Het is één van de meest ingrijpende spoorprojecten, en het moet meer ruimte geven aan personen en goederentreinen: het project bij Vught en Meteren.
Het spoor tussen Den Bosch en Vught wordt uitgebreid van drie naar vier sporen. Hierdoor wordt het treinverkeer tussen Amsterdam en Eindhoven 'ontvlochten' van het treinverkeer tussen Tilburg en Nijmegen.
Scroll naar beneden om meer te lezen
Vught krijgt verdiept spoor
Om meer personen- en goederentreinen te kunnen laten rijden, komt er tussen Den Bosch en Vught een vierde spoor bij. Doordat ook een vrije kruising wordt aangelegd zitten de treinen op het traject Eindhoven - Utrecht en Nijmegen - Tilburg elkaar straks niet meer in de weg.
In Vught wordt een deel van het spoor verdiept aangelegd - het spoor gaat hier zeven meter de grond in. Door de aanpassingen kruisen straks vijf wegen in Vught het spoor ongelijkvloers in plaats van door overwegen. Het historische stationnetje van Vught blijft behouden - het wordt ‘opgetild’ en een paar meter naar achteren verplaatst.
Op dit moment wordt eerst een tijdelijk spoor aangelegd zodat de treinen tijdens de verbouwing door kunnen rijden. Projectleider Ton Bierbooms van ProRail werkt hier al zo’n dertien jaar met omwonenden naar toe. “Uiteindelijk gaan omwonenden erop vooruit. Ze kijken over zes jaar niet tegen het spoor aan. Maar in de tussentijd moeten ze wel flink pijnlijden. Daarom hebben we intensief overleg met omwonenden. Sommigen praten al twaalf jaar mee.”
Scroll naar beneden om meer te lezen.
Betuwelijn krijgt afslag bij Meteren
Bij Meteren krijgt de Betuwelijn een afslag naar het zuiden. Er komt een extra spoorviaduct om goederentreinen vanaf de Betuweroute uit het westen naar het zuiden te laten rijden en andersom: de Zuidwestboog. Het is bedoeld om de Brabantroute (die loopt tussen Moerdijk en Venlo) te ontlasten en het goederentreinen naar het zuiden – naar Venlo/Duitsland - meer ruimte geven. Ook ontstaat er zo meer ruimte voor extra reizigerstreinen op de Brabantroute.
Bij Meteren krijgt de Betuwelijn een afslag naar het zuiden. Er komt een extra spoorviaduct om goederentreinen vanaf de Betuweroute uit het westen naar het zuiden te laten rijden en andersom: de Zuidwestboog. Het is bedoeld om de Brabantroute (die loopt tussen Moerdijk en Venlo) te ontlasten en het goederentreinen naar het zuiden – naar Venlo/Duitsland - meer ruimte geven. Ook ontstaat er zo meer ruimte voor extra reizigerstreinen op de Brabantroute.
Het is een bijzonder project zegt projectmanager Edward Ruiter van ProRail: “De nieuwe bogen gaan over de Betuweroute, het bestaande spoor Utrecht-’s-Hertogenbosch en de A15. De lengte en omvang is dus enorm. Ook zijn er technische uitdagingen. We moeten bijvoorbeeld tracés met verschillende spanningsniveaus (25KV en 1500V) op elkaar aansluiten. Ook hebben we te maken met twee verschillende trein-beveiliggingssystemen (ATB en ERTMS) en bovendien worden de tracés bestuurd vanuit twee Verkeersleidingposten (goederen en reizigers).”
De uitvoering van het eerste deel van het project – de onderbouw – is nu begonnen.
Naar verwachting is de Zuidwestboog in 2031 klaar voor gebruik.