Interview met Dik de Weger, Rijkswaterstaat

"Het transitiepad is een traject waarmee we de komende tien jaar een zo groot mogelijke bijdrage willen leveren aan de doelen van IenW op het gebied van klimaatneutraal en circulair werken."

Dik de Weger

"Als programmamanager van het Transitiepad Bouwplaats en Bouwlogistiek van Rijkswaterstaat stuur ik een team aan dat voor de RWS-projecten werkt aan drie onderdelen:

  • de transitie van fossiel naar niet-fossiel aangedreven bouwmaterieel,
  • verduurzamen van de bouwlogistiek,
  • en het optimaliseren van grond- en materiaalstromen.

Dit draagt niet alleen bij aan het Klimaatakkoord, maar ook aan het Schone Luchtakkoord en de stikstofmaatregelen Bouw. Met al deze beleidsdossiers wordt nauw samengewerkt. Doel van de transitie is om uiteindelijk de infraprojecten zoveel mogelijk uit te (laten) voeren zonder CO₂-, stikstof- en fijnstofemissies."

Elektrische shovel wordt opgeladen op een bouwplaats
Inzet van elektrische bouwmachines bij aanleg van de A16 bij Rotterdam.

"Er zijn verschillende projecten waar de inzet van emissieloos materieel al bijna of helemaal in de praktijk wordt gebracht:

Door de aannemer van het RWS-project A16 Rotterdam wordt nu al gewerkt met biobrandstoffen in plaats van gewone diesel. Verder worden hier al elektrische bouwmachines ingezet, zoals kranen, graafmachines, shovels, betonmixers en mobiele accucontainers."

"De meerkosten van deze maatregelen worden gefinancierd uit het impulsbudget dat door het ministerie van IenW beschikbaar is gesteld voor klimaatneutrale en circulaire infraprojecten. Voor de komende jaren is er ook geld beschikbaar om stikstofreductie in de Bouw te realiseren. Hierdoor zal het aantal projecten dat emissieloos wordt uitgevoerd nog verder toenemen."

De A73 wordt opnieuw geasfalteerd met duurzaam asfalt
BAM past duurzaam asfalt toe op twee proefvakken die Rijkswaterstaat beschikbaar heeft gesteld op de A73. Het eerste type asfalt bestaat voor 80% uit hergebruikt materiaal. Het mengsel wordt geproduceerd op 115 in plaats van 165 graden Celsius. Dat beperkt het energieverbruik en dus de CO2-uitstoot. Voor het tweede type asfalt gebruikt BAM 95% hergebruikt materiaal. En zij verlagen de productietemperatuur van dit ultiem duurzame asfalt nog verder, namelijk naar 105 graden Celsius.

Samen

"We doen het samen. Naast afstemming met beleid vindt ook afstemming plaats met decentrale overheden en met de markt. Zo is er een goede relatie met De Groene Koers (initiatief o.g.v. emissieloos bouwen van Bouwend Nederland) en met het Emissieloos Netwerk Infrastructuur, een initiatief van een groep grote aannemers."

"Met de publieke opdrachtgevers zijn we inmiddels een overleg gestart onder de vlag van de PIANOo Buyer Group Zero Emissie Bouwmaterieel. Daarin wisselen we ervaringen uit op het gebied van emissieloos aanbesteden. Deelnemers zijn RWS, ProRail, gemeenten, provincies, waterschappen. En er kloppen marktpartijen bij ons aan die ook graag willen meedoen."