Inzicht in gedrag stelt u in staat om reizende werknemers passende alternatieven te bieden en met zo min mogelijk middelen een optimaal effect te bereiken. Maak uw werknemers bewust van de mogelijkheid om minder, op andere manieren, schoner, of níet te gaan reizen met (onder andere) CO2-reductie als resultaat.
Gedoe is taboe
'Maak het de gebruiker gemakkelijk'. Gesprekken met werknemers over het woon-werkverkeer en het zakelijke personenverkeer gaf werkgevers inzicht in de obstakels om voor duurzaam reizen te kiezen. Zo kregen werknemers die niet met het OV wilden in verband met drukte in de coupes, een eersteklas kaart en konden werknemers hun oude leaseauto zonder problemen inruilen voor een elektrisch model, aan de hand van op maat gemaakte plannen.
Kies het moment
Als u een nieuwe CO₂-reducerende maatregel introduceert kan een goede timing daarbij helpen. Veel organisaties introduceren nieuwe maatregelen bij een verhuizing. Een (hoofd)kantoor dichtbij een station biedt mogelijkheden voor ov-gebruik. Maar timing zit hem ook in bijvoorbeeld het aannemen van nieuwe werknemers. Organisaties die ervoor kiezen nieuwe werknemers in dienst te laten treden met stevigere eisen voor CO₂-uitstoot dan huidige werknemers, versnellen de integratie van de maatregel.
Beloon gedragsverandering
Een beloning is een belangrijke trigger om reisgedrag te veranderen. Bijvoorbeeld in de vorm van subsidies. Als type subsidie blijkt een gebruikssubsidie beter te werken dan een aanschafsubsidie. Als gebruikssubsidie kan een werknemer bijvoorbeeld sparen voor korting op aanschaf door gebruik van het product. In het geval van een e-bike kan hij bijvoorbeeld per gereden kilometer sparen voor korting op aanschaf mocht hij/zij daartoe besluiten. De keuze is nu gebaseerd op ervaring en dat voelt minder risicovol dan een aanschafsubsidie.
Ook sociale beloningen, complimenten en publieke erkenning werken goed. U kunt werknemers uitroepen tot 'de meest milieubewuste reiziger van de maand'. Dit vergroot de aantrekkingskracht van uw project.
Gebruik de sociale omgeving via ambassadeurs
Sociale invloed is een belangrijke factor in verandering van reisgedrag. Inzet van de sociale omgeving is effectief; mensen kopiëren het gedrag van anderen. Veel organisaties zetten daarom in op ambassadeurs die het gebruik van de maatregel promoten. Binnen elke organisatie schuilen pioniers en innovators. Wijs hen aan om aan de andere medewerkers te vertellen wat de maatregel inhoudt. Zo verspreidt het nieuws zich als een olievlek.
Praat met medewerkers
Een OV-kaart voor alle werknemers, elektrische leaseauto’s of het ontmoedigen van vliegreizen zijn populaire en effectieve maatregelen om uitstoot te reduceren. Maar niet elke maatregel past bij elke organisatie. Praat met uw werknemers om erachter te komen hoe zij groener naar hun werk willen reizen en pas uw beleid daarop aan. Een tip van een van de werkgevers die wij spraken: 'Praat juist met de meest sceptische medewerker in je bedrijf'.
Tip uit de praktijk: Werk met de groep die wél wil
Albert Mulder van de RDW werkt mee aan het verduurzamen van het verkeer van de RDW’ers. "Volgens mij werken positieve prikkels heel goed. We vergaderen bijvoorbeeld op afstand, maar laten ook zien hoeveel kilometers we al bespaard hebben met videovergaderen. Dat doen we op met grote schermen zodat het lijkt of gewoon bij elkaar zitten. Ik ben ook wel voorstander van een financiële prikkel voor werknemers maar ik denk dat de motivatie ook bij de werknemer zelf moet liggen. Wat mij betreft heeft het geen nut om te trekken aan mensen die niet willen veranderen, maar moet je aandacht besteden aan de groep die wél wil."
Gedragshuis
De bevindingen van Beter Benutten werden samengevat in het Gedragshuis, met inzichten over het veranderen van reisgedrag, gebundeld in een interactief overzicht.