Galecopperbrug

1,25 miljard per jaar

De meeste bruggen en viaducten in Nederland zijn aangelegd in een tijd dat er veel minder verkeer was. Bovendien zijn auto’s en vrachtwagens met de jaren steeds zwaarder geworden. In het coalitieakkoord hebben de regeringspartijen afgesproken ieder jaar 1,25 miljard euro uit te trekken voor het inlopen van achterstanden bij beheer en onderhoud van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen. Met het oog op de verkeersveiligheid pakt Rijkswaterstaat deze kunstwerken aan. Zoals de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht, richting Arnhem.

Foto's: Rijkswaterstaat

Galecopperbrug

De Galecopperbrug is de op één na drukste brug van Nederland, na de Van Brienenoordbrug. Dagelijks passeren 220.000 voertuigen de brug. De Galecopperbrug is een zogeheten tuibrug waarbij het brugdek via stalen kabels (tuien) is opgehangen aan hoge torens (pylonen). Om de Galecopperbrug ook in de toekomst veilig te houden, voert Rijkswaterstaat tot begin 2024 onderhoud uit aan de brug richting Arnhem. Dat is nodig door de groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer. Daarnaast vertonen de tuien van de brug richting Arnhem roestvorming. Ze naderen het einde van hun levensduur en worden vervangen.
 

Video Player

Media error: Format(s) not supported or source(s) not found

Download File: https://www.rovid.nl/ienw/kern/2022/ienw-kern-20221120-idg74ds81-bron.mp4
00:00
00:00
00:00

Tuien

De Galecopperbrug hangt aan stalen kabels die tuien worden genoemd. In de tuien aan de zuidkant van de brug, richting Arnhem, is roestvorming aangetroffen. Ze naderen het einde van hun levensduur en worden vervangen. De tuien moeten één voor één worden vervangen.

Pylonen

De tuien zijn bevestigd aan hoge torens (pylonen). Die pylonen staan op betonnen sokkels. Tussen de pylonen en de sokkels liggen rubberen schijven. Ook die schijven moesten worden vervangen. De pylonen worden extra verstevigd omdat ze meer gewicht moeten kunnen dragen.
 

Zadels

Ook aan de bovenkant van de pylonen wordt gewerkt. De bovenkant van de pyloon, het zadel, wordt vervangen. En er wordt een nieuw bevestigingssysteem voor de tuien aangebracht. 

Hinder

De onderhoudswerkzaamheden aan de Galecopperbrug duren van medio 2022 tot begin 2024; ruim 1,5 jaar dus. Sneller gaat niet, omdat de werkzaamheden per pyloon moeten worden uitgevoerd. Alleen zo kunnen de werkzaamheden veilig en beheerst worden uitgevoerd, waarbij het verkeer grotendeels door kan rijden. Het zijn werkzaamheden met een grote impact, dus verkeershinder is helaas onvermijdelijk. Om die hinder zo klein mogelijk te houden, is het aantal rijstroken gelijk gebleven. Ze zijn wel versmald, dus daarom geldt er een maximumsnelheid van 70 km per uur. Zo kan het verkeer toch redelijk vlot doorstromen, terwijl de wegwerkers veilig aan de slag kunnen.

Soms is het nodig de brug een dag of nacht helemaal af te sluiten. Op de website Galecopperbrug.nl laat Rijkswaterstaat weten wanneer dat is.

Begin 2024 is de klus afgerond.