Tekst Chris Sol
Foto Mediatheek Rijksoverheid

De digitalisering gaat snel, voor een aantal ondernemers te snel. Digitalisering biedt grote kansen voor ondernemers, maar het brengt risico’s met zich mee. Het gaat over online sales en marketing, gebruik van data en slimme automatisering. Maar ook over digitale platforms en marktmacht. En natuurlijk over de kwetsbaarheid voor cybercrime. In veel innovaties speelt digitalisering een grote rol. Het is mooi dat steeds meer ‘gewone’ mkb’ers leren en profiteren van innovaties die de ‘koplopers’ ontwikkelen.

Belangrijke resultaten MKB-actieplan

  • Dit jaar komen er vijf MKB Werkplaatsen om mkb’ers te helpen met digitalisering, in samenwerking met het onderwijs en met de KVK. Studenten helpen ondernemers: bij gebruik van data, online sales & marketing en automatisering. De eerste is JADS MKB Datalab in Den Bosch;
  • De MKB Innovatiestimuleringsregeling (MIT) is goed benut: in 2018 zijn maar liefst 1.400 projecten toegekend;

  • Innovatieve bedrijven delen steeds meer hun kennis met het brede mkb: in regionale fieldlabs voor smart industry, in innovatiehubs, in innovatielabs en in Centres of Expertise.
Arno Klerks (rechts op de foto), eigenaar MPO Ventures.

“Met slimme data efficiënter inkopen”

MPO Ventures heeft veel baat gehad bij de samenwerking met JADS. “Door studenten met theoretische kennis over de nieuwste technieken aan dezelfde tafel te zetten als onze ontwikkelaars, zijn we tot nieuwe inzichten gekomen en konden we snel een vertaalslag maken naar de praktijk. Met de nieuwe interface die is gebouwd op basis van het script van JADS halen we echt waarde uit onze data en verzilveren we onze gegevens.” Het bedrijf is een holding met verschillende ondernemingen, waaronder motorparts-online.com, dat handelt in motorfietsonderdelen.

De webshop bevat zo’n 200.000 motoronderdelen van 20 aanbieders, krijgt dagelijks ruim 3.500 bezoekers en maandelijks ongeveer 1.000 bestellingen. De helft van de bestellingen komt uit Nederland en de andere helft uit het buitenland, vooral uit Europa. Het efficiënt inkopen van motoronderdelen, accuraat inschatten van de vraag en inzicht in de actuele status van de voorraad zijn belangrijke factoren voor het succes van de internetwinkel. Data Science studenten van het JADS MKB Datalab gingen aan de slag voor motorparts-online.com. Zij maakten een voorspellend model dat inzicht geeft in de (toekomstige) vraag naar onderdelen. Dit project is een voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie benut kan worden voor het brede mkb.

“Met die spy-bril ging een wereld voor me open”

De retail verandert in hoog tempo. Dat is spannend, bedreigend én biedt ongelooflijk veel kansen voor ondernemers en medewerkers. Retailers moeten zich continu en razendsnel kunnen aanpassen. In heel Nederland experimenteren retailers samen met studenten en onderzoekers in acht living labs van Future-Proof Retail, een samenwerkingsproject van de Haagse Hogeschool met meer dan 20 partners. Ze onderzoeken ter plekke welke vaardigheden ondernemers en medewerkers nodig hebben om toekomstbestendig te zijn en hoe ze die het beste kunnen aanleren.

Een van de living labs is HYPE Lab. Drie weken lang testten drie ondernemers retail-bots, apps en een spy-bril. “Er ging een wereld voor me open! Door de spy-bril hebben we de winkelindeling meteen omgegooid.” Het mini-warenhuis Instore is ingericht met veel oog voor detail. Van de oude, bakstenen muren en groene planten tot de brandende kaarsjes en signature geuren van Scotch & Soda. Als onderdeel van Hype Lab werden klanten gevraagd tijdens hun winkelbezoek een spy-bril te dragen die beeld en audio vastlegde. Een student van TMO Business School maakte daar een compilatie van. Haaksma: “Het viel op dat klanten een van de muren totaal over het hoofd zagen. Daarom hebben we de rekken vooraan weggehaald en de accessoires op een andere manier gepresenteerd. Ook liet de spy-bril zien dat mensen vooral keken naar setjes die wij hadden uitgezocht, dus hebben we meer setjes opgehangen.” Haaksma is ervan overtuigd dat andere ondernemers met dit soort kennis gerichter kunnen innoveren.

Melanie Haaksma, oprichter van conceptstore Instore Delft.

“Zo konden wij gebruikersonderzoek doen”

“Dankzij de WBSO-regeling konden we ons bedrijf Katalysis sneller door-ontwikkelen. We maken een plug-in voor websites, waarmee freelancejournalisten hun artikelen per stuk kunnen verkopen. Met blockchaintechnologie wordt bijgehouden wie de rechten op het artikel heeft. Ik sluit niet uit dat we opnieuw een aanvraag voor de regeling gaan doen. We kwamen door ons contact met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ook op het spoor van de MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren. Zo konden we een haalbaarheidsstudie starten om te onderzoeken welke mogelijkheden gebruikers graag terugzien in onze plug-in. Dankzij deze twee regelingen konden we Katalysis maken tot wat het vandaag de dag is."

Eveline Klumpers, oprichter Katalysis.