Vanaf 2019 heeft Dura Vermeer, naast het beheer van het terrein, werkzaamheden uitgevoerd die nodig zijn voorafgaand aan de sanering. Denk aan fase 1 van het bouwrijp maken, het ophogen van het laaggelegen deel en het aanleggen van drainage. In 2022 en 2023 zijn na onderzoek de damwanden ook verstevigd.

Silvester Pastoor
Silvester Pastoor

Sinds juli 2023 is gestart met andere voorbereidende werkzaamheden zoals het inkopen van alle materialen die nodig zijn voor de sanering, de bouw van de hal, het laten functioneren van de luchtzuivering en waterzuivering. Ook is het werkterrein opnieuw ingericht zodat er gestart kan worden met de bodemsanering. Een flinke klus aldus Silvester Pastoor, projectmanager bij Dura Vermeer. 

Damwanden

In 2022 en 2023 is de damwand langs de Hollandsche IJssel en de Slikloot verstevigd. De damwandconstructie werd verbeterd door groutankers (schroefinjectieankers) aan te brengen in combinatie met een stalen gording. Om de groutankers in de toekomst te beschermen blijft een brede strook achter de damwand vrij van funderingspalen. Het maaiveld achter de damwand wordt na de bodemsanering met ongeveer 2,5 meter verlaagd en afgewerkt met een kleilaag en gras. Hierdoor wordt voorkomen dat bij een zeer hoge waterstand in de Hollandsche IJssel en Sliksloot oppervlaktewater het terrein binnendringt.

Inspectie damwanden 1
Inspectie damwand na werkzaamheden
Inspectie damwanden 2
Damwand robuust voor komende 50 jaar

Met een grondwaterbeheerssysteem aan de binnenzijde van de damwandconstructie houden we het grondwater op peil. Het afmeren van schepen aan de damwand is niet meer toegestaan. Na de sanering komt er een groenstrook met een vrije zichtlijn voor de scheepvaart op de Hollandsche IJssel en de Sliksloot. In de speciale leaflet over de damwanden staat het uitgevoerde proces verder uitgelegd.

Grafische weergave van de doorsnede van het terrein
Doorsnede van het terrein

Inrichting werkterrein en infrastructuur

Een deel van het asfalt werd met een graafmachine weggehaald voor het maken van de laad- en loskade. De depots en de tijdelijke waterzuiveringsinstallatie werden verplaatst om de hal te kunnen bouwen. Na alle werkzaamheden lag het terrein er eind december 2023 mooi bij en was het klaar voor het vervolg. Een foto uit de lucht geeft hiervan een mooi overzicht.

Luchtfoto december 2023
Luchtfoto van het EMK-terrein in december 2023

Asfalt frezen en afvoeren

Na de kerstvakantie gingen we verder. De eerste werkzaamheden die omwonenden hebben gezien, vonden plaats in januari 2024. ‘Het asfalt werd weg gefreesd op de plek waar de hal in de eerste fase komt te staan. We verwijderden de toplaag om tijdens de ontgraving in de hal bij de verontreinigde grond te kunnen komen’, zegt Silvester Pastoor, projectmanager bij Dura Vermeer. Na het frezen van het asfalt is het overige asfalt verwijderd met behulp van een graafmachine. Vervolgens is het asfalt gebroken met een puinbreker, met een transportband geladen, en afgevoerd met een binnenvaartschip naar de asfaltcentrale van Dura Vermeer. Al het vrijkomende asfalt wordt gerecycled, wel zo duurzaam.

Foto van voertuigen die asfalt frezen
Asfalt frezen

Grondkerende constructie en hal

Om de hal te kunnen bouwen is in februari en maart 2024 het middenterrein ontgraven en uitgevlakt om de hal te kunnen plaatsen. Het vrijkomende gele (schone) zand is in depot gezet en gaan we in een latere fase tijdens de bodemsanering weer gebruiken als aanvulling.

Om de stabiliteit van de hal te garanderen zijn korte damwandplanken gezet. Langs de Sliksloot zijn daarvoor ontgravingswerkzaamheden gedaan om de belasting op de damwand te verlagen. Dit compenseert het gewicht van de hal. Zo is een zogeheten grondkerende constructie  gecreëerd waar de hal op kan staan. Deze constructie neemt de belasting van de hal over en draagt deze niet over aan de damwand langs de Sliksloot en de Hollandsche IJssel.

‘We startten met de bouw van de hal op 5 februari 2024. Het bouwen duurde 10 tot 12 weken. Zie het als een gigantisch bouwpakket: hij bestaat uit heel veel onderdelen die in de juiste volgorde in elkaar moeten worden gezet. Het is niet alleen een grote hal, er komen straks ook allerlei technische installaties in zodat we er veilig kunnen werken. Eigenlijk zetten we in een korte periode een complete fabriek neer’, legt omgevingsmanager Marco Endert uit.

Marco bij maquette
Omgevingsmanager Marco maakte bij het voorbereiden van de uitvoering gebruik van een maquette, met een mini-ontgravingshal, mini-shovels en mini-containers. De uitvoering kon zo met miniaturen op maat worden ‘geoefend’. Dat hielp om met iedereen betrokken bij de uitvoering in kaart te brengen of alles in de praktijk haalbaar was zoals was uitgedacht en opgeschreven.

Rond de hal en de laad- en loskade aan de Hollandsche IJssel is de afgelopen maanden het werkterrein opgeruimd, zijn bouwwegen aangebracht en is overige infrastructuur aangelegd, zoals kabels en leidingen. Deze infrastructuur is nodig om de hal te kunnen voorzien van water en stroom. Ook is de luchtzuivering geplaatst, die met grote ronde buizen is verbonden aan de hal. Met ondergrondse leidingen wordt het opgepompte grondwater naar de grote waterzuivering gebracht. Hier wordt het gezuiverd en kan het geloosd worden op de Hollandsche IJssel. Deze waterzuivering is speciaal ontwikkeld voor het project en zuivert het opgepompte grondwater bijna geheel biologisch.

Foto van de hal
De hal in aanbouw

Onderhoudsbeurtbeurt

De al eerder geplaatste installaties op het voormalig EMK-terrein hebben een onderhoudsbeurt gekregen, zoals de waterzuiveringsinstallatie die vier jaar geleden is gebouwd. Pastoor ‘We hebben de installatie helemaal uit elkaar gehaald, alle onderdelen gecheckt en vervangen waar nodig. Zo zijn alle pompen gecontroleerd en zijn alle rubbers voor de zekerheid vervangen. Zo werkt ‘ie straks perfect.’

Foto van de waterzuivering
Waterzuivering

Laatste loodjes

De containers zijn aangekomen in de haven van Rotterdam en komen de tweede week van april met een binnenvaartschip naar het voormalig EMK-terrein. Ook is al het materieel zoals de graafmachines, shovels, terminaltrekker en rolltrailers reeds aangevoerd op het terrein. ‘We zijn er helemaal klaar voor!’

Rolltrailer
Om de hal te verplaatsen gebruiken we een rolltrailer