De Rijksoverheid heeft een Rijkshuisstijl zodat alle uitingen herkenbaar, eenduidig en toegankelijk zijn. De rijkshuisstijl biedt richtlijnen over afzenderschap, logogebruik en een set aan basiselementen zoals beeldtaal, vaste kleuren en iconen die je in de vormgeving kunt (laten) toepassen. Ook IenW gebruikt de rijksrichtlijnen in alle communicatie. Om de specifieke herkenbaarheid van het verhaal van IenW te vergroten, hebben we drie aanvullende uitgangspunten opgesteld. 

Drie uitgangspunten in beeld

  • Mens in beeld
  • Beweging in beeld
  • Nederland in beeld

Deze uitgangspunten vormen, samen met de rijksbrede richtlijnen, de basis van onze organisatiebeeldlijn. De richtlijnen bieden een helpende hand om zelf passende beeldkeuzes te maken. Maar raadpleeg de richtlijnen ook als je werkt aan een briefing voor een vormgevingsbureau of een fotograaf. Gebruik de uitgangspunten ook bij het beoordelen van beelden, foto’s en afbeeldingen. Bij elke beelduiting streef je ernaar zoveel mogelijk de uitgangspunten terug te laten komen in het beeld. We lichten elk uitgangspunt toe. Ga naar de Rijksbrede mediatheek en zoek naar mooier Nederland, daar vind je een selectie van beelden die voldoen aan de uitgangspunten. Ben je opzoek naar geschikte beelden? Mail naar rijkshuisstijl@minienw.nl.

Mens in beeld

Bij IenW werken we voor mensen, voor inwoners van het Koninkrijk der Nederlanden. Ons werk is overal in Nederland te zien en heeft impact op de directe leefomgeving. Het is dan ook meer dan logisch dat als wij beelden tonen van ons werk, dat daarop ook mensen te zien zijn.

Wat we graag willen laten zien Wat we liever niet laten zien
  • Mooie balans tussen close-up (ooghoogte) beelden (van mensen) en totaalplaatjes (beelden die de context schetsen, vogelperspectief).
  • Beelden die ons werk laten zien als het af is, met de gebruiker in beeld.
  • Beelden van werk in uitvoering, waarbij medewerkers (aan het werk) te zien zijn.
  • In de close-up beelden is emotie, expressie te zien.
  • Niet alleen landschappen of steden (vogelperspectief).
  • Niet alleen close-up-beelden. Het gaat om de balans. Wanneer je voor een landschap of een close-up kiest, zorg dan voor een goede onderbouwing van je keuze.
Een vrouw laadt haar elektrische deelauto op.
Vrouw fietst met een bakfiets met twee kinderen door een woonwijk.
Passagiers stappen in en uit een intercity op het station van Ede-Wageningen,
Containerschip de NOVA onderweg varend van Duitsland naar de haven van Antwerpen, mensen aan de wal kijken toe.

Beweging in beeld

Bij IenW zorgen we voor beweging: letterlijk en figuurlijk. We zorgen dat Nederland bereikbaar is en blijft. Vernieuwing, vooruitgang, vooruitkijken zijn hierbij belangrijke elementen.

Wat we graag willen laten zien Wat we liever niet laten zien
  • Beelden van ons werkveld: waarin mensen lopen, fietsen, varen, reizen, werken, etc. 
  • Beelden van een horizon, vergezicht.
  • Beelden waarop innovatie, vooruitgang te zien is.
  • Alleen maar statisch beeld.
  • Algemene (nietszeggende) beelden van mensen in kantoren (achter bureaus).
Bewaakte spoorwegovergang met slagboom, bel en knipperlicht. Een brommer en fietser wachten tot de trein voorbij is.
Zwevende fietsrotonde (Hovenring) in Veldhoven die boven de autorotonde is gebouwd.
De verlengde snelweg A4 tussen Delft en Schiedam. De snelweg ligt in een tunnelbak onder het maaiveld. Vanuit het groene agrarische open landschap kun je de weg niet zien.
Jan Blankenbrug op de snelweg A2 over de Lek.

Nederland in beeld

Bij IenW zijn we gewend om te werken aan grote, complexe opgaven die vragen om een totaaloplossing. IenW’ers hebben zich de kunst eigen gemaakt om te denken en te werken vanuit een groter geheel. Wij vormen met ons werk een groot deel van het landschap van Nederland. Dus we leggen niet alleen wegen aan die moeten zorgen dat men snel van A naar B kan, maar kijken daarbij ook naar: de veiligheid, het landschap, duurzaamheid en slimme innovaties.

Wat we graag willen laten zien Wat we liever niet laten zien
  • Beelden die context schetsen, de totaaloplossing laten zien.  
  • Beelden die innovatie tonen, beelden die tonen welke waarde we toevoegen aan de samenleving, voor welke slimme oplossing er is gekozen of welke slimme oplossing er is bedacht. 
  • Kleine detail fotografie, zonder het geheel te zien. 
Kreekraksluis met schepen met de Oesterdam in de achtergrond.
De Oosterscheldekering in Zeeland
De uiterwaarden bij Heesselt
De boulevard van Scheveningen. Er is een dijk aangebracht waarover een rijbaan en loop en fietsroute is aangelegd, het strand is opgehoogd en verbreed ter bescherming van het achterland en Den Haag.

Beeldmerk Mooier Nederland

Om het organisatieverhaal kracht bij te zetten gebruiken we naast taal en specifieke beelden, ook een beeldmerk. Het beeldmerk is een afzender van ons organisatieverhaal en staat naast het lint (van het rijkslogo). Gebruik het beeldmerk als verbindende factor, bijvoorbeeld wanneer je het organisatieverhaal verder wil toelichten, uitlichten. Je mag het beeldmerk niet als een los, op zich zelf staan element gebruiken, maar altijd in combinatie met IenW-logo of het logo van een onderdeel. Wil je gebruik maken van het beeldmerk, stuur een mailtje naar corporatecommunicatie@minienw.nl.

Beeldmerk IenW werkt aan een mooier Nederland

IenW gifjes voor social media gebruik

Voor IenW zijn gifjes ontwikkeld die je kunt gebruiken bij posts op socialmediakanalen. Wil je de gifjes ook gebruiken? Of mis je een gifje? Laat het weten via corporatecommunicatie@minienw.nl.

Voorbeelden van gifjes die te gebruiken zijn bij socialmediaposts

Handige links

  • Je kunt zelf op zoek gaan naar passende foto’s in de Mediatheek van de Rijksoverheid. Je hebt een account nodig om er gebruik van te kunnen maken, die je via deze website kunt aanvragen. 
  • Ben je op zoek naar inspiratie om beeld? Het Beeldkompas helpt jou als je inspiratie zoekt om beeld toe te passen, praktische hulp bij he laten maken van beeld en korte online cursussen als je meer over beeld wilt leren.