Tim Daniels is vanuit het programma Brainport Smart Mobility Eindhoven (één van de zeven landelijke pilots) betrokken bij de Mobility as a Service (MaaS) pilot Eindhoven. In een partnerschap met de gemeente Eindhoven en hightechbedrijf ASML heeft Brainport Smart Mobility als doel om de MaaS-dienstverlening bij werkgevers in de regio Zuidoost-Brabant te implementeren. MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via één app. Voor Eindhoven is dit de TURNN-app. Bijvoorbeeld deelfiets, -auto, -scooter, de trein, tram of watertaxi. We vroegen hem hoe de app vordert, nu iedereen vanuit huis werkt.
‘Testen is best lastig nu, dat zal je niet verbazen. De bedoeling is dat de Gemeente Eindhoven en ASML als launching customer fungeren. Daarbij zouden in 2020 de eerste groepjes werknemers met de MaaS-app gaan werken. Maar dat kan niet doorgaan nu. Daarom hebben we ons - naast het testen in aangepaste vorm - gericht op allerlei andere zaken die we wél kunnen testen en voorbereiden. Eigenlijk hebben we 2020 gebruikt om het pad voor MaaS zoveel mogelijk klaar te leggen zodat straks alles klaar is voor de daadwerkelijke test in de praktijk.’
'De thuiswerksituatie en de pandemie hebben alles opgeschud en zo ook de wereld om ons heen. Een van de uitgangspunten van MaaS is het spreiden van reizigers. Door de pandemie werd er vaker gekeken naar gebruik van bijvoorbeeld de eigen auto. Dat gedrag veranderen is nu veel lastiger. Anderzijds zie je ook dat vervoersaanbieders slim en innovatief werken aan oplossingen m.b.t. hun aanbod, denk hierbij aan druktemeters in het ov. Dit zijn aanpassingen die MaaS dan weer ten goede komen.'
‘Verder hebben we de tijd goed benut om heel zorgvuldig te kijken naar alle ingewikkelde randzaken die een concept als MaaS met zich meebrengt. Denk aan het uitzoeken van elementen van privacywetgeving. Maar je moet ook nadenken over hoe je omgaat met ondernemingsraden en personeelsvertegenwoordiging. Want dit soort apps kan alleen goed werken als je veel volume hebt en dan heb je dus ook het personeel nodig.’
‘Het werk dat we in 2020 hebben gedaan, biedt een mooi perspectief voor 2021. De naamsbekendheid van TURNN is gegroeid en we hebben goed kunnen nadenken over hoe we gaan opschalen. We zijn dus druk in overleg met nieuwe partijen die ook aan de slag zouden willen met -bijvoorbeeld- een pilot. Wat dat betreft zitten we hier in een goede regio. De bedrijven hier zijn vaak al innovatief bezig in hun productie en daar past een concept als MaaS dan goed bij.’