Behalve het pilotprogramma, werken we op veel meer gebieden aan hernieuwbare energie. Wist je bijvoorbeeld dat er circa 3.000 snelladers langs de snelwegen moeten komen en dat we één van de grootste Nederlandse windmolenparken laten bouwen op de Maasvlakte? Wist je dat in Almere het eerste subsidievrije zonnepark gebouwd wordt en dat we verderop langs de A6 onderzoeken of we door de realisatie van mobiliteitshubs de congestieproblematiek op het elektriciteitsnet kunnen verkleinen?
Op weg naar 3000 snelladers
Naast de opgave om meer hernieuwbare energie op te wekken, zal ook onze vraag naar energie veranderen. Bijvoorbeeld op de weg door meer elektrisch te gaan rijden. Om dat mogelijk te maken is er een Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Een punt op die agenda is het plaatsen van snelladers op verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Rijkswaterstaat heeft samen met partners onderzocht wat de voorwaarden zijn om dit te kunnen doen. Uit dat onderzoek kwam dat het plaatsen van 3000 snelladers in de periode tot 2030 een ‘realistisch haalbaar’ scenario is. Er zijn enkele onderzoeken uitgevoerd naar de aansluitproblematiek van de snelladers. Daaruit is naar voren gekomen dat er maatschappelijke kosten bespaard kunnen worden indien we zonne- en windparken (productie) kunnen koppelen aan de laadpleinen (afname). We doen hier in 2022 nog verder onderzoek naar. Lees de onderzoeksresultaten tot nu toe op rwsduurzamemobiliteit.nl.
Laat maar waaien
Op de zeewering van de Maasvlakte wordt in opdracht van Rijkswaterstaat een groot windpark gebouwd. De Maasvlakte is een ideale locatie voor de ontwikkeling van een windpark, het waait er hard en er wonen geen mensen in de directe omgeving. De stroom die wordt opgewekt zorgt ervoor dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat klimaatneutraal is. De leerervaringen uit dit project nemen we meteen mee in onze pilotprojecten. In dit filmpje legt technisch adviseur Teun Lamers uit hoe de voorbereiding van het project in z'n werk gaat.
Mobiliteitshubs langs de A6
Het Nederlandse elektriciteitsnet is (bijna) vol. Dat heet netcongestie en is een grote uitdaging voor de aanleg van zonne- en windparken omdat we op sommige plekken geen stroom meer op het elektriciteitsnet kunnen zetten. In het pilotprogramma kijken we samen met de regionale netbeheerders naar slimme oplossingen die we kunnen toepassen om projecten toch te kunnen aansluiten. Zo zijn we samen met Qirion Energy Consulting en lokale stakeholders in pilotproject A6 zon Lelystad Dronten gedoken. Er is door Qirion in opdracht van RWS een verkennende studie uitgevoerd naar de mogelijkheden van mobiliteitshubs. Er is onder andere onderzocht op welke manier mobiliteitshubs (waar veel elektrische auto’s hun accu's laden) een deel van de opgewekte zonne-energie lokaal kunnen gebruiken. Conclusie: Mobiliteitshubs maken het in bepaalde omstandigheden mogelijk om zonneparken aan te sluiten ondanks netcongestie en dragen bij aan het verduurzamen van de mobiliteit. Voor een succesvolle ontwikkeling zijn een integrale ruimtelijke aanpak en brede samenwerking cruciaal. Lees ook het onderzoeksrapport op energieoprijksgrond.nl.
Eerste subsidie-vrije zonnepark
Tussen de A6 en de Trekweg bij Almere zal het eerste subsidievrije zonnepark in Nederland verrijzen. In november 2021 heeft het Rijksvastgoedbedrijf de locatie aan Vattenfall gegund. In de openbare inschrijving is aan ontwikkelaars gevraagd om rekening te houden met de bodemkwaliteit én aan te geven hoeveel SDE++ subsidie zij nodig zullen hebben om het park te ontwikkelen. De winnende inschrijver heeft gekozen voor een slimme oplossing: een zonvolgend system met bifaciale panelen, waardoor er meer licht, lucht en regen op de bodem kan komen. Daarnaast zullen zij geen SDE++ aanvragen voor dit project. Beide uitdagingen pakt Vattenfall graag aan. Op deze manier zorgt het programma voor zonneparken met meerwaarde en stimuleren we ontwikkelaars om slimme oplossingen te bedenken.