Tekst Samenstelling: Marian Bijvanck en Rob Langeveld (DCo)
Foto Hans Roggen
Marian Bijvanck, coördinator publiekscommunicatie tijdens de coronapandemie, vertrok onlangs bij VWS. Na eerdere freelanceklussen, onder andere tijdens de Mexicaanse Griep en Q-koorts, beleeft ze de afgelopen tweeënhalf jaar bij VWS een communicatie-uitdaging ‘van onvergelijkbare grootte’. Ter afsluiting van haar COVID-19-periode bij DCo (directie Communicatie) zet ze 19 memorabele coronacommunicatie-topics op een rij. Van reclamevliegtuigen tot en met ideetjes van Hugo de Jonge.
1. ‘Kan je morgen?’
Zo begin ik ooit van de ene op de andere dag bij VWS aan de Mexicaanse griep. En zo begint het op 30 januari 2020 ook weer. Ik word gebeld met: ‘Je begrijpt waarvoor ik bel. Kan je morgen?’
2. Zondagavond
Het wekelijkse moment van terugkoppeling van de Catshuis-bijeenkomsten. Vaak bepalend voor wat er in de persconferentie in de dagen erna moet worden verteld, en wat wij vanuit het NKC (Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie) dus aan aanvullende middelen moeten produceren: campagnes, webteksten, ‘visuals’, enzovoort.
3. Reclamevliegtuigjes
Een warm zomers weekend staat voor de deur. Afstand houden is een belangrijke maatregel om besmettingen te voorkomen. Ineens komt Jan van Zomeren, toen plaatsvervangend directeur DCo, met de briljante gedachte om vliegtuigjes langs de Nederlandse kust te laten vliegen. Met aan hun staart de boodschap ‘Houd 1,5 meter afstand’. Dichterbij de doelgroep kunnen we bijna niet komen.
4. Alleen Samen
De bijeenkomst met bureaus en campagnemanagers, waarin Yoeri van reclamebureau Roorda terloops zegt: “Ik speel een beetje met ‘Alleen Samen’… Die tegenstelling, dat zou wel kunnen werken.”
5. Veel, heel veel afstemming
Met een advertentie die eigenlijk al bij de kranten had moeten liggen voor een laatste klap langs de DG (directeur-generaal) en dan zeggen ‘Je mag er eigenlijk niks meer van vinden’. Geen goed idee.
6. Minister Hugo de Jonge
“Beste mensen, ik heb een ideetje, als we nou ‘ns…...” We zetten ons schrap en voeren het (meestal) uit.
7. Autoritjes Gorssel-Den Haag
Op maandagochtend na de files. Veelal bellend, wat het eigenlijk heel efficiënt maakt. Helemaal bijgepraat verschijn ik vaak pas om 11 uur op de 6e etage. Nooit iemand over horen morren.
8. Vrijheid
Ik krijg heel veel vertrouwen én vrijheid. Bijzonder. En altijd steun als er toch iets mis gaat. Fantastisch.
9. Doelgroepen
Een microbioloog van 53 jaar oud die roept dat er niks richting jongeren wordt gedaan. Gekmakend. Je bent doelgroep, of je bent het niet…
10. Stoom afblazen
Iedereen moet zo nu en dan even wat kwijt. Binnen het eigen team, maar ook heerlijk met de dames van vaccinatiebeleid: Nikki, José en Danielle. Fijn om soms ook even contact te hebben over iets dat niet over de inhoud gaat.
11. Hof der Muzen
Als we eindelijk de kroeg weer in kunnen, zitten we op maandag, onze vaste kantoordag, regelmatig met een drankje bij het Hof. Goed voor de teamspirit, heel gezellig, niet zo gezond. Het laatste Tikkie dat ik hiervoor krijg heet: ‘standaard maandagavond maaltijd’.
12. Teamwork
In het NKC met de communicatiemensen van de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), van alle departementen. En met Julia, Youssef, Suzanne en Mark van VWS. Daarna bij VWS met Pieter en ‘mijn’ team Publiek en Media met vaste krachten Danielle, Astrid, Bonnie, Eline, Maarit, Carien, Corliz, en vele anderen. Op die laatsten ben ik een beetje verliefd geworden. Wat een vakmanschap en wat een leuke vrouwen.
13. Lijstjes
Youssef en ik maken grappen over de dagelijkse actielijstjes van het NKC, die aan het eind van de dag worden nagelopen. Julia: “Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik hou ook wel van lijstjes.” Zelf schrijf ik minstens tien notitieboeken vol met aantekeningen, actielijstjes en overzichten.
14. Livestream eerste prik
Zonder dat ik het echt in de gaten heb, organiseert Team Social van DCo een geweldige livestream van de eerste prik, met presentator. Iedereen kan meekijken en krijgt tegelijk onze boodschap geserveerd. Heel knap en heul snel georganiseerd.
15. ‘Onder de motorkap’
Naast het informeren en motiveren, wat de basis is voor de vaccinatie-communicatiestrategie, blijkt er ook veel behoefte aan achtergrondverhalen over de organisatie. We besteden er steeds meer aandacht aan, bijvoorbeeld met een nachtelijke video over hoe de vrachtwagens met vaccins wegrijden van de (niet zo) geheime opslaglocatie.
16. Coronakilo’s
Say no more
17. WhatsApp
Mijn mail is niet bij te houden, soms honderden ongelezen. Maar via WhatsApp blijf ik helemaal bij en kan ik meelezen, concepten bekijken en op de hoogte blijven van het nieuws.
18. Spijt
Als ik vanaf het begin alle indrukwekkende, leerzame en leuke momenten had opgeschreven, of alle rare, soms niet te volgen ambtenarentaal, afkortingen en geheel nieuwe woorden… Dan zou ik nu een boek kunnen schrijven.
19. En nu
Nu genieten van een lange zomer met heel veel ruimte in mijn hoofd en tijd om mijn vrienden lastig te vallen, in de wei te spelen en op vakantie te gaan. In september hoop ik weer aan de slag te gaan met een nieuwe communicatieklus.
Dat Marian (54) ooit nógmaals terugkeert bij VWS valt niet uit te sluiten. “Ik houd van groots en meeslepend. Wie weet dient zich dat ooit weer aan bij VWS.”