Wereldhave open voor signalen van bezoekers. ‘Op initiatief van een mevrouw die afhankelijk is van een rolstoel hebben we vorig jaar binnen een maand geregeld dat we 3 gratis leenrolstoelen beschikbaar hebben in de parkeergarage van Winkelhof.’

Aafke Cnossen in een rolstoel
Aafke Cnossen buiten winkelcentrum Winkelhof

Invalidentoilet met automatische deur

De parkeergarage van Winkelhof voorziet ruim in parkeerplekken voor minder validen. Ook bevindt hier zich het invalidentoilet met automatische deur, tot stand gekomen in samenwerking met de Vereniging Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken. Winkelhof krijgt dagelijks bezoek van bewoners van de woonlocatie van Gemiva-SVG, een instelling voor mensen met een handicap, chronische ziekte of een andere beperking. Zoals Aafke. Zeker twee keer per week is ze in Winkelhof te vinden. Niet alleen om te winkelen maar ook om te koken, handwerken of boetseren in de Gading, het activiteitencentrum van Gemiva-SVG. ‘De mooie handgemaakte spullen leggen we in onze etalage te koop.’

Maatschappelijk betrokken

Als maatschappelijk betrokken onderneming stelt Wereldhave in Winkelhof een gratis winkelruimte beschikbaar aan de instelling. Polman: ‘We streven inclusiviteit na, dus inclusief mensen met een beperking en kwetsbare groepen in de maatschappij. Zo organiseren we in samenwerking met partners en ondernemers jaarlijks De Langste Tafel om mensen die zich eenzaam voelen met elkaar in contact te brengen. De bezoeker staat centraal in onze strategie. Toegankelijkheid maakt er een wezenlijk onderdeel van uit.’

MKB Toegankelijk

MKB Toegankelijk – een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland – stimuleert en activeert ondernemers (en brancheorganisaties) om zelf aan de slag te gaan met de toegankelijkheid van hun eigen bedrijf voor mensen met een beperking. Want iedereen moet ongehinderd mee kunnen doen, dat is de ambitie van het programma. MKB Toegankelijk laat zien dat toegankelijk ondernemen meerwaarde heeft. Op mkbtoegankelijk.nl vind je meer informatie, adviezen, tools, checklists en inspirerende best practices van ondernemers uit verschillende branches. Deze ambitie is vandaag de dag actueler dan ooit. Veel ondernemers doen de nodige aanpassingen in en om hun bedrijf zodat de deuren weer open kunnen met inachtneming van de maatregelen die gelden in verband met de uitbraak van COVID-19. Deze aanpassingen kunnen voor mensen met een beperking onbedoeld obstakels opleveren en hun zelfstandigheid aantasten. Op de website www.mkbtoegankelijk.nl geeft het programma MKB Toegankelijk praktische tips voor ondernemers hoe zij zelf met een aantal eenvoudige zaken rekening kunnen houden en hun eigen bedrijf toegankelijk én anderhalvemeterproof kunnen maken. Op de pagina ‘Het is zo klaar’ staan 3 video’s met quick wins.

Aafke Cnossen zit in een rolstoel en wordt door een medewerker van een parfumeriewinkel geholpen
Aafke Cnossen in winkel Beauty XL

‘Ik voel me gezegend dat ik mezelf kan redden. Zelfstandig kunnen winkelen geeft me vrijheid

Lage schappen zonder uitstekende delen

Huurder Beauty XL is daar een mooi voorbeeld van. ‘Een uitnodigende winkelpui die over de hele breedte open is, een ruim bemeten entree met een meter tussen de beveiligingspoorten, brede gangpaden en schappen zonder uitstekende delen’, somt eigenaar Rob Schouten op. ‘Ook zijn onze schappen relatief laag, zodat mensen in een rolstoel ook bij de bovenste producten kunnen.’

‘Een prettige winkel’, meent Aafke. ‘Ik houd van lekkere luchtjes en Beauty XL is mijn favoriet. Bij andere drogisterijen wil ik nog wel eens ergens tegenaan rijden omdat de doorgang te krap is, of omdat er midden op het pad een losse display staat. Bij Beauty XL manoeuvreer ik er makkelijk tussendoor.’

Dat is zo gebleven nu Beauty XL coronaproof is. Ook in een rolstoel kan de 1,5 meter worden gehandhaafd. ‘Verder blijven we er alert op of iemand hulp nodig heeft’, stelt Rob. ‘Dan staan we klaar om iets aan te reiken of mee naar de kassa te lopen. Al horen we vaak terug dat ze liever even zelf kijken. Mensen zijn gesteld op hun zelfredzaamheid.’ Dat beaamt Aafke. ‘Ik voel me gezegend dat ik mezelf kan redden. En dat ik op eigen houtje kan gaan winkelen, dat geeft me vrijheid.’