Tekst Remco van Tooren
Foto Marco Slot

Remco van Tooren

In SSR magazine afwisselend een column van onze leden van het College van Bestuur. In dit nummer vertelt Remco van Tooren, conrector bij SSR, over de noodzaak van herhaling.

Herhaling is de moeder en vader van leren, dat schrijft Ria van Dinteren in haar boek ‘Breinopeners’. Als we iets aanleren maken we een verbinding tussen neuronen in de hersenen. Als we dat aangelegde pad vervolgens een tijdje niet gebruiken, breekt ons brein het weer af. Herhaling is om die reden noodzakelijk. Alleen dan kunnen we iets overhouden aan een leeractiviteit. 

Nu is herhaling niet altijd positief. Als we spreken van een herhaling van zetten, dan bedoelen we dat in een gesprek of onderhandeling telkens dezelfde standpunten naar voren worden gebracht en dat dat geen vooruitgang brengt. Ook bij leren kan herhaling negatief zijn. Als dezelfde oefening keer op keer terugkomt, verdwijnt de uitdaging en motivatie en dat leidt ook niet tot resultaat. De herhaling moet zitten in de inhoud. Die mag best meermalen langskomen. De vorm daarentegen hoort afwisselend te zijn. Dan leert het brein meerdere wegen naar dezelfde inhoud en neemt de kwetsbaarheid af. 

Bovenstaande illustreert dat inhoud en vorm even belangrijk zijn. Voor die inhoud zijn we bij SSR afhankelijk van de inbreng van deskundigen uit het werkveld van de rechterlijke organisatie. Het is immers ‘ voor en door’. Voor de vorm zijn de cursusmanagers van SSR aan zet. Op welke manier kunnen we die inhoud zo verpakken dat het  binnenkomt en blijft hangen?

Door verschillende leervormen te gebruiken kan binnen de cursus de inhoud al herhaaldelijk worden ingebracht. Dat is  belangrijk maar het volstaat niet voor een blijvend resultaat. Eigenlijk is voor effectief herhalen en oefenen de duur van een gemiddelde cursus gewoon te kort. Je kunt dan de cursus aan de voorkant verlengen - door voorbereidingsopdrachten te geven of intake-gesprekken te houden - en daarmee het leren eerder laten beginnen. Maar dan nog moet er na de cursus op een aantal momenten opnieuw een link gelegd worden naar het geleerde. En dat moet dan op de werkplek gebeuren waarbij collega’s en leidinggevenden een sleutelrol hebben.

En hieruit vloeit voort dat voor een bestendig leerresultaat een nauwe samenwerking tussen SSR en de rechtbanken en parketten onontbeerlijk is. Het toepassen van het nieuwe in het werk is onderdeel van het leerproces en maakt dat de kennis of de vaardigheid eigen gemaakt wordt. 

Kortom, voor een bestendig leerresultaat is een goede samenwerking met de rechtbanken en parketten een vereiste. Vooraf bij het samenstellen van het juiste leermateriaal en achteraf bij het toepassen van de opgedane kennis of vaardigheden in de werkpraktijk. En ook dat proces herhaalt zich constant. Gelukkig verdwijnt onze uitdaging en motivatie hierbij niet! Sterker nog: elke herhaling zorgt voor een versteviging van het partnerschap tussen SSR en de rechterlijke organisatie.