Verruiming van het Julianakanaal
Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een onmisbare schakel tussen de havens in België, Duitsland en Nederland. Jaarlijks varen er zo’n 25.000 vrachtschepen.
Om het Julianakanaal toekomstbestendig te houden voor de binnenvaart, is het deel tussen Berg aan de Maas en het sluizencomplex Born verbreed en verdiept. Daarmee is de route nu geschikt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een maximale diepgang van 3,5 meter.
Foto’s/video: Rijkswaterstaat.
VOICE-OVER: Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept het Julianakanaal.
Hiermee maken we de belangrijke internationale Maasroute,
waar het Julianakanaal onder valt, toekomstklaar.
(Een animatie.)
Tijdens de werkzaamheden is het Julianakanaal gedeeltelijk niet bereikbaar.
Schepen moeten daarom tijdelijk omvaren.
Voor we beginnen met het uitgraven van het kanaal,
zetten we het kanaal droog tussen Berg aan de Maas en sluis Born.
Daarvoor bouwen we een tijdelijke dam bij Berg.
Dan laten we het water weglopen door sluis Born.
Dit doen we geleidelijk en gecontroleerd,
zodat er geen schade ontstaat aan de bruggen of kades.
Tussentijds vangen we de vissen die hier nog rondzwemmen,
en zetten we deze terug in het kanaal, waar nog wel water staat.
Wanneer het kanaal helemaal droog ligt, verwijderen we de beschadigde bouwkuip.
Deze is overgebleven na eerdere werkzaamheden aan het kanaal in 2023.
Zodra de bouwkuip is verwijderd, kan het graven beginnen,
met ongeveer 120 vrachtwagens en graafmachines.
Een speciale transportweg op de bodem van het kanaal
zorgt ervoor dat het bouwverkeer niet door de omliggende wijken hoeft te rijden.
En met een tijdelijke transportbrug voeren we de afgegraven grond weg, en stenen aan.
Dankzij deze brug
blijft de Obbichterweg tijdens de werkzaamheden open voor verkeer.
Wanneer we klaar zijn met graven, brengen we de nieuwe kanaalbodem aan.
Eerst met bentonietmatten, dan een grindlaag
en ten slotte een laag breukstenen.
Als alles volgens planning verloopt,
kunnen de schepen hier in april 2025 weer varen.
Ook grotere schepen, tot 190 meter lang,
11,4 meter breed en maximaal 3,5 meter diep.
Op deze manier is ook deze vaarweg weer toekomstbestendig.
(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/Julianakanaal. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)
LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO
Scroll naar beneden om meer te lezen.