Nog steeds werkt iets meer dan de helft van de Nederlandse werknemers thuis. Dat is te merken. Op de weg zijn files nagenoeg opgelost en de treinen zijn leger. Onderzoek toont daarnaast aan dat een groot gedeelte van de thuiswerkers bereid is dit in de toekomst structureel te blijven doen. Vooral als dat een paar dagen per week is.
Rudie de Bruin is beleidsadviseur mobiliteit voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ziet de mobiliteitsbeweging in Nederland veranderen per persconferentie van de minister-president. “In het begin van de intelligente lockdown ging alle verkeer eigenlijk terug naar vrijwel nul. Maar bij elke versoepeling werd het weer wat drukker. De individuele vervoersmiddelen werden weer meer gebruikt, terwijl gebruik van collectief vervoer laag blijft.”
Rustige spits
Nu is het inmiddels weer bijna net zo druk op de weg als dat het voor corona was, volgens De Bruin. Met een uitzondering: in de spits blijft het relatief rustig. “Dat komt omdat we nog steeds een grote groep thuiswerkers hebben. Het verkeer op de weg dat een woon-werk-bestemming heeft, is dus echt sterk afgenomen. Buiten de spits zien we dan weer wel dat mensen de auto steeds meer voor dagtripjes en winkelen pakken, waar ze eerder misschien in de trein zouden stappen. Daardoor is het over de hele dag gezien alweer wel druk op de weg, maar zien we geen files meer. De spreiding is beter.”
Fileprobleem
“Thuiswerken heeft dus een groot effect op het fileprobleem, nog veel meer dan inspanningen om mensen in andere vervoersmiddelen te krijgen.” Bovendien is het aantal ongelukken op de weg tegenover 2019 met 30% verminderd en zijn geluid- en milieuvervuiling afgenomen. De Bruin: “Deze spreiding moeten we vasthouden, dan blijft Nederland bereikbaar in de toekomst.”
Toekomst
Volgens De Bruin is er onder de huidige thuiswerkers ook bereidheid thuis te blijven werken. De helft geeft aan vaker te willen thuiswerken na versoepeling van maatregelen. “We zien een tweedeling onder de thuiswerkers. De ene helft vindt het helemaal niks, de andere helft vindt het juist fijn. Werkgevers zouden kunnen zeggen dat ze de groep die het niks vindt, ontvangen op kantoor en de andere groep vaker thuis laten werken, zo krijg je een goede spreiding in beweging van woon-werk verkeer.”
Faciliteiten
Uit de onderzoeken blijkt dat bepaalde factoren een belangrijke rol spelen bij het thuiswerken. “Faciliteiten spelen een hele grote rol. Denk aan een goede bureaustoel en werktafel of een extra scherm met een extern toetsenbord en muis. Om dat te stimuleren werken sommige werkgevers aan een thuiswerkvergoeding in de plaats van een reisvergoeding. Als werknemers systematisch thuiswerken, kunnen ze van die vergoeding het materiaal kopen dat ze nodig hebben.”
Vliegreizen
“We leren met z'n allen van deze crisis”, zegt De Bruin. “Werkgevers en -nemers zien dat videobellen vaak heel goed werkt. Dit kan ook een grote impact hebben op het zakelijk vliegverkeer bijvoorbeeld. Werknemers besparen tijd als ze niet meer meerdere keren per jaar vliegen voor vergaderingen en bezoeken. We zien ook bereidheid bij bedrijven om die mindering die zich nu noodgedwongen in heeft gezet, vast te houden."
Dit magazine in de mail? Klik hier.