Denim Deal

Voor één spijkerbroek is minstens 8000 liter water nodig. Ook is de totale uitstoot van de textielindustrie meer dan de uitstoot van de lucht- en zeevaart bij elkaar. Er is in de textielbranche nog een wereld te winnen op het gebied van slim en zuinig grondstoffenverbruik. Een eerste stap werd 29 oktober gezet met de Denim Deal.

“Een bijzonder moment”, vindt Annemieke de Vries, als adviseur speciaal aangetrokken voor de Denim Deal. “Voor het eerst spreken alle schakels van de textielkringloop gezamenlijk af dat ze meer gerecycled textiel gaan verwerken. Van inzamelaars en sorteerders tot weverijen en retailbedrijven”. Dat is in de textielbranche nog niet eerder gedaan. We hebben dus geschiedenis geschreven.”

Staatssecretaris Van Veldhoven benadrukte dit tijdens de ondertekening. “We doen vandaag iets unieks met al deze partijen”, sprak ze. “We zetten een verandering in gang. En als deze eerste stap eenmaal is genomen, is opschalen erna gemakkelijker. Dat maakt deze Denim Deal een blauwdruk voor het verduurzamen van kledingstukken van andere materialen."

Premier Mark Rutte en staatssecretaris van Milieu Stientje van Veldhoven bevoelen een rol duurzaam geproduceerde denimstof
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven met premier Mark Rutte tijdens een werkbezoek aan Denim City in Amsterdam. Denim City bevat een upcycling-bedrijf, waar met als motto ‘re-use, repair & recycle’ van oude jeans nieuwe producten worden gemaakt.

Trend gekeerd

Met de Denim Deal wordt een trend gekeerd. De ruim dertig partijen (o.a. Scotch en Soda en MUD Jeans) spreken af dat ze voor eind 2023 drie miljoen spijkerbroeken gaan produceren met tenminste 20% gerecycled textiel. Ook spreken ze af dat er voortaan standaard 5% gerecycled textiel wordt verwerkt in alle denim-producten.

Deze Denim Deal past in het bredere beleidsprogramma ‘circulair textiel’ dat de Staatsecretaris in april 2020 aan de Tweede Kamer aanbood. Er staan stevige ambities. Zo bevat nieuw textiel in 2025 25% gerecycled materiaal. In 2030 is dat al 50%.

Was het moeilijk om partijen in beweging te krijgen?
Arnoud Passenier, als programma-manager vanaf het begin betrokken: "Om partijen mee te krijgen moet je goed weten wat al die partijen drijft, waar ze van dromen, waar ze tegenaan lopen, maar ook van welke andere partijen zij afhankelijk zijn om duurzamer te ondernemen. Vervolgens is het een kwestie van ‘boetseren’, het verhaal zo vormgeven, dat al die partijen uiteindelijk mee willen gaan doen. Ambitieus in de doelstellingen, maar ook concreet en haalbaar in de uitvoering."

Annemieke de Vries: “Het ging niet vanzelf. Er wordt veel naar elkaar gekeken en deze keten-aanpak is nieuw voor de sector. De tijd zat ook niet mee. Sommige kledingbedrijven waren geïnteresseerd omdat ze ook zien dat het anders moet. Maar de onzekerheden rond corona hebben sommige bedrijven doen afhaken of uitstellen van deelname.”

Het is een open deal; zijn er al nieuwe partijen aangehaakt?
“Zeker”, zegt Annemieke. “Wat hielp is dat we met de staatssecretaris en de gemeenten een podium konden creëren voor de ondertekening van deze deal. Door de publiciteit hebben we zeker tien nieuwe aanvragen gekregen van bedrijven die willen aanhaken bij de deal, ook vanuit bijvoorbeeld Pakistan.”

Deze Denim Deal start als een samenwerkingsverband van koplopers op de Nederlandse denimmarkt, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en o.a. House of Denim. De Denim Deal loopt drie jaar. Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten: denim-deal.nl

De textielbranche is op de voedselsector na de meest vervuilende sector. De vraag naar textiel stijgt en de productie groeit. Het hergebruik daarentegen daalt. Op dit moment wordt slechts 0,1% van het textiel opnieuw gebruikt in textiel. Het gevolg is een gestaag groeiende berg afgedankt textiel.