Arno Veenman van de Volksbank heeft een missie. Elke auto in het leasepark van de bank moet volledig elektrisch. We vragen hem regelmatig een update in zijn eigen column. Hoe staat het ervoor Arno?
Het aanbod van betaalbare elektrische auto’s neemt per maand toe. Dat is gunstig voor de leaserijders. Er valt steeds meer te kiezen. Er kan zelfs keuzestress ontstaan. Kies je voor een auto die binnen een paar weken geleverd kan worden of voor een auto die net op de markt is gekomen, maar een levertijd heeft van maanden. Ga je voor een snelle bijdrage aan minder CO2-uitstoot en een gunstige bijtelling van 8%? Of nog even geduld en het risico lopen dat de auto pas in 2021 op naam wordt gezet met bijbehorende bijtelling van 12%. Ook gaat vanaf 2021 het grensbedrag - over het meerdere moet 22% worden bijgeteld - met € 5.000 omlaag naar € 40.000. Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Binnen de Volksbank rijdt ondertussen 65% van alle leaseauto’s volledig elektrisch. In mijn vorige column sprak ik nog over het bereiken van de grens van 50%. We zetten die lijn dus door. Nog ruim een jaar, dan ligt de 100% binnen handbereik.
Actieradius
De actieradius blijft een aandachtspunt. Zeker nu de winter in aankomst is. Wennen, plannen en vooral laden waar en wanneer het kan, blijft de uitdaging. Tip! Verwarm je auto wanneer deze nog aan de stekker hangt. Dat scheelt een aantal kilometers die in de winter ertoe doen.
De kans dat je kunt laden in de nabijheid van je afspraak neemt met de dag toe. Nederland telt meer dan 55.000 (semi-)publieke laadpunten. Bijna één per twee elektrische auto’s. Bij publiekstrekkers zoals winkelcentra constateer ik steeds vaker een laadplein. Zichtbaar veel laadmogelijkheden zorgt bij de laatste groep brandstofrijders voor minder belemmeringen.
Belonen
Toen kwam corona en werkte iedereen plotseling vanuit huis. Beeldbellen werd het nieuwe normaal. Gaat dit ook in de toekomst een blijvertje zijn? Als dat zo is zal er minder zakelijk worden gereden en neemt het aantal functionele leaseauto’s af. Binnen de coalitie Anders Reizen houden we die ontwikkelingen goed in de gaten. In een volgende column deel ik de ervaringen.
Onze aandacht gaat nu uit naar het belonen van de early adopters binnen de bank, de groep die als eerste overging naar elektrisch. Soms kan de auto sneller worden ingeruild of bieden we een auto met een betere actieradius aan. Een leuke puzzel. Zo geven we iedereen de meest geschikte auto, passend bij hun werk.
Nieuwe edities van dit magazine in de mail? Klik hier.