Lees- en luistertips van de redactie
De seizoenen van de toekomst
Hoe ziet het Nederlandse weer in de herfst, winter, lente en zomer in de toekomst eruit? Die vraag staat centraal in de nieuwe podcastserie van het KNMI.
Klimaatwetenschappers, meteorologen en onderzoekers zijn aan het woord, en vertellen over het klimaat en de veranderingen die ons mogelijk te wachten staan: van droogte en hitte, tot zeespiegelstijging en dalende vorst- en ijsdagen. Zal in Nederland ooit de 50 graden worden aangetikt? En hoe groot is de kans dat er ooit nog een Elfstedentocht gereden kan worden?
Beluister de Seizoenen van de Toekomst via de website van het KNMI.
Publieksprijs voor bandencheck-campagne
De IenW-campagne Bandencheck won dit jaar de Audify publieksprijs voor beste radio-reclame. Er is flink gestemd op de website van Audify, de pakkende commercials met de boodschap in rap om je banden op tijd te checken kreeg 28% van de stemmen.
Ook de jury was lovend: "Deze campagne haalt het onderste uit de kan voor een dergelijk product. Een saai onderwerp wordt levendig gemaakt. Heel knap om het zo tussen de oren te krijgen. Je krijgt bijna zin om je banden te checken. Goede copy van de rap met goede versies die je onthoudt, en dus effectief."
Doe voor vertrek de bandencheck!
Balans van de leefomgeving
Het Planbureau voor de Leefomgeving brengt tweejaarlijks in beeld hoe de leefomgeving er in Nederland voor staat. In de Balans van de Leefomgeving 2023 staan vier grote leefomgevingsopgaven centraal:
- Klimaatverandering en energie,
- Circulaire economie,
- Natuur, landbouw en voedsel, en
- ontwikkelingen in Stad en regio.
Op deze thema’s is de afgelopen twee jaar veel nieuw beleid in gang gezet maar de uitvoeringspraktijk blijkt weerbarstig. Veel leefomgevingsbeleid komt op lokale en regionale schaal bij elkaar en de afstemming tussen doelen is vaak complex. Om de leefomgevingsdoelen te halen is het bovendien nodig om meer fundamentele en toekomstbestendige keuzes te maken.
Balans van de leefomgeving 2023
Campagne Autodelen
De campagne “Delen maakt je wereld mooier” is van start gegaan. De campagne is opgezet om publiek bewust te maken van de voordelen van autodelen. En daarmee te enthousiasmeren om een keer in een deelauto te stappen. Uit de ambities uit het Klimaatakkoord volgen een aantal overkoepelende beleidsdoelen waar autodelen aan kan bijdragen. Ook draagt autodelen bij aan een aantal maatschappelijke opgaven.
De campagne is in samenspraak met stakeholders opgezet. Ze richt zich voor nu op de doelgroep 26-39-jarigen, die wonen in gemeenten met 50.000 inwoners of meer. Later kan de doelgroep worden aangepast of uitgebreid.