Verrassend

Dit artikel hoort bij: EZK in Beeld - De ondernemer

5 x verrassend

1. Ondernemersvereniging in nieuw jasje

In een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) werken ondernemers samen om hun winkelgebied aantrekkelijker en veiliger te maken. Ondernemers in een BIZ hebben meer slagkracht dan de traditionele ondernemersvereniging. Na een pilotperiode werd de wet BIZ in 2014 voor alle gemeentes van kracht. 

Willen ondernemers camera’s  voor een veilig winkelgebied, een gezamenlijk duurzaam energiebeheer of catering op een bedrijventerrein, dan is het handig om dat gezamenlijk in te kopen. Maar daar waar de traditionele ondernemersvereniging nogal eens moeite heeft om de financiële lasten hiervoor eerlijk onder de winkeliers te verdelen, doordat niet iedereen de contributie betaalt, gebeurt dat bij een BIZ via de gemeentelijke belastingen. Dat heeft zo z’n voordelen, want iedere ondernemer in het gebied moet deze heffing betalen.

Meer mogelijkheden
Bovendien hebben ondernemers in een winkelgebied via de wet BIZ meer mogelijkheden om te onderhandelen met gemeente en andere gesprekspartners. In Vianen Centrum kregen de ondernemers de handen op elkaar voor een nieuwe geluidsinstallatie en nieuwe bewegwijzering. Zo’n 250 ondernemers op het bedrijventerrein Spoorzicht in Nieuw Vennep betaalden met z’n allen mee aan het aanleggen van glasvezel en komend jaar komt er  op het bedrijventerrein een lunchcorner waar mensen werken met een beperking. Ze zorgen daarnaast voor het ophalen van lege cartridges en toners bij de bedrijven op het terrein. Er is hiervoor een overeenkomst gesloten met de nabijgelegen zorginstelling Ons Tweede Thuis. Hier is de wet BIZ gecombineerd met de Participatiewet. [Auteur: Carolien Groeneveld , fotograaf: Jan Cor van Manen]

Wilt u weten wat u allemaal via de BIZ kunt bereiken? Kijk op  https://bedrijveninvesteringszone.nl.

De tekst gaat na de foto verder.

2. Conceptstore met een sociale functie

Het vermengen van de eigen branche met een andere - blurring - biedt ondernemers mogelijkheden om de klant iets extra’s te bieden en om het winkelgebied aantrekkelijker te maken. Zo ook Stroop Rotterdam, dat dit vernieuwende concept met succes uitprobeerde in de wijk Spangen.            

In tijden dat veel consumenten online shoppen, worden ondernemers vindingrijker om via interessante cross-overs klanten naar hun winkel te trekken. En waarom zou je dan niet in je coffee corner fietsen verkopen of in je boekhandel klanten blij maken met een wijntje? Rutger Wirtz van Stroop Rotterdam zag ruim 3 jaar geleden mogelijkheden om met de combinatie van koffie, design en stroopwafels een nieuwe markt aan te boren. Dit doet hij samen met zakenpartner Marjolein Dekker. “We zijn van huis uit ontwerpers en we hadden allebei behoefte om aan iets nieuws te beginnen. Marjolein miste als freelancer een goede koffiecorner in de wijk, waar je ook lekker kan werken. Ik wilde ambachtelijk gemaakte stroopwafels verkopen. We hebben onze ideeën samengevoegd en dat idee groeide uit tot wat het nu geworden is, met ook de verkoop van design- en vintageproducten en exposities van lokale kunstenaars en ontwerpers.”

Bijzondere combinatie
Rutger en Marjolein konden via een sociaal verhuurder gratis een bedrijfsruimte huren. In ruil daarvoor zouden ze met hun conceptstore hun sociale functie in de buurt verder ontwikkelen. “Dat werkte goed en we trokken veel klanten uit de buurt aan die onze bijzondere combinatie van producten wel konden waarderen. We hebben inmiddels een andere vestiging in de Fenix Food Factory in Rotterdam geopend, waar we ons volledig richten op de verkoop van onze bijzondere stroopwafels. Hiermee kunnen we de conceptstore openhouden. Dat we hier minder marge op halen, vinden we minder belangrijk, zolang we daar kunnen blijven en onze sociale functie in de buurt kunnen behouden.” [Auteur: Carolien Groeneveld, fotograaf: Sies van Hintum]

De tekst gaat na de foto verder.

3. SciSport gebruikt data-analyse bij scouten voetbaltalent

Bedrijven in het mkb staan afwachtend tegenover gebruik van (big) data, concludeert de Kamer van Koophandel in een onderzoek. Toch kan het slim inzetten en koppelen van gegevens (data) het mkb veel brengen. In het rapport van de Kvk staan daarvan verrassende voorbeelden. Zoals van SciSports. Het snelgroeiende bedrijf is actief in meerdere landen en heeft meer dan 40 mensen in dienst.

