Column | MaaS in de gemeente Eindhoven

ASML voert samen met Brainport Development en de gemeente Eindhoven een pilot uit met de dienstverlening Mobility as a Service (MaaS). Het doel: meer duurzame mobiliteit bij bedrijven in Zuidoost-Brabant. In deze column geven wij om de zoveel tijd een update. Medewerkers van de gemeente Eindhoven en ASML reizen sinds eind vorig jaar met MaaS. Peet van de Loo (portfoliomanager Access & Mobility) vertelt hoe de pilot tot stand is gekomen en wat de eerste ervaring in de praktijk is.

'Bij het plannen van de reis is in de app terug te vinden hoelang de reis duurt, wat het kost, hoeveel daarvan wordt vergoed door ons als werkgever en hoe duurzaam de reis is, uitgedrukt in CO2-uitstoot.'

Wij hadden het volgende voor ogen: een app die duurzame reisalternatieven voor het woon-werkverkeer biedt en inzicht geeft in de consequenties op het gebied van tijd, geld en CO2-uitstoot. Ook de vergoeding van OV-kosten voor onze medewerkers wilden we automatisch via de app laten lopen, net als het boeken van deelfaciliteiten zoals een intercampus e-bike. Daarnaast wilden we de app ook als parkeerplanner laten benutten. Iemand die bijvoorbeeld vanuit België of de Kempen reist, kan daarmee dan direct naar de P+R in Eersel worden verwezen, zeker omdat diegene daar tóch al langskomt. Zo verminder je het autoverkeer rondom de ASML-locatie in Veldhoven. Veel van deze functies zitten al in de huidige MaaS-app.

Bij het plannen van de reis is in de MaaS-app terug te vinden hoelang de reis duurt, wat het kost, hoeveel daarvan wordt vergoed door ons als werkgever en hoe duurzaam de reis is, uitgedrukt in CO2-uitstoot. Dit geeft ook inzicht in het reisgedrag en de duurzaamheid daarvan. Het is namelijk niet alleen ons doel de filedruk te verminderen, maar ook duurzamer reisgedrag en vitaliteit van werknemers te stimuleren, bijvoorbeeld door het vaker gebruiken van een (elektrische) fiets te bevorderen.

'Een vervolgstap is een algoritme waarmee meteen bij vertrek wordt ingeschat hoeveel parkeerplekken er nog vrij zijn op de eindlocatie bij aankomst.

Icoon gesprek
Peet van de Loo
Peet van de Loo (portfoliomanager Access & Mobility, ASML)

Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten. Gebruikers die doorgaans dezelfde reis via openbaar vervoer afleggen, gaven aan dat ze daarvoor veel moeten swipen en klikken. Daarom is nu de functie toegevoegd dat als je de app aanzet je standaardreis meteen zichtbaar is. Met één swipe en een paar snelle clicks heb je je vaste reis nu direct gepland, geboekt en laten betalen door ASML.

In dat kader hebben we ook een aantal andere vervolgstappen in de ontwikkeling van de MaaS-dienstverlening op de planning staan. Eén daarvan is een algoritme waarmee bij vertrek van huis meteen wordt ingeschat hoeveel parkeerplekken er nog vrij zijn op de eindlocatie bij aankomst. Nu kun je het aantal vrije parkeerplekken zien als je arriveert. Zo kan de app je bij voorbaat naar een P+R in de regio verwijzen en kan je vanaf daar met bus en/of e-bike naar de campus gaan. Daarnaast overwegen we om net als de gemeente Eindhoven de app te gaan inzetten voor zakelijke dienstreizen. Erg handig dat de gemeente Eindhoven daar nu al ervaring mee opdoet; zo leren we van elkaar. 

De samenwerking met Brainport Development, de gemeente Eindhoven en de ontwikkelaar van deze MaaS-app Turnn is belangrijk voor het verloop van de pilot: we helpen elkaar vooruit en leren van elkaars ervaringen. Dat willen we organisaties die MaaS willen gaan implementeren meegeven: doe het samen. Dan ontwikkel je een dienst die voor meerdere partijen relevant is. Breng daarnaast ook als werkgever goed in beeld voor welke vervoersopties de MaaS-app het best gebruikt kan worden. Zo kun je MaaS op maat maken en zo kan het bijdragen aan duurzame mobiliteit.