Digitaliseren is eigenlijk niets anders dan fysieke zaken veranderen in informatie, in enen en nullen: 1-0-1-0-1-0-. Maar de impact van deze uitvinding is enorm. Want je neemt iets dat schaars is, een boek bijvoorbeeld, en zet het om in een e-boek dat je gratis eindeloos kunt vermenigvuldigen en delen met de hele wereld!

Portretfoto van Annet Aris
Annet Aris doceert digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau en is commissaris bij diverse bedrijven.

Van schaarste naar overvloed

Doordat we producten zo makkelijk kunnen vermenigvuldigen zijn we vanuit schaarste in overvloed beland. Want de wereld wordt steeds digitaler. En dat komt niet alleen omdat we over meer data beschikken, maar ook door de toegang tot deze data via onze computer of mobiel. En de snelle ontwikkelingen in rekenkracht om de data te analyseren.

Voorspel het met slimme apps

Slim omgaan met data is dan ook een van de belangrijkste ontwikkelingen van dit moment. Met het analyseren van data kun je bijvoorbeeld in de landbouw voorspellen welke planten het goed gaan doen, of in de gezondheidszorg welke behandeling aanslaat. En neem WhatsApp. Die app speelt razendsnel in op onze behoeftes. En dat heeft gevolgen voor ons leven, we communiceren sneller. Vissers in Afrika gebruiken de app bijvoorbeeld om te weten welke marktprijs er in welke haven geboden wordt.

Leren omgaan met het nieuwe vuur

Digitale ontwikkelingen brengen dan ook fundamentele veranderingen in hoe wij met elkaar omgaan met zich mee. Dat heeft veel positieve kanten, maar er kleven ook nadelen aan. Het is als de uitvinding van vuur, dat gaf ons enorm veel mogelijkheden, maar soms brandde wel het hele dorp af. We zitten nu in zo’n periode. Daarom moet de overheid de spelregels gaan bepalen; wat kan wel en wat niet? Wie heeft toegang tot welke data en waarvoor? Hoe worden data beveiligd? Wat mogen grote internetbedrijven wel of niet met onze data doen?

Als je wint, dan win je ook echt in de digitale wereld

Als je wint, dan win je groots

Ook het bedrijfsleven verandert flink in de digitale wereld. Had je vroeger vaak meerdere gelijkwaardige bedrijven die met elkaar concurreerden, in de digitale wereld zie je vaak enkele zeer grote, dominante spelers en vele kleine bedrijfjes die van hen afhankelijk zijn. Als je wint in de digitale wereld, dan win je heel veel, want je product is niet schaars, je kunt het makkelijk vermenigvuldigen. In de digitale wereld geldt vaak: the winner takes all...

Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Het speelveld verandert, en de bedrijfsvoering dus ook. Want met de juiste inzet van data kan een bedrijf veel productiever zijn, tot wel 30-40 %, en zich beter richten op de wensen van klanten. Ook de bouwindustrie die nu nog nauwelijks digitaal is gaat veranderen. Want er zijn nu allerlei tools om efficiënter te plannen en dus sneller en goedkoper te zijn, dus ook die industrie zal deze tools gaan inzetten. Om niet achter te blijven, is het belangrijk dat ondernemers op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen.

Wees de beste

Als ondernemer moet je gewoon de beste zijn in wat je doet in de digitale samenleving. Heb je een restaurant, zorg dan voor een mooi online boekingssysteem, of een tool waarmee de bediening direct bestellingen naar de keuken kan sturen. Binnenkort zijn er ook modellen die voorspellen wanneer het druk wordt en of mensen die dag meer rode wijn dan witte wijn gaan drinken of kip of vega gaan eten. En gebruik sociale media voor marketing en voor klantenbinding.