Wat begon met een regionale pilot in Eindhoven, werd een hit in het hele land. ABN Amro experimenteert sinds 2017 met elektrische deelauto’s voor haar relatiemanagers. Het leverde een berg aan nieuwe inzichten op. ‘Langzaam breidt het zicht uit als een olievlek’.
Inmiddels zijn er deelauto’s beschikbaar bij ABN Amro-locaties in Rotterdam, Den Haag, Alkmaar, Breda en twee locaties in Amsterdam. Medewerkers halen de auto op in de buurt van de bank en leveren hem in, op dezelfde locatie of bij een andere vestiging. Ongeveer 700 werknemers hebben een account voor de autodienst en het aantal daadwerkelijke gebruikers ligt tussen de 400 en 500 collega’s. “Maar het begon met een groepje van 25”, zegt Jos Doornenbal, Reward Consultant van de bank en verantwoordelijk voor het landelijk reisbeleid van ABN Amro.
Startup
Het project komt voort uit een programma waarin de bank samenwerkte met startups om te zoeken naar jonge ondernemers met een goed idee en de wil om dat idee verder te brengen. Een aantal van hen richtte een platform op voor elektrische deelauto’s. Met de gedachte dat de gemiddelde (niet gedeelde) auto ongeveer 90% van de tijd stilstaat. ABN Amro werd hun eerste grote klant. De startup bestaat nog steeds. “Wij leverden een eerste grote gebruikersgroep”, zegt Doornenbal.
Wat wel en niet werkt
Die groep gaf Doornenbal en de bank de kans te leren over wat wel en juist niet werkt bij het implementeren van reismaatregelen voor werknemers. De lessen lagen voor het grijpen. “Gebruiksgemak blijkt goud waard. Als de maatregel niet past in het dagelijks leven van de gebruiker komt het niet van de grond”, zegt Doornenbal.De beschikbaarheid van auto’s en het aantal hubs speelde ook een belangrijke rol in het succes ervan. “Onze collega’s moesten absoluut zeker weten dat er een auto beschikbaar was. Dus dat ze niet opeens een uur te laat bij de klant zijn.”
Altijd een auto beschikbaar
Die belofte waarmaken gaat best ver”, zegt Doornenbal. “Zo ver dat er zelfs een keer een elektrische taxi is ingezet toen er geen auto beschikbaar was. “Daarmee maakten ze de belofte dat er altijd een auto beschikbaar is waar en dat is een absolute must gebleken in het verder uitrollen van de deelauto’s. De betrouwbaarheid was heel erg belangrijk.”
Mannetje
Een tweede belangrijke les zat hem in de lancering en introductie van de deelauto’s. De auto wordt gereserveerd en geopend met een app. Voor elke medewerker die voor de eerste keer een rit maakte, stond een instructeur klaar om uit te leggen hoe de auto in de praktijk werkt. Doornenbal: “Het is allemaal net even anders. Je moet weten hoe de laadkabel werkt en dat het een automaat is. Dat klinkt simpel, maar het succes van dit project zit hem in dit soort kleine dingen.”
Mond-tot-mond
Vanaf de introductie is volgens Doornenbal promotie, demonstratie en uiteindelijk mond-tot-mond reclame nodig. “Dat laatste werkt het beste. Als de een tevreden is over het deelplatform, gaat de ander het ook gebruiken. Zo breidt het zich langzaam uit als een olievlek.”
Aangenaam verrast
Dirk Vanmaris is klantadviseur MKB bij ABN Amro en bevindt zich middenin die olievlek. Toen hij 9 maanden geleden in dienst kwam, was hij aangenaam verrast door de deelauto’s. “De combinatie van een OV-kaart en de deelauto werkt fantastisch. Een eigen auto is voor mij overbodig. Ik woon in Utrecht en veel kantoren van ABN Amro liggen centraal, dus daarvoor ga ik met het OV. Als ik bij een klant moet zijn, pak ik een deelauto.”
Juist naar de klant toe vindt Vanmaris het belangrijk dat ABN Amro aan de CO2-uitstoot van haar werknemers denkt. “Klanten zijn juist wel geïnteresseerd in de auto’s. Bovendien staan wij voor duurzaamheid en willen zo veel mogelijk letten op duurzaamheid als we iets financieren. Dat verhaal valt in het water als je in een ouderwetse diesel de oprit opdraait.”
Dit magazine in de mail? Klik hier.