Schiphol Group is fietsambassadeur. Al enkele maanden vóór corona stimuleerde het bedrijf werknemers om met de fiets naar het werk te komen, zodat Schiphol bereikbaar blijft waarvoor het bedoeld is: de mensen die er in Nederland aankomen of het vliegtuig pakken. Corona heeft de bereidheid om met de fiets naar Schiphol te komen, bij de werknemers van Schiphol Group vergroot, ziet Marcel van Beek (fietsambassadeur Schiphol Group). "Dankzij fiscale regelingen en gebruik van MaaS-apps zal het aantal werknemers dat fietsend naar werk komt in 2022 naar verwachting nóg meer groeien."
Op Schiphol werken meer dan 65.000 werknemers bij meer dan 600 bedrijven. Rondom Schiphol zijn meer dan 500 bedrijven gevestigd. Als fietsambassadeur stelt Schiphol Group zich sinds 2019 ten doel zoveel mogelijk personeel op de fiets naar werk te laten komen. "Fietsen is gezond, houdt de mensen fit en Schiphol moet bereikbaar blijven voor passagiers”, stelt Van Beek. Voor 2020 was het doel om van 4400 naar 7000 fietsende medewerkers te gaan. Maar in 2020 zette het coronavirus de wereld op z’n kop.
Een volle fietsenstalling
Het uiteindelijke doel is om medewerkers van alle bedrijven die op Schiphol gevestigd zijn, met de fiets naar het werk te krijgen. Wie grote fietsambities heeft, moet zelf het goede voorbeeld geven. Bij Schiphol Group wordt al veel gefietst! "Op een zonnige februaridag in 2020, vlak voordat het coronavirus Nederland bereikte, stond de fietsenstalling van Schiphol Group helemaal vol", vertelt Van Beek (zie foto). "En toen afgelopen zomer nog maar 25% van de kantoormedewerkers naar Schiphol kwam, was dat óók het geval. Dat zegt iets over de bereidwilligheid en is hoopvol."
Voor de coronacrisis definieerde Schiphol Group de ‘365-fietser’. "Dat is het profiel van de werknemer die nooit met de auto naar werk komt. Hij/zij kiest de fiets of het OV als hij naar kantoor gaat, of werkt vanuit huis. Nu we de coronatijd meemaken zegt zo’n 30% van de potentiële fietser: ik kan 365-fietser worden. Vooral zij die al met het OV kwamen zeggen nu steeds vaker: ik pak liever de fiets."
Gevolgen coronavirus
De coronatijd heeft z’n stempel gedrukt op het reisgedrag van de mensen die op Schiphol werken, merkt Van Beek. De omslag naar hybride werken, komt Schiphol Group in de jacht naar een fietscultuur niet slecht uit. "Doordat er veel wordt thuisgewerkt, groeit de aandacht voor vitaliteit. Sommige werknemers eisen bijvoorbeeld van zichzelf dat ze ten minste één keer per week fietsend naar werk gaan. Dat een fietstocht je fitter, frisser en creatiever maakt dan filerijden, wees wetenschappelijk onderzoek al uit. Door corona dringt dat besef nu tot steeds meer mensen door."
Moderne financiële prikkels
Bij Schiphol Group wordt dus meer en meer naar werk gefietst, maar ook andere bedrijven die op de luchthaven werken, beginnen door corona in te zien dat dít het moment is om veranderingen door te voeren op het gebied van mobiliteit. "Van een 'warm topic', wordt het de komende maanden een 'hot topic'. Bedrijven luisteren naar de behoeften van hun personeel. Het kantoor wordt anders ingericht, er wordt meer thuisgewerkt en de fiets wordt meer en meer als logisch alternatief gezien. Ik denk dat het in het voorjaar van 2022 echt los gaat. Het merendeel van de mensen die redelijk in de buurt woont, gaat de fiets serieus overwegen."
De voorwaarden voor woon-werkverkeer per fiets zijn gunstig. "De kilometervergoeding voor de fiets is € 0,30 (waarvan € 0,11 belast) per kilometer en onbegrensd." Bij de auto ligt die vergoeding lager (€ 0,19 en geldt die alleen tot 30 kilometer van je werkgever).
Tegelijkertijd komen er veel nieuwe leasevoorstellen. Je hebt de all-inclusive werkgeverslease voor de fiets, met berging, pech onderweg-hulp en meer. "Relatief duur, maar volledige ontzorging. En ook is er ondersteuning in de private lease, waarbij je met die € 0,30 kilometervergoeding je maandelijks leasebedrag terugverdient. Voor vrijwel alle persoonlijke scenario’s is een aantrekkelijke regeling." Van Beek realiseert zich ook dat niet iedereen de volledige reis per fiets zal afleggen. "Maar ook het OV, in combinatie met een fietsritje van en naar station is vooruitgang, ten opzichte van de auto."
Handige app
Ook een fiets-app, ontwikkeld door Schiphol Group in samenwerking met technische partijen moet het fietsen naar werk aantrekkelijker maken. Die app toont de fietser (o.b.v. real time data) de snelste route. Hij is ook te koppelen aan de MaaS-app voor geautmatiseerde fietsritregistratie. Je kunt eruit halen wanneer je het best kunt vertrekken als je droog op werk wil aankomen en waar je je fiets veilig kan stallen en opladen."
Vijf tips om de omslag naar een fietsend personeelsbestand te maken
- Wijs je werknemers op voordelige leasevoorstellen (voor fietsen) en een voordelige kilometervergoeding.
- Breid het aantal fietsenstallingen uit.
- Wijs je werknemers op het feit dat fietsen je vitaliteit op peil houdt: het maakt je frisser en creatiever.
- Gebruik een Mobility as a Service-app om de meest geschikte duurzame vervoerwijze te tippen.