Lang leve de tunnelvisie

Het nieuwe stationsgebouw in de avondschemering

Nieuw station Driebergen-Zeist

Foto's: Tineke Dijkstra voor IenW

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. Het stationsgebied is nu een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Grote waardering

Dat wordt door de reizigers zeer op prijs gesteld, blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2020. Het station heeft in een jaar tijd van alle Nederlandse treinstations de grootste stijging doorgemaakt. In 2019 was nog 46 procent van de reizigers tevreden over het station; het afgelopen jaar was dat 91 procent.Het vernieuwde station Driebergen-Zeist is daarmee in één klap het populairste station in de regio Utrecht.

Scroll naar beneden om alle foto's te zien.

1/6

Tunnelvisie

Het oude station met een gelijkvloerse kruising zorgde voor veel oponthoud voor het autoverkeer over de Hoofdstraat tussen Zeist en de A12. De Hoofdstraat loopt nu via een nieuwe tunnel onder de sporen door. Extra banen zorgen ervoor dat afslaand verkeer het doorgaande verkeer niet meer in de weg zit.

De tunnel is niet alleen functioneel. Door de wandbekleding van natuursteen past het ontwerp heel mooi in de groene omgeving van de Stichtse Lustwarande.

2/6

Overstappen

Bij het nieuwe station ligt ook een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Het station ligt vlak naast de A12. Automobilisten die naar de Randstad moeten, kunnen hier nu comfortabel overstappen op de trein naar Utrecht, en vandaar verder de Randstad in.

3/6

Fietser daalt de trap af naar de stalling

Veilig fietsen

Ook aan de fietsers is gedacht. Onder het station ligt een fietsenstalling waar fietsers droog hun fiets kunnen parkeren. Bovendien hebben de fietsers nu een eigen fietsroute waarlangs ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

4/6

Stationsplein onder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Het aantal sporen is uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s voortaan zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. Het perron in het midden, waar de treinen stoppen, is verbreed. De fraaie antieke overkapping is blijven staan. Er is een moderne overkapping naast geplaatst die precies op de oude aansluit.

5/6

Duurzaam

Het nieuwe station is zoveel mogelijk energieneutraal. Daarom zijn de perronkappen voorzien van zonnepanelen. Die wekken voldoende stroom op voor de verlichting en de automaten.

Het project Driebergen-Zeist is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Op het traject Schiphol - Utrecht - Nijmegen wordt het mogelijk  om in 2022 meer treinen te kunnen laten rijden. Daarmee komen we dichterbij het doel: spoorboekloos reizen. De trein wordt daarmee een nog beter alternatief voor de auto.

6/6