Tekst Luc van Koppen
Foto 's: Rijkswaterstaat

Twee reusachtige tunneldelen van de Maasdeltatunnel

Als twee enorme betonnen puzzelstukken liggen ze klaar, te wachten tot ze volgend voorjaar op hun plek worden gebracht: de tunneldelen van de Maasdeltatunnel in Rotterdam. Niet eerder werden in ons land tunneldelen van deze omvang afgezonken.

“Waarom ze zo groot zijn? Dat heeft alles te maken met de scheepvaart”, zegt Helene Moors, projectdirecteur Blankenburgverbinding bij Rijkswaterstaat. “Voor het afzinken moeten we de complete scheepvaart op de Nieuwe Waterweg gedurende twee weekenden stilleggen. In de praktijk betekent dit dat je de Rotterdamse Haven grotendeels platlegt. Dat wil je dus zo kort mogelijk doen. Bij een gebruikelijke omvang zouden we zes elementen nodig hebben, en dus zes weekenden afsluiting; nu maar twee.”

Kaartje Blankenburgverbinding

(c) www.caarten.nl

Aan de tunnelelementen is gedurende tien maanden gebouwd. Komend voorjaar worden ze één kilometer verderop gesleept naar Het Scheur. Daar worden ze tussen Rozenburg en Vlaardingen op 31 maart en 15 april afgezonken, als belangrijkste schakel in de nieuwe A24, ook wel de Blankenburgverbinding genoemd, die in 2024 opengaat voor het verkeer.

Spannend

Blankenburgverbinding
Helene Moors met collega op de bouwplaats. RWS

Moors noemt het afzinken ‘spannend’: “We hebben met veel natuurelementen te maken: stroming, wind, eb-vloed-beweging. Deze data zijn gekozen omdat het dan doodtij is en er dus zo min mogelijk turbulentie is. Maar we hebben wel reservedata achter de hand omdat je afhankelijk blijft van het weer. Daarnaast is het plaatsen van de tunneldelen echt een hoogstandje. Dit gebeurt namelijk op de centimeter nauwkeurig.”

Tot november wordt er gebaggerd tot een diepte van zo’n dertig meter. Daarna worden er betontegels geplaatst van 7 keer 7 meter met een gewicht van meer dan 100.000 kilo. Op deze tegels komen de tunneldelen te liggen. Ook wordt er nog volop gewerkt aan de in- en uitgangen van de tunnel, in diepe bouwputten.

Werken op enorme diepte

Maasdeltatunnel
Duizenden palen meer dan 60 meter de grond in.

Wat maakt dit project zo bijzonder? “Het is technisch complex. Om één voorbeeld te geven: de bouwputten liggen op enorme diepte en één van de uitdagingen is om de druk van het water tegen te gaan. Vandaar dat we bijvoorbeeld duizenden palen meer dan 60 meter de grond in hebben geslagen om de in- en uitgangen te verankeren."

Onderwijs betrokken

Het bouwen van een nieuwe snelweg heeft grote impact op de omgeving. Hoe gaan de bouwers daar mee om? “We kijken nadrukkelijk met omwonenden hoe we dit gebied kunnen versterken en aantrekkelijker kunnen maken voor recreatie, zoals bij de Krabbenplas in Vlaardingen en Groene Gordel in Rozenburg."

Een speciale rol heeft het onderwijs: “We betrekken scholen, geven rondleidingen, er is ruimte voor stages. Heel belangrijk omdat steeds minder jongeren kiezen voor civiel-technische opleiding. Met deze projecten kun je de belangstelling wellicht creëren en laten zien hoe mooi en uitdagend het werk is. En we hebben ook in de toekomst genoeg vakmensen nodig.”

Isabella en Alara

De twee tunneldelen Isabella en Alara zijn 185 en 205 meter lang. De namen zijn bedacht door schoolkinderen uit Vlaardingen en Rozenburg. Het zijn de grootste tunneldelen in Nederland. Ze komen op een diepte van 30 meter te liggen.

Blankenburgverbinding tunneldelen
Alara
Isabella

Lees meer over het project op: Blankenburgverbinding.nl