Green Planet: het tankstation van de toekomst

Green Planet tank- en laadstation

Een multifuel tankstation waar je naast diesel en benzine elektrisch laden en waterstof vindt. Geen toekomstmuziek maar werkelijkheid! Green Planet heeft een multifuel tankstation opgezet waar zowel personenauto’s als trucks kunnen tanken en laden. Met hun tankstation van de toekomst is Green Planet uniek en lopen ze wat betreft duurzaam transport voorop in Europa. Edward Doorten is de bevlogen ondernemer achter Green Planet.

Edward Doorten, Eigenaar Green Planet laadstation
Edward Doorten, eigenaar Green Planet laadstation

Doorten vertelt: “DKTI-transport geeft de gelegenheid om technologie te onderzoeken en toe te passen op grotere schaal. Door te experimenteren in een proeftuinomgeving word je weggehaald van studies en de tekentafel en naar de praktijk gebracht. Je laat zien hoe iets in het echt werkt, en welke barrières je daarbij tegenkomt. Zonder DKTI-transport hadden we de bevindingen en vorderingen niet opgedaan of gemaakt.”

Green Planet: het eerste toegankelijke multifuel tank- en energiestation 
Het multifuel tank- en energiestation Green Planet ligt in Pesse, Drenthe. In dit unieke tank- en energiestation worden verschillende soorten energiedragers aangeboden in tank- en laadinstallaties. Fossiele brandstoffen, maar vooral ook alternatieve en schonere energiedragers zoals waterstof en elektriciteit. Green Planet is het eerste waterstof tankstation met groene waterstof voor wegverkeer en transport. Dagelijks bezoeken 50 trucks en 500 personenauto’s het station van Green Planet, dat goed bereikbaar is vanaf de A28 en de N375. 
 
Tankstation van de toekomst
Naast het aanbieden van alternatieve groene brandstof wil Green Planet met het tankstation van de toekomst zelfvoorzienend zijn. Met 1.400 zonnepanelen wekt Green Planet 400 MWh aan zonne-energie per jaar op. Momenteel loopt er een studie om elektrische auto’s als batterij te gebruiken om het elektriciteitsnet te ondersteunen en zo overbelasting te voorkomen. 

Green Planet wil onderdeel zijn van het energienet door met hun batterijcontainers energie op te vangen en te leveren als ondersteuning van het elektriciteitsnet. En dat is uniek in Europa. Green Planet wil straks iedereen voorzien van groene mobiliteit. Hun motto: ‘Alle brandstoffen onder één dak, op de juiste plek en tijd en met de beste service.’
 

Green Planet tank- en laadstation

GREENFLEX
Met hun projecten levert Green Planet een bijdrage aan de vergroening van het wegtransport. Green Planet stelde in de proeftuin GREENFLEX (Generating REnewable ENergy for Freight and Logistics EXperiments) HVO (Hydro Vegetable Oil), waterstof en elektrisch snelladen beschikbaar voor experimenten gericht op inzet van duurzame vrachtwagens. Kennis over tankfrequentie en de gebruiks-, milieu- en kostenaspecten werd vervolgens verzameld en geëvalueerd. 

De proeftuin richtte zich daarnaast op het demonstreren en ontwikkelen van nieuwe kennis en technologie op het gebied van tank- en laadinstallaties. Ook de inrichting en integratie van tank- en energiestations was een onderwerp. Door deze samenhangende experimenten en demonstraties (getoetst door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) werd een beeld geschetst van hoe duurzaam transport er in de toekomst uit kan gaan zien. De resultaten van de proeftuin zijn tijdens een evenement gepresenteerd. Door de proeftuin werd de beschikbaarheid van duurzame brandstoffen en energiedragers met de openbare tank- en laadinfrastructuur gerealiseerd, en werd praktijkervaring opgedaan die ook voor anderen in de sector heel bruikbaar kan zijn.

Doorten vertelt: “We hebben in de praktijk ervaren dat een HVO-tankinstallatie veel makkelijker te implementeren is met bestaande en bewezen technieken, dan het opzetten van High Power Charging voor trucks. En als je wel van High Power Charging gebruik wilt maken: denk vooral robuust en wees niet bang om een 10.000 volt installatie te installeren.”

Persoon die tankt bij het duurzame tankstation

‘Als ondernemer hadden wij een visie voor Green Planet. Ik weet hoe hard iedereen knokt bij ons in het team en alle partners waar wij mee samenwerken om dat voor elkaar te krijgen'.

Learning by using
Naast proeftuinen maakt Green Planet gebruik van learning by using voor het grootschalig inzetten van zero-emissie vrachtwagens (waterstof of elektrisch), met behulp van DKTI. Met learning by using gaat het om het daadwerkelijk realiseren van impact en ervaring opdoen met het inzetten van meerdere waterstoftrucks of batterij-elektrische trucks bij één bedrijf. Doorten: “In een proeftuin doe je tests met een of twee voertuigen, waarin je de nieuwe techniek uitgebreid test en onderzoekt. Bij een learning by using project ga je naar de volgende stap: dan test je meerdere voertuigen die je tegelijkertijd inzet. Dat geeft een hele andere dynamiek. Dan wordt het echt.”

Green Planet werkt, los van DKTI-transport, ook samen met Oegema Transport, verzekeraar TVM en ABN-AMRO. Het samenwerkingsverband zet zich in voor het wegnemen van zoveel mogelijk barrières. TVM biedt op maat gemaakte verzekeringsoplossingen, en ABN-AMRO helpt geïnteresseerden met het financieren van het niet-subsidiabele deel van de aanschaf tegen een aantrekkelijke rente. Green Planet zorgt hierbij voor voordelige tarieven voor het tanken van waterstof en het opladen van de voertuigen. Daarnaast heeft Green Planet een zogenoemde TCO-tool (Total Cost of Ownership) ontwikkeld. Hiermee kan voor transporteurs en verladers een financiële berekening gemaakt worden om de kosten van de inzet van de voertuigen over de hele levensduur te vergelijken met het rijden op diesel.
 

Uitbreiding zero-emissie missie
De resultaten van de projecten zijn leerzaam en de toekomst ziet er volgens Doorten rooskleurig uit: “Vanuit het multifuel tankstation werken we nu aan ecosystemen waarbij we zelf elektronen opwekken en waterstofgroothandel en -transport gaan doen. Vanuit Green Planet Mobility Zero-Emission gaan we daarbij personenauto’s verkopen en leasen. Green Planet Trucks Tradings moet ervoor zorgen dat transporteurs makkelijke stappen kunnen gaan maken. Bij deze ecosystemen hoort voor ons ketenbenadering. Dit blijven we faciliteren en initiëren. Alle opgedane kennis van nagelvaste installaties gaan we inzetten voor semi mobile installaties voor zero-emissie bouwlocaties. Kortom: we gaan door.”