Eerste energieneutrale snelweg van Europa

A16 Rotterdam

Voor corona stond er bijna  dagelijks file op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Omdat weggebruikers die files proberen te omzeilen, slibben ook lokale wegen dicht. Met een rechtstreekse verbinding rijdt verkeer op de A13 en A20 straks vlotter door en is er meer rust op het onderliggend wegennet. Zo verbeteren we de bereikbaarheid van Rotterdam en ook de leefbaarheid voor omwonenden rond de A13 en A20.

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. De A13 en de N209 bij Rotterdam The Hague Airport worden aangepast en aangesloten op de nieuwe rijksweg. Er komen aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan.
Ook het Terbregseplein wordt aangepast en aangesloten op de nieuwe snelweg. Het project wordt uiterst duurzaam aangelegd, met een extra impuls voor natuur en recreatie in de omliggende gebieden.

Beelden en foto’s: Recreatieschap Rottemeren, bouwcombinatie De Groene Boog | Topview Luchtfotografie, Rijkswaterstaat | Sjaak Boot

Scroll naar beneden om alle foto's te zien

1/5

VOICE-OVER: Het blijft een dagelijks probleem files op de A13 in Rotterdam bij Overschie en op de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein.
Weggebruikers proberen die files te omzeilen.
In Rotterdamse wijken als Hillegersberg, Ommoord en Terbregge slibben lokale wegen daardoor dicht.
En ook de bereikbaarheid van Lansingerland staat onder druk.
Daarom komt er een nieuwe rijksweg van 11 kilometer: de A16 Rotterdam.
Via deze nieuwe weg rijd je straks op de A16 bij het Terbregseplein direct door naar de A13 en andersom.
De werkzaamheden zijn in 2018 gestart.

(Een bouwplaats.)

In opdracht van Rijkswaterstaat legt bouwcombinatie De Groene Boog de A16 Rotterdam aan.
Die bouwcombinatie bestaat uit Dura Vermeer, Van Oord, BESIX en TBI-bedrijven.
De nieuwe weg verbetert dus de bereikbaarheid en leefbaarheid in dit deel van de regio Rotterdam maar er is ook veel aandacht voor groen en duurzaamheid.
Gebieden die grenzen aan de nieuwe A16 Rotterdam worden opnieuw ingericht op een groene manier en verbonden met fiets- en wandelpaden.
Voor dieren komen er speciale faunapassages.
Daarnaast wordt de A16 de eerste energieneutrale rijksweg van Nederland.
Op verschillende manieren besparen we energie en daarnaast wekken we energie op met zonnepanelen.

(Een autoweg.)

Geluidshinder beperken we door geluidsschermen, grondwallen en de aanleg van een halfverdiepte tunnel in het Lage Bergse Bos.
In 2024 ronden we de werkzaamheden af en gaat de A16 Rotterdam open voor verkeer.
Hierdoor stroomt verkeer beter door op de A13 bij Overschie en A20 tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein bij Rotterdam en het wordt rustiger op lokale wegen.
Meer informatie over de A16 Rotterdam?
Bezoek de website of kom langs in de Expo A16 Rotterdam.
www.A16Rotterdam.nl.

(Het beeld wordt groen met wit. Beeldtekst: A16 Rotterdam. Rotterdam en Lansingerland beter bereikbaar en leefbaar. Meer informatie? Kijk op A16Rotterdam.nl. Een productie van A16 Rotterdam. Copyright 2020. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De logo's van De Groene Boog, BESIX, Croonwolter&dros|mobilis|tbi, Dura Vermeer en Van Oord.)

Impressie van de omgeving van de A16 Rotterdam, met ruimte voor groen, natuur en recreatie

Duurzaam inpassen

Met grondwallen, een half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en geluiddempend asfalt wordt de energieneutrale A16 Rotterdam één van de best ingepaste rijkswegen van Nederland.

Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, de Vlinderstrik en het Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden. Belangrijk daarin is het groene dak van de nieuwe tunnel. Een groot deel van het bos wordt opnieuw ingericht met groen, water en meer recreatiemogelijkheden. Zo zijn er plannen voor de aanleg van een fitnessparcours, belevingsroute en extra toestellen in de speelpolder.

2/5

Geen extra verkeersgeluid

Met omwonenden en het lokale bestuur zijn afspraken gemaakt over beperking van geluidhinder: geen toename van geluid door verkeer ten opzichte van 2012, de situatie zonder de A16 Rotterdam.

Daarvoor wordt op de A16 Rotterdam het geluiddempende asfalt tweelaags zoab fijn gebruikt. Ook komen er geluidschermen en grondwallen ter hoogte van het Schiebroeksepark.
In het Lage Bergse Bos komt de A16 Rotterdam te liggen in een half verdiepte landtunnel.

3/5

Impressie van de verdiepte tunnel door het lage Bergse Bos

Energie-neutraal

De A16 Rotterdam wordt ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel. In de Rottemerentunnel zitten straks 54 verschillende elektrische systemen. Ventilatoren, camera’s, matrixborden, detectielussen en nog veel meer. Bij elkaar is er voor die systemen net zoveel stroom nodig als voor een gemiddelde woonwijk. Alle benodigde energie wordt met zonnepanelen opgewekt. Ook wordt led-verlichting gebruikt.

Maar dat is niet alles. Juist op zonnige dagen is extra energie nodig. Dan moet de overgang naar de donkere tunnel zo klein mogelijk gemaakt worden en moeten lampen dus fel schijnen. Er is minder licht nodig als de reflectiewaarde van het asfalt en de wanden hoger is. Daarom komt er in de tunnelmonden lichter asfalt en wordt er een coating aangebracht op de tunnelwanden. Hierdoor hoeven de lampen minder fel te schijnen.

4/5

Druk verkeer op de A13

Snellere doorstroming rondom Rotterdam

Door de A16 Rotterdam neemt de verkeersintensiteit op de A13 bij Overschie af. Dat scheelt in het aantal files tussen de A13 afrit Berkel en Rodenrijs (Doenkade) en A20 Terbregseplein.
Ook de A20 tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein wordt rustiger.

Een ander effect is dat er meer rust komt op een deel van het onderliggend wegennet. De verkeersintensiteit op de G.K. van Hogendorpweg, de Molenlaan en de Ankie Verbeek-Ohrlaan neemt af. Dit zijn de belangrijke noord-zuidverbindingen vanaf het centrum richting het noorden van Rotterdam en Lansingerland. Met de komst van de A16 Rotterdam wordt het vanzelfsprekend om deze snelweg te nemen in plaats van binnendoor te rijden.

Wel neemt het verkeer op wegen direct rondom de aansluitingen op de A16 waarschijnlijk toe. Het gaat dan onder andere om de N209, N471, Hoofdweg en Matlingeweg.

5/5

Meer informatie op de projectsite A16 Rotterdam.