Tekst Douwe Anne Verbrugge
Foto Sjoerd van der Hucht

“Bij veel sollicitanten spreekt het werken bij ons ministerie tot de verbeelding. Maar ik merk ook dat het bij hen ontbreekt aan een goed beeld van wat we hier allemaal doen en wat wij als werkgever hierin te bieden hebben. Het verhaal van het werken bij VWS moet beter verteld worden”, zegt  Mitch van Abkoude. Hij is senior beleidsadviseur arbeidsmarktcommunicatie & werving en selectie bij de directie OBP, en nauw betrokken bij ons werkgeversmerk en de arbeidsmarktcampagne ‘Samen beter. Doe je mee?’.

Heeft VWS een tekort aan arbeidskrachten?

Mitch: “Gemiddeld heeft VWS zo’n 68 vacatures. Vier weken geleden waren dat er 108. En dat is veel, heel veel. Het zijn vooral vacatures voor beleidsfuncties en managementondersteuning. Maar ook - en dat is binnen de gehele rijksoverheid een uitdaging - zijn er vaak vacatures voor juridische beroepen, in it-functies en functies als finance of inkoop. Waarbij ik wel gezegd wil hebben dat onze opgave zich niet alleen richt op kwantiteit, maar ook op 'diversiteit' en het binnenhalen van de juiste 'expertise'.”

Daar gaat de campagne dus op aansturen?

“Zeer zeker. En dat is hard nodig. We stralen als werkgever onvoldoende uit wat voor moois we doen, wat we te bieden hebben en wie we zijn als VWS. Ons ministerie werkt aan een heel breed pakket van maatschappelijke onderwerpen: ons werk doet er echt toe.”

Hoe ga je de toekomstige VWS’ers binnenhalen?

“We gaan onze vacatures nog beter profileren. Via werkenbijvws.nl, via de LinkedIn-pagina van de Rijksoverheid maar vooral door medewerkers te vragen om zich als ambassadeur van VWS neer te zetten. Heel veel VWS’ers mogen blij en trots zijn op hun werk. Straal dat uit! Steeds vaker houden we ‘digitale inhoudsdagen’ waarop we vertellen wie we zijn. Die worden goed bezocht, soms met wel meer dan 90 deelnemers. Zij zijn echt nieuwsgierig naar wie we zijn. Dat helpt voortreffelijk bij het presenteren van onszelf aan de arbeidsmarkt. Een van de manieren om nu en in de toekomst een diverse groep medewerkers aan ons te binden.”

Wat is voor de sollicitanten de reden om bij VWS aan te kloppen?

“Het werken voor het publieke domein is vaak een heel belangrijke reden: je inzetten voor de maatschappij. Met het werk bij VWS kun je een verschil maken. Daarbij zijn er veel ontwikkelingsmogelijkheden en biedt de rijksoverheid van oudsher een prima pakket aan loon- en arbeidszekerheid.”

Heeft de coronacrisis invloed gehad op de populariteit van VWS?

“Bij veel sollicitanten spreekt het werken bij ons ministerie tot de verbeelding. Daar heeft de coronacrisis aan bijgedragen. Het werven van mensen voor de verschillende covid-programma’s de afgelopen twee jaar, verliep best soepel. Maar ik merk ook dat het bij de huidige sollicitanten ontbreekt aan een goed beeld van wat we hier allemaal doen. We moeten investeren in onze identiteit: het ontbreekt aan een volledig beeld van wat wij als werkgever te bieden hebben. We doen zó veel en er is zoveel mogelijk. Van gezondheid, preventie, sport, maatschappelijke ondersteuning, ziektekostenverzekeringen… noem het maar op. De nieuwe corporate story ‘vertelt’ dit verhaal.”

Samen gezond, fit en Veerkrachtig

Samen gezond, fit en veerkrachtig?

“Dat is inderdaad de slogan van het verhaal van VWS dat onlangs is gelanceerd. Voor de arbeidsmarktcommunicatie hebben we daar ‘Samen beter. Doe je mee?’ aan toegevoegd. Dit versterkt het verhaal van VWS.”