Foto Priva
Traditionele voedingspatronen veranderen snel. Meer gemaksvoeding, toename van bezorgdiensten en verantwoorde fast food zowel in Nederland als in de landen om ons heen. Consumenten maken een bewuste keuze als het gaat om hun voeding. Dierlijk, plantaardig, vegetarisch, biologisch of veganistisch, de voorkeuren lijken alle kanten op te schieten.
Het is de uitdaging voor de Nederlandse agrofoodsector om bij export van agroproducten in te spelen op de veranderende voorkeuren van consumenten. En op de stijging van de consumptie van dierlijke eiwitten die elders in de wereld plaatsvindt. Aansluiting bij deze wijzigingen in afzetmarkten is bepalend voor de marktaandelen van morgen. Gedegen marktonderzoek staat hierbij aan de basis.
Ontwikkeling groenteketen
Argentinië is een land dat van oudsher sterk is georiënteerd op vleesproductie. De laatste tijd geven de overheid en het bedrijfsleven in toenemende mate prioriteit aan de ontwikkeling van de groenteteelt. De vraag naar kwalitatief hoogwaardige groenten stijgt. Daarnaast kent dit land de perfecte omstandigheden voor het tegenseizoen op het noordelijk halfrond.
Wetenschappelijke onderzoekers uit ons land zijn sinds kort betrokken bij de opzet van een aantal pilots om de groenteketen verder te ontwikkelen. Hierbij gaat het om teelttechnieken, uitgangsmateriaal en bijvoorbeeld gekoeld transport.
In Marokko zijn Nederlandse bedrijven betrokken bij de opbouw van de melkveehouderij. Door de huisvesting van de dieren te verbeteren en de voeding af te stemmen op de behoefte van de koe gaat de melkproductie snel omhoog. De resultaten van een demonstratieproject zijn hoopvol.
De Nederlandse agrofoodsector kan in dit land nog veel meer betekenen. Behoud van de werkgelegenheid in de landbouw kan de migratie naar Europa afremmen.
Uitbreiding veehouderij
India telt 1,3 miljard mensen. De vleesconsumptie per inwoner is bijzonder laag. Een kleine stijging van die consumptie in procenten betekent bij een dergelijke bevolkingsomvang een enorme behoefte aan uitbreiding van de veehouderij in het land.
In Bangladesh en Pakistan wonen bijna een half miljard mensen die bij het stijgen van hun inkomens meer vlees gaan eten. China is een voorbeeld hoe hard deze ontwikkeling kan gaan. In dit proces kunnen Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen een belangrijke rol spelen. Ze kunnen overheden en bedrijven in het buitenland adviseren over een welzijnsvriendelijke, efficiënte en veilige productie.
Biologische voeding
In Europa neemt de vraag naar biologische voeding toe. De landbouwsector in Frankrijk kan voorlopig niet voldoen aan de vraag in eigen land. Dat biedt mogelijkheden voor Nederland. Niet alleen wat betreft de export van biologische appels of aardappelen, maar zeker ook op het vlak van uitgangsmateriaal en bijvoorbeeld machines.
Consumenten in veel meer landen laten zich in hun aankoopbeslissingen leiden door de wijze waarop hun voeding is geproduceerd. Landbouwraden in heel de wereld fungeren als ogen en oren in de markt, van Ghana tot Japan en van Denemarken tot Zuid-Afrika.
Landbouwraden aan het woord
Fransen eten minder vlees
De Franse bevolking consumeert anders dan een aantal jaren geleden. De Fransen eten minder vlees, meer groente en tonen een grotere interesse in vegetarische producten. Ook de afzet van biologische producten groeit. Cindy Heijdra, landbouwraad in Frankrijk, licht toe.
België: op zoek naar nieuwe markten
Het Belgische voedingspatroon verandert. Zoals in veel Europese landen is er meer interesse voor gemaksvoeding. Daarnaast groeit de bewustwording over het dagelijks eten en spelen milieu en dierenwelzijn een keuze bij de voedingsproducten. Landbouwraad Nico van Opstal en landbouwadviseur Caroline Schauvlieger over veranderingen in België.
Argentinië wil tuinbouwsector verbeteren
De Argentijnse regering wil de tuinbouw professionaliseren, zegt de landbouwraad in Argentinië Léontine Crisson. De kwaliteit van de geteelde tuinbouwproducten laat vaak te wensen over en de mogelijkheden van de tuinbouw worden beperkt benut. Voor Nederlandse bedrijven liggen er kansen.
Kenia: van afvalberg tot goudmijn
Het Keniaanse bedrijf Insectipro, opgericht door Talash Huijbers, produceert eiwitrijk vee- en visvoer van gedroogde maden. Deze start-up lost hiermee niet alleen het probleem op van duur visvoer en afvalverwerking, met de uitwerpselen van de maden zorgt het ook voor duurzame mest.