Dat je in de coronacrisis als onderneming niet kopje onder hoeft te gaan, bewijzen Jos en Dorien Beks, eigenaren van kapsalon Change Hairstyling in Vught, Boxtel en Rosmalen. Zij brachten de afgelopen maanden naast inkomsten, zelfs nieuwe klanten binnen.
In de periode dat contactberoepen vanwege COVID-19 niet waren toegestaan, gingen de salons van Change Hairstyling iedere ochtend open. Niet om te knippen, maar om waardebonnen, mondkapjes en haarproducten te verkopen. Met de verkoop van waardebonnen haalden deze inventieve ondernemers maar liefst 20.000 euro op, waarmee zij een deel van hun rekeningen konden betalen.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Jos: “We zijn een digitaal bedrijf en hebben onze data goed op orde. We hebben het klantsysteem gebruikt om een Facebookcampagne op te zetten, waarmee we actief waardebonnen hebben verkocht. We gaven steeds 10% extra op de aangekochte waarde van de bon. Het was wel eng. Want je verkoopt waardebonnen terwijl je niet zeker weet of je straks nog bestaat. Maar wij hebben de klant steeds eerlijk verteld over ons probleem. Ik merkte dat de meeste mensen ons goed begrepen. Ik zie zelfs dat klanten nu ze weer bij ons terecht kunnen voor behandelingen, hun waardebon nog niet gebruiken. Ze geven aan dat ze ons eerst willen steunen.”
Heb je door deze omzet je toekomst als bedrijf verzekerd?
“Dat is een goede vraag. We gaan in ieder geval op een goede manier met ons geld om. We laten geld zitten in het bedrijf waardoor we niet naar de bank hoefden. Ik heb me verbaasd over andere bedrijven die al zo’n twintig jaar bestaan. Hoezo kom je na twee maanden al in de problemen? Ik ben blij dat wij verschillende potjes hadden. Alle potjes zijn nu wel leeg, inclusief het vakantiegeld voor medewerkers. Maar daar hebben we van te voren eerlijk met hen over gecommuniceerd.
We moeten nu twee keer zoveel verdienen om financieel weer op orde te komen. Maar je kunt slechts zóveel doen op een dag. We zijn gelimiteerd door de anderhalve meter. Normaal gesproken zou je in zo’n periode denken: dan werk ik 110% procent. Maar met alles wat we kunnen doen, kunnen we maximaal 80% aan omzet binnenhalen. Daarom hebben we gekeken naar hoe we het wél kunnen laten werken.”
Hoe heb je de anderhalve meter laten werken voor je salons?
“Je moet er creatief mee omgaan. Je kunt je pand niet groter maken maar we hebben gelukkig grote panden. We hebben geschoven met de inrichting en schotten geplaatst tussen de zitplekken. Ook hadden we nog nieuwe ruimtes die we zijn gaan gebruiken, eerder dan gepland. De wachtruimte gebruiken we nu voor de salon, we laten mensen buiten wachten. Ook hier hebben we naar de klant toe duidelijk over gecommuniceerd.”
Heb je nog nieuwe klanten binnengehaald tijdens deze crisis?
"Ja, dat hebben we gezien in onze statistieken. Mensen zonder een vaste kapper, hebben we naar ons toe weten te trekken. Ik zag dat andere kappers het minder slim aanpakten. Zij zeiden: ‘We gaan misschien niet meer open maar koop een waardebon!’ Dan koopt natuurlijk niemand wat. Ook sporen wij klanten die in onze salon komen, direct aan om een nieuwe afspraak te maken. We laten het niet op klantbeloop want dan komen ze misschien niet meer terug.”
Heb je nog tips voor andere ondernemers?
“Zorg dat je data op orde is. Dit is van onschatbare waarde. Zo weet je wie je kan targetten en wie niet. Houd je werknemer op de hoogte van alles. Zorg dat zij niet via social media nieuws over het bedrijf moeten vernemen. Zij willen alles als eerste weten. Verhoog eventueel tijdelijk je prijzen. Dit hebben wij ook gedaan. Het zorgt voor meer omzet en minder investeringsverlies. Ook hierover hebben wij van te voren gecommuniceerd naar de klant. Dit werd goed ontvangen, wij ontvingen geen weerstand. Je moet uiteindelijk als een kameleon meebewegen.”