Aanpak Ring Zuid Groningen

De nieuwe aansluiting op de Zuidelijke Ringweg bij de Europaweg gezien vanuit de lucht

Aanpak Ring Zuid Groningen

Aanpak Ring Zuid is de grootschalige vernieuwing van de zuidelijke ringweg van de stad Groningen. Deze belangrijkste toegangspoort van de stad dreigde dicht te slibben door de grote groei die Groningen doormaakt. Met de ombouw van de zuidelijke ringweg zijn de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de veiligheid verbeterd.

Foto: Rijkswaterstaat.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

De nieuwe zuidelijke ringweg loopt via een tunnel onder het toekomstige Zuiderplantsoen.

Zuidelijke ringweg

De zuidelijke ringweg is zo’n twaalf kilometer lang en loopt dwars door de stad Groningen, ongeveer van Hoogkerk tot Westerbroek. De weg is belangrijk voor het verkeer van en naar de stad, maar ook voor het verkeer dat Groningen passeert.

Een deel van de weg is ondergronds gelegd. Daardoor is ruimte ontstaan voor een nieuw park. Andere delen zijn juist hoger komen te liggen, zodat er minder kruisend verkeer is. Dat verhoogt de veiligheid en de doorstroming.

Op de foto de ingang van één van de tunneldelen van de Zuidelijke Ringweg. Foto: Raymond Bos.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

Het Julianaplein in aanbouw, met een directe afrit van de westelijke ringweg naar de A28 richting Assen

Julianaplein

Het Julianaplein was de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland. Hier kwam het verkeer uit de richtingen Assen, Drachten, Hoogezand en de binnenstad samen. De verkeerslichten op dit plein zorgden in de spits voor files. Ook ontstonden er veel ongevallen, doordat auto’s elkaar kruisten.

De verkeerslichten op het Julianaplein zijn verdwenen en de wegen kruisen elkaar niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen hebben elk hun eigen rijbaan gekregen, boven elkaar. Er zijn als het ware drie verdiepingen gekomen. Hierdoor kun je als automobilist gewoon doorrijden. De hoogste rijbaan ligt op 10 meter hoogte.

Op de foto het nieuwe Julianaplein in aanbouw, met een directe afrit van de westelijke ringweg naar de A28 richting Assen. Foto: Rijkswaterstaat.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

Luchtfoto van het Vrijheidsplein tijdens de verbouwing met aangrenzend het gebouw van de Gasunie

Vrijheidsplein

Voor de bereikbaarheid van Groningen vanuit het westen is het Vrijheidsplein een belangrijk knooppunt. Wie vanuit Drachten naar de westelijke ringweg wil, of andersom, moet via dit plein, herkenbaar aan het iconische hoofdkantoor van de Gasunie. Hier ontstonden regelmatig opstoppingen.

Het Vrijheidsplein is ongelijkvloers geworden. Elke verkeersstroom heeft zijn eigen rijbaan gekregen. Dat heeft de doorstroming en de veiligheid verbeterd. Het is gemakkelijker geworden om vanuit de richting Drachten naar de westelijke ringweg te gaan, of andersom. Kom je vanaf de westelijke ringweg, dan kun je direct invoegen op de zuidelijke ringweg. Kom je vanaf Drachten, dan kun je de afrit naar de westelijke ringweg volgen. Ook zijn er meer rijbanen van en naar het Vrijheidsplein aangelegd.

Luchtfoto van het Vrijheidsplein tijdens de verbouwing met aangrenzend het gebouw van de Gasunie. Foto: Rijkswaterstaat.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

De nieuwe aansluiting op de Zuidelijke Ringweg bij de Europaweg gezien vanuit de lucht

Europaplein

Het Europaplein was een druk knooppunt waar in de spits veel opstoppingen ontstonden. Hier zijn de verkeersstromen uit elkaar gehaald. Bezoekers van grote winkelketens bij de Bornholmstraat hoeven nu niet meer via het plein de Zuidelijke Ringweg op.

Verder is hier gezorgd voor een betere aansluiting van de ringweg op bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond. De bedrijventerreinen hebben een eigen op- en afrit van de zuidelijke ringweg gekregen. Kom je uit westelijke richting, dan kun je langer op de ringweg blijven. Pas ‘voor de deur’ ga je van de ringweg af. Ook op de terugweg kun je sneller weer op de ringweg komen via opritten in beide richtingen.

Op de foto de nieuwe aansluiting op de Zuidelijke Ringweg bij de Europaweg gezien vanuit de lucht. Foto: Rijkswaterstaat.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

Een grote groep wandelaars op de nieuwe Zuidelijke Ringweg Groningen, de dag voor de officiële opening

Wandelfile

Op zaterdag 31 augustus 2024 mochten fietsers en wandelaars de nieuwe weg uitproberen. Dat leidde tot een unieke wandelaarsfile. Op 1 september ging de weg open voor autoverkeer.

Het project is daarmee bijna af. De laatste werkzaamheden worden in 2025 afgerond. Zoals de bouw van een fietstunnel onder het spoor en de aanleg van het nieuwe Zuiderplantsoen.

Foto: Jaspar Moulijn, ANP.

Scroll naar beneden om meer te lezen.

Impressie van het nog aan te leggen Zuiderplantsoen bovenop de ondertunnelde Zuidelijke Ringweg

Zuiderplantsoen

Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep loopt de zuidelijke ringweg voortaan onder de grond. Dit is een afstand van ongeveer 1100 meter. De verdiepte ligging bestaat uit drie overdekte delen, met daartussen twee niet-overdekte delen. Bovenop de drie overdekte delen komt een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Dit park verbindt verschillende delen van de stad weer met elkaar.

Er komt een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor door, die het westelijke en het oostelijke deel van het Zuiderplantsoen met elkaar verbindt. In het park wisselen bos, zonneweides en open ruimten elkaar af. Het park is alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. De planning is dat het Zuiderplantsoen in mei 2025 opengaat.

Beeld: een impressie van hoe het Zuiderplantsoen er straks uit komt te zien. (c) architectenbureau wUrck.