Barcelona trok in 2016 recordaantallen toeristen. Maar er is méér te doen dan op het strand relaxen met een glas sangría. Barcelona bruist ook op economisch gebied, met een economie die 2 keer zo hard groeit als andere regio’s in de Eurozone. Nederland is populair bij de Catalanen en dat is niet alleen vanwege Johan Cruijf. Het Netherlands Business Support Office (NBSO) Barcelona informeert ondernemers over de zakelijke kansen die dit biedt. Chief representative Lotte Engels schrijft over haar werkweek.
Zondag
Deze week begint mijn werkweek op zondag. We zitten namelijk midden in het evenementenseizoen. In het najaar en voorjaar zijn er veel evenementen in Barcelona. Deze week ben ik druk met de Smart City World Expo. Nederland is er vertegenwoordigd met een Holland Paviljoen en er is een innovatiemissie. Onze NBSO was mede verantwoordelijk voor het inhoudelijke programma, dat als doel heeft om meer inzicht te geven in de lokale ontwikkelingen binnen deze sector en de kansen die dit biedt voor samenwerking, kennisuitwisseling en handel tussen Nederland en Spanje. Onze ambassadeur Matthijs van Bonzel is aanwezig om de missie officieel te openen.
Maandag
Het is een dag vol presentaties, best practices en workshops rondom Smart City, met als afsluiting een werkdiner met alle deelnemende gemeenten en bedrijven aan de missie. Het is de eerste missie die ik mee heb vormgegeven en het is een erg leerzaam proces geweest. Belangrijk is de balans tussen de profielen van de deelnemers en de vertaling naar een programma. Daarin moet duidelijk worden hoe de betreffende sector zich ontwikkelt in Spanje en welke kansen dit biedt voor Nederland.
De combinatie van missie en beurs vind ik erg goed. Je komt als Nederland zowel halen (doel van de missie is kennis opdoen en uitwisselen) maar ook brengen (op de beurs laat je zien wat we te bieden hebben als Nederland).
Dinsdag
Vandaag gaat de Smart City World Expo van start. Het paviljoen is mooi, toegankelijk en trekt veel bekijks. Er zijn allerlei activiteiten rondom het paviljoen: matchmaking met andere delegaties uit landen als het Verenigd Koninkrijk, Israël en Finland, presentaties en uiteraard een druk bezochte netwerkborrel. Ik mis hierdoor vandaag onze wekelijkse netwerklunch, ‘mesa naranja’ (de oranje tafel) waar we ons lokale netwerk in contact brengen met Nederlanders die bezig zijn met hun entree op de Spaanse markt.
Woensdag
Op deze dag worden heel concrete leads binnengehaald. Het is mooi om te zien dat de activiteiten op een beurs zo divers kunnen zijn. Je ziet eerste kennismakingen, maar ook vreugdedansjes of een brede glimlach van bedrijven die de juiste persoon hebben gesproken of een product of dienst hebben verkocht!
Donderdag
Alweer de laatste dag van de Smart City Expo. Deze wijden we aan het onderhouden van ons lokale netwerk, dat ingezet wordt wanneer Nederlandse bedrijven hier een zakenpartner zoeken óf omgekeerd. Hiervoor gebruikt de NBSO de ‘zakenpartnerscan’, waarin we marktinformatie combineren met een lijst potentiële zakenpartners. Op deze manier openen we deuren voor de ondernemer. Het wordt erg gewaardeerd omdat ze zo sneller met de juiste persoon om tafel zitten.
Vrijdag
Reflectiemoment: een enerverende week. Nederland is populair bij de Catalanen en dat is niet alleen vanwege Johan Cruijf. De Catalaanse bedrijven kunnen zich vinden in de Nederlandse handelsmentaliteit, kostenbewustzijn en daadkrachtige aanpak. Daardoor is er al jarenlang een prettige samenwerking op basis van onderling vertrouwen en respect.
Netherlands Business Support Offices
Het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Barcelona is een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Lotte en haar team werken er aan een verdere versterking van de handelsrelatie tussen Nederland en Spanje. Daarin is volop vertrouwen vanwege de aantrekkende economie, nieuwe regering met focus op energie-doelstellingen, maar ook de digitalisering en het toerisme. Dat biedt kansen voor Nederlandse knowhow. Het NBSO werkt nauw samen met de ambassade in Madrid en het Honorair Consulaat te Barcelona.