Inzicht in gedrag stelt u in staat om reizende werknemers passende alternatieven te bieden en met zo min mogelijk middelen een optimaal effect te bereiken. Maak uw werknemers bewust van de mogelijkheid om op andere manieren, op andere tijden, of níet te gaan reizen met o.a. CO2-reductie als resultaat.

1
Icoon natuur

Gedoe is taboe

‘Maak het de gebruiker gemakkelijk’. Gesprekken met werknemers over het woon-werkverkeer gaf werkgevers inzicht in de obstakels om voor duurzaam reizen te kiezen. Zo kregen werknemers die niet met het OV wilden in verband met drukte in de coupes, een eersteklas kaart en konden werknemers hun oude leaseauto zonder problemen inruilen voor een elektrisch model, aan de hand van op maat gemaakte plannen.

2
Icoon 7

Kies het moment

Als u een nieuwe CO₂-reducerende maatregel introduceert kan een goede timing daarbij helpen. Veel organisaties introduceren nieuwe maatregelen bij een verhuizing. Een (hoofd)kantoor dichtbij een station biedt mogelijkheden voor OV-gebruik. Maar timing zit hem ook in bijvoorbeeld het aannemen van nieuwe werknemers. Organisaties die ervoor kiezen nieuwe werknemers in dienst te laten treden met stevigere eisen voor CO₂-uitstoot dan huidige werknemers, versnellen de integratie van de maatregel.

3
Icoon geld

Beloon gedragsverandering

Een beloning is een belangrijke trigger om reisgedrag te veranderen. Bijvoorbeeld in de vorm van subsidies. Als type subsidie blijkt een gebruikssubsidie beter te werken dan een aanschafsubsidie. Als gebruikssubsidie kan een werknemer bijvoorbeeld sparen voor korting op aanschaf door gebruik van het product. In het geval van een e-bike kan hij bijvoorbeeld per gereden kilometer sparen voor korting op aanschaf mocht hij/zij daartoe besluiten. De keuze is nu gebaseerd op ervaring en dat voelt minder risicovol dan een aanschafsubsidie.

Ook sociale beloningen, complimenten en publieke erkenning werken goed. U kunt werknemers uitroepen tot ‘de meest milieubewuste reiziger van de maand’. Dit vergroot de aantrekkingskracht van uw project.

4
Logo winnaar

Gebruik de sociale omgeving via ambassadeurs

Sociale invloed is een belangrijke factor in verandering van reisgedrag. Inzet van de sociale omgeving is effectief; mensen kopiëren het gedrag van anderen. Veel organisaties zetten daarom in op ambassadeurs die het gebruik van de maatregel promoten. Binnen elke organisatie schuilen pioniers en innovators. Wijs hen aan om aan de andere medewerkers te vertellen wat de maatregel inhoudt. Zo verspreidt het nieuws zich als een olievlek.

5
Icoon mensen

Praat met medewerkers

Een OV-kaart voor alle werknemers, elektrische leaseauto’s of het ontmoedigen van vliegreizen zijn populaire en effectieve maatregelen om uitstoot te reduceren. Maar niet elke maatregel past bij elke organisatie. Praat met uw werknemers om erachter te komen hoe zij groener naar hun werk willen reizen en pas uw beleid daarop aan. Een tip van een van de werkgevers die wij spraken: ‘Praat juist met de meest sceptische medewerker in je bedrijf’.

Gedragshuis

De bevindingen van Beter Benutten werden samengevat in het Gedragshuis, met inzichten over het veranderen van reisgedrag, gebundeld in een interactief overzicht.