Een beloningssysteem om thuiswerken en duurzaam woon-werkverkeer te bevorderen: advies- en ingenieursorganisatie Arcadis lanceert dit jaar de bijbehorende app voor de eigen medewerkers. Yoeri Schenau, directeur duurzaamheid, over de aanloop naar de lancering. "Mobiliteitsgedrag veranderen werkt het beste vanuit een positieve mindset."

Wat houdt het beloningssysteem precies in?

"Op basis van locatie en snelheid registreert de app of je thuis bent of onderweg voor werk, én op welke manier je je verplaatst. Medewerkers kunnen hiermee punten – ook wel ‘coins’ – verdienen, waarbij thuiswerken, lopen en fietsen de hoogste waardering krijgen, gevolgd door het openbaar vervoer. Ook het ommetje tussen de middag wordt beloond. De gespaarde coins kunnen zij vervolgens inwisselen voor duurzame cadeaus zoals een NS-weekendretour of een product dat de gezondheid stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan wielrenkleding."

Icoon gesprek

'Hoe krijgen we zoveel mogelijk medewerkers mee? Dat is de grootste uitdaging en dat bepaalt of het een succes wordt.'

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

"Al zo’n tien jaar werkt Arcadis aan het verduurzamen van de eigen mobiliteit. Centraal daarin staat de vraag: welk gedrag stimuleren en faciliteren we? In ons geval is dat reizen met het openbaar vervoer en de fiets. Zo zijn inmiddels alle grote kantoren verplaatst naar intercitystations. En voor fietsende collega’s hebben we de voorzieningen verbeterd. Een goede stalplek, elektrische deelfietsen, mogelijkheden om te douchen. De app kun je zien als een vervolgstap. Vooral omdat we geloven in positieve prikkels om duurzaam reisgedrag te bevorderen."

Wie zijn er binnen Arcadis bij duurzame mobiliteit betrokken?

"Net als bij de meeste bedrijven bestaat er geen afdeling mobiliteit. Daarom hebben veel verschillende interne stakeholders een rol, zoals het team duurzaamheid, human resources, finance, legal en IT. De samenwerking wordt vormgegeven in een werkgroep die uitzoekt en ontwikkelt, en een stuurgroep die zich richt op de strategie en besluitvorming. Uiteraard ontbreekt de ondernemingsraad hierin niet, want uiteindelijk heeft mobiliteitsbeleid effect op alle collega’s."

Waar zit de grootste uitdaging rondom de app?

"Die zit in de adoptiegraad. Hoe krijgen we zoveel mogelijk medewerkers mee? Dat bepaalt of het een succes wordt. Specifiek geldt voor deze app dat niet iedereen getrackt wil worden. Uiteraard doen we er alles aan om de data te beveiligen en anoniem te houden. Iemands reisgedrag kan niet ter sprake komen tijdens een beoordelingsgesprek."

In dat kader bezien: wat is de sleutel tot succes?

"We voeren de app vrijwillig in én vanuit een positieve mindset, dus gericht op de voordelen die de app oplevert. Denk naast het sparen van coins aan bijvoorbeeld ritdeclaraties, wat niemand een fijn klusje vindt. Met de app gaat dat straks veel makkelijker. En we introduceren een competitie-element met verschillende challenges. Zo kan het enthousiasme en vertrouwen tijdens het gebruik groeien, waardoor andere collega’s ook het gevoel krijgen van: hier wil ik bij horen!"

een icoon met thuiswerkelementen, een huis en laptop.

Vijf tips voor een succesvolle omslag naar hybride werken

  • Borg duurzaamheid in je strategie en geef antwoord op de vraag: waarom?
  • Onderzoek waar de grootste impact op het milie/CO₂-uitstoot van duurzame mobiliteit zit en wat bij jouw organisatie past.
  • Neem andere doelen mee, bijvoorbeeld kosten, gezondheid en veiligheid.
  • Gewoon dóen: probeer eens iets uit.
  • Laat het resultaat zien; vier de successen.