Hoe kreeg VodafoneZiggo haar duizenden werknemers zo ver dat ze dagelijks de auto laten staan? Iets meer dan een jaar geleden kreeg het hele bedrijf een ov-kaart in de bus. Tegelijkertijd gingen 500 leaseauto’s de deur uit. De impact liegt er niet om. Jaarlijks bespaart het bedrijf zo’n 3.500 ton CO2 per jaar. Dat komt neer op 873 keer de aarde rond of meer dan 67.000 keer van Amsterdam naar Parijs.
Perfect moment
De verhuizing van VodafoneZiggo’s hoofdkantoor naar het Utrechtse Hoog Catharijne was het perfecte moment om het nieuwe beleid te introduceren, volgens HR-directeur Thomas Mulder. “Die locatie is een bewuste keuze. Wij runnen een duurzaam bedrijf, ook omdat we de beste mensen aan willen trekken. Duurzaam en flexibel reizen hoort in deze tijd. Daarom zijn we ook goed bereikbaar met een ander vervoermiddel dan de auto. Centraler dan Utrecht Centraal, wordt het niet.”
Meer dan de ov-kaart
Maar volgens Mulder is de klus met de OV-kaart alleen, nog niet geklaard. In het uitrollen van het OV-beleid kreeg hij te maken met sceptici. “Begrijpelijk. Zeker de medewerkers die hun leaseauto kwijtraakten waren tegen”, zegt hij. Om uit te zoeken wat ervoor nodig is ze in het OV te krijgen, nodigde hij ze uit aan tafel. “We hadden juist de feedback nodig van de mensen die fel tegen waren.”
Meedenken
Uit de gesprekken met werknemers kwamen een aantal zorgen naar boven. “Ze leverden in op bewegingsvrijheid, privacy en status”, zegt Mulder. Ook zagen medewerkers op tegen een dagelijkse trip in het OV, dat een doembeeld van drukte en vertraging met zich meebrengt. “Terechte zorgen, een trein vertrekt waar jij niet bent en komt aan waar je niet moet zijn.”
1e klas en in de vrije tijd
Maar voor alles is een oplossing. Daarom mogen alle ruim 7.500 medewerkers nu in de 1e klas-coupes én in hun vrije tijd reizen. Alleen salesmedewerkers en monteurs houden hun auto. Voor hen blijkt het OV niet efficiënt. Mulder: “We werken samen met de medewerkers om erachter te komen wat zij willen. Alleen zo krijgen we een reisbeleid dat zij ook echt willen gebruiken.”
Ook de directie gaat met de trein
Als elke werknemer eenmaal een ov-kaart heeft, is het zaak het gebruik ervan te promoten, volgens Mulder. “Dat begint bij de directie en het management. Als de bovenste laag niet meedoet en met de auto blijft komen, mislukt het. Daarom is ook iedereen van hoog tot laag in de organisatie tegelijk gestart met de nieuwe aanpak. Geef werknemers ook tijd om te wennen. Zodat ze inzien dat de treinen vaker wél rijden dan niet en dat ze echt 1e klas mogen reizen in hun vrije tijd. En dat je op vrijdagmiddag dus prima een biertje kunt drinken op kantoor. Want je gaat met de trein naar huis.”
Van scepticus naar fan
Toen Janet Kroondijk (38) nog met de auto naar haar werk reed, was ze gemiddeld anderhalf uur onderweg van huis naar kantoor. Om niet in de file terecht te komen, stapte ze om 06.45 uur in de auto. “Ik ging steeds vroeger van huis weg, maar uiteindelijk sta je dan met alle andere file-ontduikers in de file.” Bij de gedachte moet ze nog steeds een beetje lachen. “Belachelijk eigenlijk.”
Inmiddels heeft ze een vaste reistijd van 40 minuten in de trein en 20 minuten op de fiets. “Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet bepaald zin had in vertragingen en overvolle treinen. Dat eerste bleek behoorlijk mee te vallen en het laatste was opgelost door het eersteklas abonnement. Ander voordeel: in de trein wordt reistijd ineens extra tijd, om zaken te regelen voor zowel privé als werk.”, zegt Kroondijk. “Dat samen maakt wat mij betreft wel echt het verschil. En dat ik in mijn vrije tijd mag reizen. Ik ben vorige week nog na het werk met de trein naar mijn ouders in Friesland gegaan. Dat zou ik met de auto niet snel doen.”
Wat levert het op?
Volgens Thomas Mulder neemt VodafoneZiggo de maatregelen niet voor niks. “Het straalt af op je bedrijf. We krijgen meer sollicitanten en de sollicitanten die binnenkomen, passen beter bij het bedrijf. Daar houdt het niet op. De medewerkers voelen zich nu meer met ons verbonden dan voorheen. De mensen die wij aan ons willen verbinden, vinden het belangrijk dat we meebewegen met de wereld om ons heen.”
Klimaatdoelen: u maakt het verschil
Nederland werkt aan de doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Daarin is onder andere afgesproken dat in 2022 regelgeving wordt ingevoerd om de CO2-uitstoot van werk gerelateerde mobiliteit te verminderen. Die regeling wordt ingevuld. Maar u kunt nu al een verschil maken. Bijna de helft van de wegkilometers in Nederland is werk gerelateerd. Werkgevers maken een enorme impact in CO2-reductie. Start daarom vandaag nog met het terugbrengen van de CO2-uitstoot van uw personeel.
Dit magazine in de mail? Klik hier.