Tekst Mélanie van den Haak
Foto Valerie Kuypers
Hoe houden we als JenV aandacht voor vernieuwing, in alle hectiek van ons werkveld? Hoe houden we vast wat goed gaat én blijven we tegelijkertijd stapsgewijs verbeteren, met als doel de beste resultaten voor de maatschappij én de beste werkomgeving voor de medewerkers? JenV’ers uit allerlei onderdelen en organisaties zijn onafhankelijk van elkaar bezig met projecten en initiatieven die JenV een stap verder brengen: Next Level. Ze proberen nieuwe, andere dingen. En anders hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Maar het vereist wel lef en scherpte om te blijven vernieuwen. Een paar voorbeelden ter inspiratie.
Next Level!
Om van waarde te zijn voor de maatschappij, moeten we ons bij JenV snel kunnen aanpassen aan de continu veranderende wereld. Dat betekent onze organisatie steeds doorontwikkelen, maar ook onszelf blijven trainen. We moeten permanent leren, voortdurend anticiperen op veranderende omstandigheden, bijsturen waar nodig en innoveren waar mogelijk. We kijken dus naar wat overmorgen nodig is; dat noemen we JenV Next Level. De voorbeelden in dit artikel passen bij die mindset! Werk jij ook aan een initiatief dat zorgt voor een level-up? Laat het ons weten via: webloket@minjenv.nl !
Politie zet grote stappen in big data
Criminaliteit zit overal in de maatschappij: van productie tot transport en afzetmarkten, van financiële geldstromen tot communicatie. Al deze processen zorgen tegenwoordig voor veel, complexe en vluchtige datastromen: big data. Een onderwerp waar de politie zich steeds verder in specialiseert.
Frank Schilderman, teamleider bij TROI Den Haag: “Het is geen incident meer om miljoenen berichten te tappen, of duizenden uren aan camerabeelden veilig te stellen. Niet alleen opsporing en intelligence hebben met veel en complexe data te maken. De avondklokrellen lieten zien dat er ook bij handhaving grote behoefte is om snel relevante data te vinden. Denk ook aan de Encrochat-zaak, waarin miljoenen berichten en afbeeldingen moeten worden doorgespit om signalen van liquidaties te herkennen. Hoe zorg je ervoor dat je geen signalen in data over het hoofd ziet die grote impact kunnen hebben, zoals terroristische aanslagen of liquidaties?”
“Als politie mogen we dus eigenlijk niks missen en moeten we snel handelen. Team Rendement Operationele Informatie (TROI) is vanuit die grote operationele behoefte in 2012 ontstaan. Het team is multidisciplinair ingericht met onder andere datawetenschappers, data-analisten, ontwikkelaars en recherchespecialisten. We ondersteunen en adviseren collega’s (support) en we bouwen samen applicaties waarmee zij succesvoller en efficiënter kunnen werken (development). We proberen daarbij de rechercheurs of analisten zélf achter de knoppen te krijgen. Zij kennen hun zaak het beste, zij zien direct wat relevant is voor hun onderzoek.”
“We bouwen maatwerkapplicaties in de operatie en schalen deze op binnen de hele politie. Zo is TROI inmiddels van één lokaal team gegroeid naar een netwerk van vijf lokale teams, ondersteund vanuit het TROI-basecamp. De lokale teams zijn zelfsturend, maar werken wel samen met het netwerk. Door die organisatievorm kunnen we een schaars specialisme optimaal inzetten en snel handelen. Broodnodig bij de misdaadbestrijding van vandaag en morgen.”
Benieuwd naar de applicaties en methodieken van TROI? Stuur een mail naar troi@politie.nl.
Verandertraject NCTV: “Juíst in crisistijd maken we ruimte voor reflectie”
Rust, Reflectie en Relatie. Een ontwikkeltraject bij de NCTV krijgt vorm door concreet invulling te geven aan die 3 R’en. Dominique Weststrate, coördinator organisatieontwikkeling: “Bij de NCTV werken we de ene dag aan de ene, de volgende dag aan de volgende crisis. Altijd ‘aan staan’ is inherent aan de organisatie. Maar als je nooit even pauzeert, ren je jezelf voorbij… Daarom is de R van Rust juist in onze organisatie heel belangrijk. Zo maak je ook tijd voor een van die andere R’en: Reflectie.”
