Verzekeringsmaatschappij a.s.r. zet de fiets op een voetstuk. Met vitale en mobiele medewerkers en een duurzame bedrijfsvoering als resultaat. Het bedrijf is Fietsambassadeur en wil een vooraanstaande rol spelen in het stimuleren van de fiets in Nederland. Door een vrijwel CO2-neutrale bedrijfsvoering komt ongeveer 98% van de emissies uit a.s.r.’s mobiliteit. Dat moet naar nul.

Icoon fiets

Nederland kent inmiddels vijftien Fietsambassadeurs, waaronder a.s.r. Organisaties die zich inzetten om samen met minister Stientje van Veldhoven zoveel mogelijk Nederlanders op de fiets te krijgen. a.s.r. zoekt daarbij de samenwerking met organisaties in de buurt én geeft zelf het goede voorbeeld.

Fietsen zo makkelijk mogelijk maken

Zo krijgen collega’s die met de fiets komen een onbelaste kilometervergoeding van 19 cent en is er een fietsplan waardoor medewerkers kortingen krijgen op nieuwe fietsen. "En", niet onbelangrijk volgens directeur Corporate Communicatie Boudewijn van Uden, "we hebben het fietsen zo makkelijk mogelijk gemaakt." De voorzieningen mogen er zijn: met onder meer een inpandige fietsenstalling met 500 plekken en 200 elektrische oplaadpunten, douches voor fietspersoneel en lockers voor bagage.

Video | Boudewijn van Uden vertelt wat a.s.r. doet voor de fietser.

Icoon gesprek

"Onze collega's moesten absoluut zeker weten dat ze niet opeens een uur te laat bij de klant zijn."

Wind in de zeilen

De renovatie van het imposante hoofdkantoor van a.s.r. in Utrecht gaf de fietsambitie van het bedrijf wind in de zeilen. In 2010 werd besloten om het gebouw duurzaam te renoveren. In 2016 werd het nieuwe hoofdkantoor geopend. In totaal kwamen een kleine 4.000 medewerkers naar het centraal gelegen Utrecht. Bijkomstigheid: bij het pand (één van de grootste kantoorpanden van Nederland) is een tekort aan parkeerplekken.

Fietsfocus

De focus draaide naar de fiets. a.s.r. wees medewerkers met gedragscampagnes en fietsplannen op gezondere en duurzame alternatieven voor de auto. Volgens van Uden hebben collega’s die positieve verhalen hadden over de dagelijkse fietsreis, erg geholpen bij het verder promoten van de fiets onder het personeel. "Laat collega’s aan het woord die zich fitter voelen sinds ze de fiets pakken", zegt hij. "Dat is een krachtig wapen."

Niet iedereen op de fiets

Toch is de fiets niet voor iedereen bij a.s.r. Zo komt Van Uden zelf – tot zijn spijt - met de auto naar werk. Zijn functie laat het fietsen niet toe. "Ik woon in Rotterdam en moet overdag vaak naar afspraken op locatie", zegt hij. Hetzelfde beleid geldt voor andere a.s.r.-collega’s. Werknemers hebben in principe geen parkeerplek, tenzij ze verder dan 12 kilometer moeten reizen of het ov niet praktisch is vanwege – bijvoorbeeld – hun functie.

21 procent op de fiets

Inmiddels gaat 41 procent met een duurzaam vervoersmiddel naar werk. 20 procent van de medewerkers neemt het ov en 21 procent stapt op de fiets. Van Uden: "Wij produceren geen vervuilende producten, circa 98% van onze carbon footprint bestaat uit emissies die het gevolg zijn van mobiliteit. Uiteindelijk willen we volledig CO2-neutraal werken. Zo zijn we sinds dit jaar al van het aardgas af. Maar ons werk gaat door."

Icoon gesprek

"We zien kansen bij de groep die niet 'auto minded' is."

Net als een sigaret

Er valt nog wat te winnen, ziet ook Adri Meijdam, adviseur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij a.s.r. Van de 3.500 medewerkers kunnen er volgens hem zo’n 400 à 500 echt niet zonder auto. "Bij de andere 3.000 collega’s kiezen vooral jongere medewerkers die in de stad wonen voor het ov of de fiets." Bij de groep die overblijft en 'auto-minded' is, ziet a.s.r. kansen. Volgens Van Uden draait het om bewustwording. "Denk aan de sigaret, het was nog niet zolang geleden normaal om binnen te roken. Ik geloof niet zo in het afdwingen van verandering, maar als werkgever kun je wel voortdurend de mogelijkheden om anders te reizen benadrukken en onderstrepen dat fietsen gezond is."

Fietsinfrastructuur moet beter

Volgens Van Uden en Meijdam zou het fietsen in Nederland een impuls krijgen als ook de infrastructuur onder de loep komt. "Op sommige momenten is het in Utrecht lastiger een fietspad over te steken dan een autoweg", zegt van Uden. Meijdam heeft nog wel een idee voor een oplossing: "Leg voor elke kilometer asfalt ook een kilometer fietspad aan. We willen graag meedenken met de overheid over de fietsinfrastructuur."

Aafke Benschop op de fiets naar werk
Aafke Benschop van a.s.r. pakt elke dag de fiets, een uur heen en een uur terug.

Elke dag, 24 kilometer op de fiets

Aafke Benschop ondervindt die hectische Utrechtse fietsstad aan den lijve. Drie ochtenden in de week fietst ze met haar elektrische fiets vanuit Woerden (bijna 24 kilometer) naar het kantoor bij Utrecht. "Het stuk door Utrecht is best pittig soms." In tegenstelling tot het stuk daarvoor, langs de weilanden in Woerden. "Dat is juist fantastisch, overzichtelijk en veilig. Leidsche Rhijn heeft bijvoorbeeld fietsstraten, dat voelt zo prettig als fietser. Ik pleit ervoor dat Utrecht die ook krijgt. Dat maakt het fietsen veiliger en aantrekkelijker. Zo stappen nog meer mensen op de fiets."

 "Ik ben vlak voor de zomer veel afgevallen en met het fietsen hou ik mijn nieuwe gewicht makkelijker vast. Ik voel me er fit door. Eerst dacht ik dat ik het alleen zomers zou doen. Nu het winter is, is het eigenlijk nog steeds lekker. Als ik niet met de fiets kom, mis ik het echt. Door het fietsen kom ik wakker aan op het werk. Het voelt fris en ik voel me er beter door. Ik fiets mijn hoofd leeg eigenlijk. Het is een uur heen en een uur terug. In die tijd beweeg ik en ontlaad ik van werkstress. Dat gun ik iedereen."

Dit magazine in de mail? Klik hier.