SciSports leeft van data
SciSports is gebouwd op data en leeft van data. Het bedrijf analyseert data van meer dan 300.000 voetbalspelers. Hiermee wordt op spelersniveau onder andere kwaliteit, spelersgroei, potentie en invloed op het team bepaald en voorspeld. Op teamniveau wordt het gebruikt om wedstrijden en competities te analyseren en te voorspellen. De data helpen bijvoorbeeld bij het vinden van een talent in een bepaalde regio en het zoeken van een speler bij een spelersprofiel, maar ook bij een analyse van de tegenstander. In Nederland maken onder andere Sparta en Heracles Almelo gebruik van de diensten van SciSports. “Op de foto zie je Wout Weghorst”, vertelt Joost Geurts van SciSport. “Hij is een van de eerste transfers geweest waar wij bij geholpen hebben. Hij is toen van FC Emmen naar Heracles gegaan en speelt inmiddels bij AZ. Wout is het bewijs dat je uit data zeer nuttige inzichten kunt halen.” [Bron: KvK, foto: Pro Shots]

Wil je meer inspirerende voorbeelden lezen of meer uitleg over het nut van big data? Lees dan het hele rapport ‘Ondernemen met (big) data door het mkb’ van de KvK.

De tekst gaat na de foto verder.

4. "We mogen trots zijn op ons ambacht"

"De slagersbranche is de afgelopen jaren erg veranderd. Vroeger verkochten we alleen vlees, tegenwoordig moet je de klant meer bieden en zijn we aan meer regels gebonden.” Aan het woord is Carla van Eijk (33). Zij nam 5 jaar geleden de slagerij van haar vader over en bouwde samen met haar broers Walter en Ronald hun winkel in Voorschoten verder uit. Ze koos hierbij voor een nieuwe koers.

“We verkopen nu naast het ‘gewone’ vlees, vleeswaren, borrelhapjes en complete maaltijden. Onze Indische kokkin maakt onder meer Babi Panggang en rijsttafels met verschillende sauzen, en ik zorg voor stamppotten en gerechten als Kipkerrie met rijst. Onze maaltijden bevatten verse en gezonde producten. Dat weten onze klanten inmiddels en ze lopen erg goed.”   

Sterke eenheid
Carla studeerde Economie, terwijl haar broers naar de slagersvakschool gingen. Haar vader stimuleerde haar om te gaan studeren. Het slagersvak was meer voor jongens, zo vond hij. Spijt heeft Carla niet van deze beslissing. Ze combineert kennis met ambacht. Terwijl zij een missie bedenkt, de strategie bepaalt en inspeelt op trends, doen haar broers het ambachtelijke werk. Samen vormen ze een sterke eenheid.
Achter glas, maar wel zichtbaar voor de klant, hangt een ribbenkast van een koe en een flinke beenham. “We mogen trots zijn op ons ambacht en onze producten. Dat ambacht laten we graag aan de klant zien. Mensen willen graag weten hoe het vlees wordt bereid. We geven daarom workshops, bijvoorbeeld hoe je worsten maakt.”

Blurring
We kregen de mogelijkheid ons pand te kopen en grepen de kans aan om uit te breiden.” Door die extra vierkante meters heeft de slagerij een grotere vitrinekast, een maaltijdentoonbank en een bar kunnen maken, waar klanten op een kruk kunnen zitten met een kop koffie en een broodje. “Dat ‘blurring’ (combinatie van retail met horeca) bieden we ook aan om ons als bedrijf te profileren en te groeien. De klant merkt dat je met zorg en passie je vak uitoefent. Die komen daar graag voor terug.” [Auteur: Carolien Groeneveld]

De tekst gaat na de foto verder.

5. Meer aandacht voor lokaal en ambachtelijk

Het idee is: wat van dichtbij komt is verser, lekkerder, beter voor de lokale economie en minder belastend voor het milieu. Veel consumenten willen weten waar het voedsel dat ze kopen, vandaan komt en wie het produceert. Restaurants en andere ondernemers profiteren van deze aandacht voor lokale, streekgebonden producten.

Een voorbeeld hiervan is Rechtstreex in Rotterdam, dat verse producten van de boer naar de consument brengt, zonder tussenkomst van een handelaar. Het bedrijf werkt met zo’n 70 regionale boeren en kleinschalige producenten uit de regio. “Door direct in te kopen bij de boer verkorten we de keten. Hierdoor krijgt de boer een mooie prijs en koopt de consument smaakvolle en gezonde producten bij een wijkpunt dichtbij huis”, zegt Maarten Bouten, oprichter van Rechtstreex.

De lokale producten worden via wijkpunten via wijkchefs verspreid. “Onze producten zijn lokaal en daardoor vers. We merken dat er een groeiende groep consumenten is die dit belangrijk vindt.” [Auteur: Carolien Groeneveld, fotograaf: Bart van Vliet]