Dit is voorlopig het laatste e-zine Werken aan Duurzame Mobiliteit. In deze twaalfde editie een column van Petrouschka Werther (Directeur Duurzame Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), waarin zij hoogtepunten van de voorbije jaren aanstipt én de uitdagingen benoemt waarvoor de overheid en werkgevers met elkaar staan op het gebied van duurzame mobiliteit. Verder lees je onder meer wat een regionaal werkgeversnetwerk voor jou als werkgever kan betekenen in je duurzame mobiliteitstransitie en vertelt de Politie hoe ook zij als organisatie hybride werken heeft omarmd.

Column Petrouschka Werther

Alweer ruim 3,5 jaar geleden verscheen de eerste versie van dit e-zine, waarmee we werkgevers willen inspireren hun zakelijke mobiliteit te verduurzamen. In 2030 moet er namelijk 8 miljard minder kilometers gereden zijn die CO2-uitstoot veroorzaken, daarmee besparen we 1Mton CO2, een van de belangrijkste doelen uit het klimaatakkoord. 
In deze (voorlopig) laatste editie blik ik terug op een periode waarin werkgevers veel actie hebben ondernomen om hun mobiliteit verduurzamen. Veel is gedaan, maar veel staat ook nog te gebeuren, een greep uit de lange rij voorbeelden. Lees verder.

Hoe de 'ASML-file' een fietsfile werd

Een bekend verschijnsel in Veldhoven was de ‘ASML-file’. Tussen de snelweg en de parkeergarages op de campus van ASML (1700 medewerkers) stond tijdens de spits een flinke file. Vijf jaar na het uitstippelen van een fietsbeleid staat er bij fietsambassadeur ASML nog steeds een file, maar dan bij de poortjes van de fietskelder bij het hoofdgebouw. Lees verder.

Een leaseauto is bij Royal HaskoningDHV altijd elektrisch

Bij Royal HaskoningDHV (RHDHV) is de gehele vloot aan leaseauto’s elektrisch. Dat heeft het bedrijf te danken aan een succesvolle pilot uit 2016, waar de werknemers direct hun benzine-/dieselauto konden omruilen voor een elektrische BMW (i3). Lees verder.

Zo helpen regionale werkgeversnetwerken Stamhuis en 'thuis aan duurzame mobiliteit

Behoefte aan inzicht in welke kansen jouw organisatie heeft voor verduurzaming? Of wil je een gebiedsgerichte aanpak die rekening houdt met fietsers? Regionale werkgeversnetwerken helpen werkgevers met de verduurzaming van hun mobiliteitsbeleid. Retailbouwer Stamhuis en woonstichting ‘thuis zetten hierin mooie stappen, dankzij de hulp van Goedopweg en het Brabants Mobiliteitsnetwerk (BMN). Lees verder.

Jouw regionaal werkgeversnetwerk helpt

Heb jij net als Stamhuis en woonstichting 'thuis behoefte aan hulp van een regionaal werkgeversnetwerk? De hulp is er. Om thuiswerken en flexibel werken én een bewuste keuze voor vervoermiddelen te stimuleren, kun je een beroep doen op diverse (fiscale) regelingen/vergoedingen. Op de algemen pagina over regionale werkgeversnetwerken lees je wat er allemaal mogelijk is. Lees het hier.

Hoe bij de politie hybride werken werd omarmd

In steeds meer bedrijven is sinds de coronapandemie hybride werken de norm. Maar niet bij alle organisaties is deze overstap vanzelfsprekend. Zo ook niet bij de Politie. Wilma van Stek is adviseur bedrijfsvoering gericht op HRM bij de Eenheid Amsterdam. Zij volgde de college tour over hybride werken georganiseerd door Breikers, het werkgeversnetwerk in Noord-Holland. Lees verder.