De Rijksoverheid heeft een Rijkshuisstijl zodat alle uitingen herkenbaar, eenduidig en toegankelijk zijn. De rijkshuisstijl biedt richtlijnen over afzenderschap, logogebruik en een set aan basiselementen zoals beeldtaal, vaste kleuren en iconen die je in de vormgeving kunt (laten) toepassen. Ook IenW gebruikt de rijksrichtlijnen in alle communicatie. Om de specifieke herkenbaarheid van het verhaal van IenW te vergroten, hebben we drie aanvullende uitgangspunten opgesteld.
Drie uitgangspunten in beeld
- Mens in beeld
- Beweging in beeld
-
Nederland in beeld
Deze uitgangspunten vormen, samen met de rijksbrede richtlijnen, de basis van onze organisatiebeeldlijn. De richtlijnen bieden een helpende hand om zelf passende beeldkeuzes te maken. Maar raadpleeg de richtlijnen ook als je werkt aan een briefing voor een vormgevingsbureau of een fotograaf. Gebruik de uitgangspunten ook bij het beoordelen van beelden, foto’s en afbeeldingen. Bij elke beelduiting streef je ernaar zoveel mogelijk de uitgangspunten terug te laten komen in het beeld. We lichten elk uitgangspunt toe. Ga naar de Rijksbrede mediatheek en zoek naar mooier Nederland, daar vind je een selectie van beelden die voldoen aan de uitgangspunten. Ben je opzoek naar geschikte beelden? Mail naar rijkshuisstijl@minienw.nl.
Mens in beeld
Bij IenW werken we voor mensen, voor inwoners van het Koninkrijk der Nederlanden. Ons werk is overal in Nederland te zien en heeft impact op de directe leefomgeving. Het is dan ook meer dan logisch dat als wij beelden tonen van ons werk, dat daarop ook mensen te zien zijn.
Wat we graag willen laten zien | Wat we liever niet laten zien |
---|---|
|
|
Beweging in beeld
Bij IenW zorgen we voor beweging: letterlijk en figuurlijk. We zorgen dat Nederland bereikbaar is en blijft. Vernieuwing, vooruitgang, vooruitkijken zijn hierbij belangrijke elementen.
Wat we graag willen laten zien | Wat we liever niet laten zien |
---|---|
|
|
Nederland in beeld
Bij IenW zijn we gewend om te werken aan grote, complexe opgaven die vragen om een totaaloplossing. IenW’ers hebben zich de kunst eigen gemaakt om te denken en te werken vanuit een groter geheel. Wij vormen met ons werk een groot deel van het landschap van Nederland. Dus we leggen niet alleen wegen aan die moeten zorgen dat men snel van A naar B kan, maar kijken daarbij ook naar: de veiligheid, het landschap, duurzaamheid en slimme innovaties.
Wat we graag willen laten zien | Wat we liever niet laten zien |
---|---|
|
|
Beeldmerk Mooier Nederland
Om het organisatieverhaal kracht bij te zetten gebruiken we naast taal en specifieke beelden, ook een beeldmerk. Het beeldmerk is een afzender van ons organisatieverhaal en staat naast het lint (van het rijkslogo). Gebruik het beeldmerk als verbindende factor, bijvoorbeeld wanneer je het organisatieverhaal verder wil toelichten, uitlichten. Je mag het beeldmerk niet als een los, op zich zelf staan element gebruiken, maar altijd in combinatie met IenW-logo of het logo van een onderdeel. Wil je gebruik maken van het beeldmerk, stuur een mailtje naar corporatecommunicatie@minienw.nl.
IenW gifjes voor social media gebruik
Voor IenW zijn gifjes ontwikkeld die je kunt gebruiken bij posts op socialmediakanalen. Wil je de gifjes ook gebruiken? Of mis je een gifje? Laat het weten via corporatecommunicatie@minienw.nl.
Handige links
- Je kunt zelf op zoek gaan naar passende foto’s in de Mediatheek van de Rijksoverheid. Je hebt een account nodig om er gebruik van te kunnen maken, die je via deze website kunt aanvragen.
- Ben je op zoek naar inspiratie om beeld? Het Beeldkompas helpt jou als je inspiratie zoekt om beeld toe te passen, praktische hulp bij he laten maken van beeld en korte online cursussen als je meer over beeld wilt leren.