In de dagelijkse werkpraktijk zetten ze een mix van interventies in, die ze telkens evalueren. Dominique: “De initiatieven variëren van een leiderschapsprogramma tot nieuwsbrieven of bijvoorbeeld een weekstart. We proberen daarin congruent en concreet te zijn. Zo organiseren we ‘wandelWebexen’. Hiermee stimuleren we NCTV’ers om lekker buiten te gaan wandelen met oortjes in, terwijl we ze bijpraten over een actueel thema of de invulling van de drie R’en. Een andere keer organiseren we een webinar over een relevant onderwerp. Of we sturen een symbolische attentie naar het huisadres, met een boodschap.”
David Berg, directeur Strategie, Analyse en Bedrijfsvoering: “Momenteel zitten we midden in de Oekraïnecrisis. Dat betekent alle hens aan dek. En toch hebben we onlangs ruim twee uur de tijd genomen om samen te evalueren wat er goed gaat en wat er beter kan. Ja, ook midden in een crisis. Juíst midden in een crisis.”
Dominique: “NCTV’ers zeggen nu: ‘Ik merk dat er iets beweegt in de organisatie, dat er iets verandert.’ Dat stemt me hoopvol. Dingen mogen besproken worden, en de gesprekken zijn kritisch en reflectief. Ook naar onszelf toe. Veranderen is een weerbarstig proces. Het is niet altijd halleluja en er bestaat geen gouden formule. Maar als we doorgaan met bewust tijd maken voor rust en reflectie, ontwikkelen we stap voor stap samen verder.”
Dagje naar kantoor? Reserveer je werkplek met een tool!
Zeker weten dat je op kantoor een goede plek hebt? Bij de Justitiële Informatiedienst (Justid) werken ze met het reserveringssysteem van het Facilitair Bedrijf DJI. In dat portaal kun je alles voor een kantoordag reserveren in een paar muisklikken. Zo wordt hybride werken gemakkelijker en beter in praktijk te brengen. Het op kantoor werken van de toekomst, dus.
Diana Slot-Montagne van Justid: “Tijdens corona maakte het Facilitair Bedrijf DJI een tool in het portaal waarmee medewerkers ook een werkplek op anderhalve meter van elkaar konden reserveren. Daar zijn we toen dankbaar gebruik van gaan maken, en we werken er nog steeds mee! Inmiddels kunnen medewerkers uit Almelo, Zutphen en sinds kort ook Leeuwarden een werkplek reserveren in het systeem. Voor een ochtend, een middag of een hele dag. Als iedereen dat even doet, weet je als je naar kantoor gaat zeker dat er plek is. Je kunt ook een beamer reserveren of een ‘Owl’ - zo’n camera die 360 graden beeld geeft - en zelfs catering. Kom je toch niet naar kantoor, dan annuleer je jouw reservering in een paar klikken en komt die plek weer vrij voor iemand anders.”
De reserverings- en bezettingscijfers van de locaties zijn ook om een andere reden nuttig: als je weet hoeveel mensen er ongeveer komen, kun je daar catering, schoonmaak en aantal bedrijfshulpverleners op afstemmen. Dat heeft weer positieve gevolgen voor bijvoorbeeld veiligheid en duurzaamheid.
Diana is tevreden met het reserveringssysteem bij Justid: “Het is een gebruiksvriendelijke tool, al is hij op sommige punten nog in ontwikkeling. En het reserveren gebeurt nog niet altijd even consequent. Soms zie ik in het systeem staan dat een locatie voor 41% bezet is, en dan loop ik er rond en zie ik dat het drukker is. Maar je hebt er zelf ook profijt van om te reserveren, dus we hopen dat het een gedragsverandering is die er langzaam in slijt!” ♦